Az afrikai kontinens legdélibb részén számos érdekes járművel találkoztunk, nagyon másokkal, mint amilyenekhez mi itt Európában hozzá vagyunk szokva.
Nemrégiben a Dél-afrikai Köztársaságban jártunk annak apropóján, hogy itt készül a Volkswagen Amarok teljesen új második generációja.
A mintegy 60 milliós lakosságú ország politikai fővárosának közelében rengeteg pickuppal találkoztunk, a több évtizedes korú régi VW Caddyktől kezdve egészen a legújabb platós modellekig, de olyan igazán hatalmas pickupok nem jönnek szembe a dél-afrikai utakon, mint például az USA-ban bestsellernek tekinthető és általunk is alaposan letesztelt Ford F-150.
A másik végletet jelentő apró városi kocsikból rengeteg van. Sokat látni az utakon például ebből a szuperkompakt modellből:
A mellékelt képeken a Suzuki S-Presso látható, mely egy a helyi piacon átszámítva mintegy 3,6 millió forintos áron kínált, közel 3,6 méter hosszú szabadidő-autó.
A 726 kilogramm alaptömegű kis járgányt 68 lóerős 1 literes 3 hengeres benzinmotor hajtja, és érdemes elgondolkodni azon, hogy a bolygónkat vajon a 2,5 tonnás részben/egészben villanyhajtású gigantikus SUV-ok, vagy esetleg ezek az európai szabályozások által lényegében ellehetetlenített kisautók menthetik meg hatékonyabban.
A Suzuki másik aprósága, a mifelénk egy ideje már csak haszonjármű változatban kapható Jimny is közkedvelt a dél-afrikai piacon.
Meglepően nagy mennyiségben szaladgálnak az utakon egyes Golfok, pontosabban Citi Golfok, melyeket errefelé egészen 2009-ig gyártották. Mifelénk akkortájt már a Golf hatodik generációja volt porondon.
A közbiztonság sokkal rosszabb, mint amihez mi európaiak vagyunk szokva, a nyomornegyedeket turistáknak nem ajánlott megközelíteniük, mi is csak autóval elsuhanva készítettünk róluk néhány felvételt.
Gyalogosokkal nemcsak az autópályák szélén, hanem akár azok közepén is találkozni lehet, a városokban sok a koldus.
Ottjártunkkor mintegy 500 forintba került egy liter 95-ös benzin. Az autópark általános állapota szemre egész jónak mondható, de jó néhány közveszélyesnek tűnő rozsdakupac is közlekedik a forgalomban. Ezek mind rendszámos, legálisan használható autók egy olyan országban, ahol nem ismerik az időről időre kötezelő műszaki vizsga fogalmát.
Fokváros elit részén nemcsak a hagyományos prémium autógyártók képviseltetik magukat, hanem többek közt Ferrari szalon is található errefelé. A szegények és a gazdagok életszínvonala között hatalmasra nyílt az olló, ami nem meglepő módon rengeteg feszültséghez vezet az apartheid rendszer által egészen a 90-es évek közepéig sújtott országban.
Fokvárosban rengeteg a gyilkosság, e tekintetben csak néhány mexikói városban rosszabb a helyzet. A gyönyörű természeti adottságokkal büszkélkedő régiót érdemes idegenvezetővel megtekinteni – mi is így tettünk, ily módon ugyanis jelentősen csökkenthetők a biztonsági kockázatok. Az értékeket még a legjobb szállodákban is ajánlott mindig széfben tárolni, az elmúlt 1-2 évben ugyanis nagyon elszaporodtak a lopások és rablások.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.