Eddig alig adtak el elektromos járműveket a Közel-Keleten, ahol a Toyota nagy szabadidő-autói számítanak a legnépszerűbbnek. A régió azonban lassan, mégis az elektromos autók irányába mozdul. A szaúdi Ceer célja, hogy az elsők között legyenek a piacon.
November elején a szaúdi állam szuverén befektetési alapja és a tajvani Foxconn gyártó jelentette be, hogy Ceer néven egy közös villanyautó-márkát hoznak létre. 2025-től az első regionális gyártónak az úgynevezett MENA-térségben, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában kellene e-autókat értékesítenie, mert ha visszafogottan is, de a piac elkezdett érdeklődni a villanyautók iránt.
Az Inovev vezetési tanácsadó cég szerint Abu-Dzabiban már most 2000 töltőállomás található, Dubajban pedig 200. Egyiptom mintegy 3000 töltőállomást akar létesíteni a kínai Dongfeng autógyártóval közösen. Az arab államok is ambiciózus CO2-célokat jelentettek be, Marokkó például a közlekedési energiafogyasztásának 23 százalékos csökkentését tervezi 2030-ig - írja az n-tv cikke. Nem utolsó sorban napenergia segítségével, amely az egész régióban gazdagon áll rendelkezésre.
Ami a hagyományos autók piacát illeti, a Toyota eddig piacvezető volt a régióban terepjáróival és középkategóriás szedánjaival. A Közel-Keleten és Észak-Afrikában az összes új autó körülbelül 29 százaléka a japán márkától származik. Majdnem 20 százalékkal követi a Hyundai-Kia és a Renault-Nissan. A kínai gyártók bő 12 százalékos piaci részesedéssel szintén jól állnak, ami kétszer akkora, mint a régióban hagyományosan erős Stellantis csoport. A német gyártók viszont a luxuspiacon kívül eddig alig játszottak szerepet a régióban.
Érdemes megemlíteni azt is, hogy az Arab-félsziget az e-üzemanyagok előállítása szempontjából is kulcspozícióba kerülhet, ugyanis ezt, szintén a napenergia segítségével végeznék. Ennek az abíciózus tervnek nyomán viszont éppen a hagyományos autók kapnának továbbélési esélyt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.