Autó hvg.hu 2022. október. 21. 10:23

Példátlan, 1200 milliárd dollárnyi összeget költenének az autógyártók a villanyautós világra

Láthatóan teljes erejével mozgásba lendült az autóipar az elektromos átállás irányába, és ha a terveik szerint haladnak, 2030-ra az új autók fele már elektromos lesz.

Nyilvánosan közzétett adatok és előrejelzések szerint a világ vezető autógyártói 2030-ig közel 1200 milliárd dollárt terveznek költeni elektromos járművek millióinak fejlesztésére és gyártására, valamint a termelést támogató akkumulátorgyártás és nyersanyagpiaci utánpótlásra – írja friss cikkében a Reuters.

Ha mindezt kontextusba helyeznénk, ez az összeg közelít ahhoz, amennyi az Alphabet, a Google és a Waymo anyavállalata 1300 milliárd dolláros piaci értéke jelenleg.

Az elemzés szerint az autógyártók 2030-ra 54 millió akkumulátoros elektromos járművet gyártanának, ami a teljes járműgyártás több mint 50 százalékát jelentené akkorra. A Benchmark Mineral Intelligence és a gyártók adatai szerint az elektromos járművekre szórt példátlan mértékű pénzeső révén 5,8 terawattórás akkumulátorgyártási kapacitást terveznek az iparág szereplői 2030-ig elérni.

A piac élén a Tesla áll, ahol Elon Musk vezérigazgató már felvázolta, hogy 2030-ra 20 millió elektromos autó megépítése a célja, amelyekhez becslések szerint 3 terawattóra akkumulátorra lesz szüksége. A Reuters elemzése szerint egy ilyen exponenciális növekedés a jelenlegi kibocsátásukhoz képes tizenháromszoros növekedést jelent és több száz milliárd dollárba kerül majd.

A német Volkswagen, bár lemaradt a Teslától, ambiciózus tervei vannak az évtized végére: jóval több mint 100 milliárd dollárt céloztak meg globális elektromosjármű-portfólió kiépítésére, új „gigafactoryt” terveznek Európában és Észak-Amerikában, valamint a kulcsfontosságú nyersanyag-készleteket igyekeznek megszerezni.

A japán Toyota Motor Corp 70 milliárd dollárt fektet be a járművek villamosításába és az akkumulátor előállításába is belehúznak, 2030-ra legalább 3,5 millió akkumulátoros elektromos modell (BEV) eladására számítanak. Legalább 30 különböző BEV-t terveznek bemutatni, és a Lexus teljes kínálatát elektromos hajtásúra alakítják át.

A Ford Motor szintén folyamatosan növeli az új elektromos járművekre fordított kiadásait, immár 50 milliárd dollárt és legalább 240 gigawattórás akkumulátorkapacitást terveznek kialakítani partnereivel, miközben 2030-ban már mintegy 3 millió BEV-t gyártanának.

A Mercedes-Benz a hírek szerint 47 milliárd dollárt különített el elektromos járművek fejlesztésére és gyártására, ennek közel kétharmadát arra, hogy partnereivel több mint 200 gigawattórára növelje globális akkumulátorkapacitását.

A BMW, a Stellantis és a General Motors legalább 35 milliárd dollárnyi összeget költ elektromos járművekre és akkumulátorokra, a Stellantis pedig a legagresszívebb akkumulátorprogramot tervezi: 2030-ra 400 gigawattóra kapacitást tervez partnereivel, köztük négy észak-amerikai üzemet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.