A Red Bull holland világbajnoki címvédője immár 80 ponttal vezeti a pontversenyt.
Elképesztő győzelmet aratott Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője a 37. F1-es Magyar Nagydíjon: annak ellenére nyert, hogy csupán a 10. helyről rajtolhatott, a futam során pedig egyszer meg is pördült. A sikeréhez nagyban hozzájárult, hogy míg az ő csapata rendre jó döntéseket hozott, a nagy rivális Ferrarinál megint nem álltak a helyzet magaslatán a stratégák. Hiába indult Carlos Sainz a második, Charles Leclerc pedig a harmadik helyről, mindketten leszorultak a dobogóról – előbbi a negyedik, utóbbi a hatodik lett –, ahová a Mercedes versenyzői, Lewis Hamilton és George Russell állhattak fel.
„Erre igazán senki sem számított. A futam előtt azt mondtuk egymásnak, hogy higgadtnak kell maradnunk, és azt hiszem, ez sikerült. Jó döntéseket hoztunk” – összegzett idei nyolcadik, pályafutása 28. győzelme után Verstappen, akinek így 80 pontra nőtt a pontversenybeli előnye Leclerc-rel szemben a nyári szünet előtt.
A holland, aki szerint „hektikusra” sikerült az első köre, rögtön kettőt előzött, jó ütemben gurult ki a boxba, ahol a megfelelő abroncsokat, a közepesen kemény keverékűeket kapta – ez pedig döntő fontosságú volt a hűvös, nedves aszfalton zajló verseny során. Hamarosan felzárkózott Sainz mögé – de még mindig több mint hét másodpercre volt az élen haladó Leclerc-től –, ám még mielőtt összecsaptak volna, újabb kerékcserére hívták.
A lépésre reagált a Ferrari – és a Mercedes is, Russell-lel –, de rosszul: Leclerc kemény keverékű gumit kapott, amit nem tudott rendesen felmelegíteni, így nem tapadt rendesen. Verstappen hamar utolérte – a köztük haladók közben szintén kereket cseréltek – és meg is előzte, de az utolsó előtti kanyarban megcsúszott és egy tökéletes 360 fokos fordulatot tett. A monacói visszavette tőle a pozíciót, de nem tudta sokáig megőrizni: öt körrel később a riválisa ismét elment mellette. „Leszegtem a fejemet, mentem előre, megint megelőztem, aztán már csak el kellett jutnom a futam végéig. Tudtam, hogy nem szabad kockázatot vállalnom, mert szemerkélni kezdett az eső” – idézte fel a történteket a verseny utáni sajtótájékoztatón.
Újabb zavar a Ferrarinál
Leclerc-nek sem volt kétsége afelől, hogy a második kerékcseréje jelentette a fordulópontot a futamon. „Azt mondtam a csapatnak, hogy addig akarok a közepes keverékű gumikon kinn maradni, ameddig csak lehet, mégis nagyon korán lecseréltük őket a keményekre, és meg kell értenünk, hogy miért tettünk így. Nem hiszem, hogy akkor reagálnunk kellett volna Max kerékcseréjére. Ott elindult a lavina, és végül többet vesztettünk a kelleténél.”
Utólag is különösnek tűnik a Ferrari döntése a gumikról. Egyrészt tudták, hogy a kemény keverék már a pénteki szabadedzések alkalmával sem működött több csapatnál sem, pedig akkor még jóval melegebb volt és nem is esett. Ráadásul a csapatvezető, Mattia Binotto azt mondta a futam után, hogy mindkét versenyzőjük úgy érezte, valami nem sikerült tökéletesen az autójuk beállításakor, mert nem tudták azt a sebességet kihozni belőle, mint pénteken. „Az autó nem teljesített jól, és amikor ez a helyzet, a gumik sem működnek úgy, ahogy kellene nekik, főleg nem a kemény keverékűek.”
Újabb Mercedes-dupla
Az előző, Francia Nagydíj után újra dobogóra állhatott a Mercedes két versenyzője; ismét Hamilton, Russell sorrendben. A sajtótájékoztatón a Hungaroringen a hetedik helyről rajtoló hétszeres világbajnok arról beszélt, hogy ez hatalmas érzés számukra, főleg, ha arra gondol, hogy a versenyhétvége elején mennyire elveszettek voltak.
Russell, aki az időmérőn meglepetésre elhappolta a pole pozíciót az addig jó formát mutató Ferrari-versenyzők elől, azt mondta, a verseny első szakaszában bízott abban, hogy megnyerheti a versenyt, de az első, korai kerékcseréje után Leclerc megelőzte, azután pedig már nem tudott visszakapaszkodni a vezető pozícióba, s végül még a csapattársa is elment mellette. „Erős volt a verseny első szakasza a lágy gumikon, de ezek között a körülmények között talán nem ez volt a legjobb keverék. Nyilván, ha az élről indulsz, a győzelmen kívül minden más helyezés kiábrándító lehet, de ha objektíven vizsgálom a helyzetet, azt hiszem, ez volt a fair eredmény” – magyarázta.
Nincs minden rendben
A sajtótájékoztatón nem lehetett nem észrevenni a feszültséget Verstappen és Hamilton között. A terembe a holland érkezett meg elsőként, és hosszú percek teltek el, mire a Mercedes második helyezett versenyzője megérkezett. Ám ahelyett, hogy felült volna a dobogóra a győztes mellé, egy másik széket választott az ajtóhoz közel, és a telefonjával kezdett matatni. Csak akkor foglalta el a helyét, amikor Russell is odaért.
Hogy nem felhőtlen a két versenyző kapcsolata, az hosszú ideje világos, de igazán feszültté az előző szezon végletekig kiélezett finisében vált. A világbajnokságot akkor – vitatott körülmények között – Verstappen nyerte. A két versenyző szurkolótábora sincs oda egymásért, több incidensről is lehetett hallani közöttük, a Hungaroring mellett pedig holland szurkolók egy videó tanúsága szerint hamiltonos ajándéktárgyakat égettek. Amikor a hvg.hu újságírója arról kérdezte Verstappent, hogy mit szól ehhez, úgy fogalmazott: ez nem elfogadható.
A zaklatás ellen indított kampányt az F1
A versenyzők és a sportág vezetői arra kérik a rajongókat, hogy ne engedjenek teret a zaklatásnak sem a sportban, sem a társadalomban.