A félév környékén az idei évre vonatkozó piaci előrejelzést felül kell majd vizsgálni – vélik a kereskedők.
Az idei első negyedévben 28 690 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 11 százalékkal kevesebbet, mint tavaly az azonos negyedévben – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) DataHouse Kft. adatai alapján.
Az MGE összefoglalója szerint a gépjárműgyártás és -piac – ideértve a javítási szolgáltatásokat is – az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakát éli át, amely a vásárlók, ügyfelek felé hosszabb szállítási határidőt, esetenként változó felszereltséget és magasabb árat jelent. A magyar piacon egyelőre az érdeklődők és a megrendelők száma sem csökkent, így a piac mérhető csökkenését az átadások elhúzódása okozza elsősorban.
Az év további részében számolni kell a rendelések ütemének érezhető lassulásával is. A félév környékén az idei évre vonatkozó piaci előrejelzést felül kell majd vizsgálni – közölték. Az MGE az év elején még 125 ezer személyautó eladását látta reálisnak 2022-ben.
Az egyesület felhívta a figyelmet arra, hogy továbbra is elég magas, közel 16 százalékos a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik aránya, ezeket reexport, tesztautó-leállítás, bérletből való visszavétel, vagy egyéb üzleti okok miatt vonták ki a forgalomból. Az MGE megjegyezte: ez a trend nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, sem környezetvédelmi szempontból.
A tisztán elektromos és a plug-in hibrid hajtású gépkocsik értékesítési rátája jelentősen, bár alacsony volumen mellett nőtt. Az első negyedévben 1272 tisztán elektromos személyautót helyeztek forgalomba, 127 százalékkal többet, mint 2021 első negyedévében. Az egyesület szerint ugyanakkor a növekedési ütem elmaradt a várakozásoktól.
Az első három hónapban 4257 új kishaszongépjármű került forgalomba, 27 százalékkal kevesebb az előző év azonos időszakinál. A motorkerékpárok piacán viszont folytatódik a növekedés, az első negyedévben 1159 motorkerékpárt helyeztek forgalomba, 21 százalékkal többet, mint 2021-ben. Az egyre nagyobb nagyvárosi közlekedési dugók indokolják a kétkerekű közlekedés gyors fejlődését – jelezte az MGE.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.