Fontos kérdéseket tisztázott a Mercedes elektromos zászlóshajójának bemutatója. Például, hogy a két modell nem felcserélhető egy az egyben egymással.
Aligha volt nagyobb presztízsű bemutatója idén a Mercedes-Benznek, mint a nagyméretű elektromos luxuslimuzinjuk premierje. A hatvanmillió forintot elérő autók szegmensében az első teljesen elektromos modell, ami irányt mutathat a többi prémium márkának.
Az EQS néven bemutatott modellnek még áprilisban volt a hivatalos világpremierje és mostanra elkészültek az első olyan autók is, amelyeket a gyártó a sajtónak is megmutat. Nem kérdés, hogy az autóval a stuttgarti márka célja egy olyan dinasztiát teremteni, mint anno az S-osztállyal történt. Az összevetés alapból nagyon adja magát, miközben sokkal több az eltérés a két modell között, mint azt talán elsőre gondolnánk.
Az EQS természetesen már egy teljesen elektromos járművek számára fejlesztett platformra épül, amelyre még legalább két hasonló prémium jármű kerül. A már bemutatott EQE és az érkezőben lévő és látatlanban is komoly eladási mutatókkal kecsegtető EQE SUV.
Az EQS élőben is grandiózus: a teljes hossza 5,2 méter, amelyhez 1,9 méteres szélesség és 1,51 méteres magasság társul. Csomagtere alapból 610 literes. A forma lehet az első megosztó eleme, mert korántsem a klasszikus limuzin vonalat követi. A karosszéria eleve ötajtós, vagyis a teljes hátfal nyílik a csomatartónál, ami alapvető különbség egy S-osztállyal szemben. Míg előbbi praktikusabb, utóbbi elegánsabb, sofőrős autók esetében pedig vélhetően elvárás is lehet, hogy ne nyissuk rá a csomagteret a főnökre.
Az EQS formaiságát, mint korábban a vezető dizájnerük Gorden Wagener is magyarázta, alapjaiban meghatározza a struktúra, a padlólemezben lévő hatalmas akkupakk. Mindez eleve megemeli a padlómagasságot, ezzel az adottsággal kell kihozni egy elegáns formát. Ennek nyomán a hatalmas kerekek használata például adekvát, itt akár 22 colos felnikre kerülnek az abroncsok, hogy a kocsi arányai egyensúlyban legyenek.
A Mercedes-Benz EQS egyben egy technológiai erődemonstráció. Igazán, ezzel, az apróságokba merülő, részletes prezentáción lehetett szembesülni, ami egy 65 oldalas prezentáción vette végig, mit is kapunk egy ilyen elektromos csúcslimuzintól. A teljesség igénye nélkül, érdemes csak rápillantani a képre, milyen finomságokkal szembesül valaki egy ilyen exkluzív modell technológiai bemutatója kapcsán.
Az érdekességek mellett persze az EQS vezetési élménye az igazán mérvadó, megtapasztalni az elhangzottakat személyesen is. Kétségtelenül letaglózó szembesülni a hatalmas, 56 colos Hyperscreen képernyővel. Kicsit el is veszi a figyelmet az ilyen luxusmodellek hagyományos értékelésének szempontjaitól, hogy mennyire finoman kidolgozott és választékos ízléssel megalkotott például az utastér. Az általunk próbált, rombusz mintás bőrkárpittal borított Edition One verzió például az egyike annak a sorozatnak, amelyet a modell bevezetése kapcsán az első évben lehet választani.
A Mercedes mesterséges intelligenciával is felruházott MBUX rendszerének élő megtestesítője ez a Hyperscreen képernyő, másfél méteres kapu a digitális univerzumba. Vezérelni leginkább hangvezérléssel érdemes, a "Hey Mercedes" parancsszavakkal gyorsabban elérünk a kívánt célhoz, mint nekiállni a menüben keresni a több ezer funkció közt. Legyen az célállomás, ionizáló légkondi, pollenszűrés vagy masszázs, rádióállomás keresés vagy bármi, sokkal élhetőbbnek tűnk direktben megkérni rá a rendszert, mert tudja kezelni a szóbeli parancsokat.
Mit is várhatnánk egy elektromos hajtású és egyébként is luxuskategóriájú autótól menet közben, mint néma csendet. És valóban sokkoló az élmény, mennyire kívül marad minden. És éppen ezért meglepő, hogy a kocsi viszont nem akar csöndben lenni, gyorsításokkor jön az űrhajóhang a hangszórókból. Szerencsére mindez valahogy kikapcsolható.
A légrugós futómű teszi, amit tennie kell, döccenés nélkül suhanunk, nem véletlen, ebben is komoly tapasztalata van a Mercedesnek. Ráadásul az EQS futóműve azt is tudja, ha megemeltetjük a légrugókkal a karosszériát egy helyszínen, akkor azon a ponton ezen túl is meg fogja emelni. Hasznos lehet például egy magasabb padkás garázsbejárónál. Ami pedig az önvezetést illeti a Mercedes azt is ígéri, hogy 2022 első felétől Németországban már használható lesz az EQS rendszere is, amelyről ugyan hivatalosan nem foglaltak állás, milyen szintet képvisel, de 60 km/h-s tempóig, illetve bizonyos autópályákon „nagyfokú önvezetést” ígérnek.
Az EQS abban is eltér az S-osztálytól, ha valaki vezetni is szereti az ilyen nagy autókat, akkor lehet, ezt választja majd, mert itt tényleges vezetési élményről is beszélhetünk. A teljesítményeket illetően a piaci bevezetéskor egy 333 és egy 524 lóerős verzió érhető el,. Mi az EQS 580 jelölésű, erősebb összkerekes változatot próbáltuk ki a maga 855 Nm-es nyomatékával. A 4,3 másodperces 0-100 km/h nem sok magyarázatot követel, milyen bődületes gyorsulás egy ilyen 2500 kilós autótól.
A kocsi alvázában modulokba rendezett akkumulátorcellák összesen 90 vagy 107,8 kWh-s felhasználható kapacitást kínálnak, ezzel párhuzamosan akár 770 kilométeres hatótávot. A rendszer 200 kW-os töltési teljesítményt is képes fogadni, így az akkumulátora csupán 31 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra, vagyis 5 perc alatt akár 100 kilométer hatótávot is nyerhetünk, ráadásul - mint megtudtuk - 1 évig ingyenesek az EQS-nek az Ionity töltői.
Az árak természetesen csillagászatiak a márka emblémájához illően. Az általunk próbált 580-as széria alapára például 49,9 millió forint, de a konkrét autó, megspékelve az egyedi fényezéssel, a nappabőrrel, a feláras nagyobb hátsótengely-kormányzással, a yacht-dizájnú díszítésekkel, a panorámatetővel és még néhány egyéb extrával, már 62 millió forintot kóstált. Ebben viszont kétség kívül nem tér el egy hagyományos S-osztálytól.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.