Kipróbáltuk, hogy milyen a gyakorlatban a Taycan enyhén terepkombisra hangolt új változata, ezenkívül pedig azt is megnéztük, hogy mit tud az első tisztán elektromos Porsche csak hátul hajtó alapmodellje.
A Porsche 2019 őszén mutatta be első villanyautóját, a Taycant, melynek hallatán sokan kapásból temetni kezdték az addig benzinmotoros sportkocsikban erős német márkát. És tették ezt nagyon helytelenül, ugyanis a Taycan is egy hamisítatlan Porsche lett, melyből a koronavírus által sújtott 2020-ban kapásból mintegy 20 ezret adtak el. Idén pedig már az első 6 hónapban elkelt belőle ez a mennyiség.
A Taycan tehát jött, látott és győzött, de a zuffenhauseniek továbbra sem ülnek a babérjaikon. Nemrégiben ugyanis bemutatták a típus enyhén terepesre hangolt sportkombi változatát, és egy ideje már a leggyengébb és legolcsóbb modellváltozat is elérhető. A két újdonságot Prága közelében próbáltuk ki.
Taycan Cross Turismo
A Porschénál úgy gondolták, hogy a nem túl nagy csomagtartó és a szuperalacsony építési mód egyeseket talán elriaszt a Taycan megvásárlásától, így megalkották a Cross Turismo változatot. Jelen esetben egy olyan autóhoz van szerencsénk, melyet a gyártója hivatalosan a CUV-ok (Compact Utility Vechicle) közé sorol, és amely csak leheletnyire hajaz a kombikra, illetve a szabadidő-autókra.
Az újdonságot a fényezetlen kerékjáratív ívekről, a kicsit nagyobb hasmagasságról és a dobozosabb hátsó traktusról lehet megismerni. A 19-21 colos egyedi felniket kapott Cross Turismo hátuljának felső részén fix légterelő teljesít szolgálatot, a hosszanti tetőlécek, illetve a hátsó kerékpártartó megoldás opcionális extra.
A csomagtartó 39 literrel nagyobb az alapmodellénél, így jelen formájában 446 liternyi pakkot képes magába fogadni, illetve adott esetben egészen 1212 literesre bővíthető. Akinek esetleg ez kevés lenne, az megrendelheti a speciális tetőboxot, melyben további 480 liternyi, maximum 75 kilogrammos cókmók transzportálható. A német autópályán akár 200 km/h sebességgel.
A kevésbé lejtő tetővonal miatt a hátul helyet foglalók fejtere 4,5 centiméterrel nőtt. Az utastér hátul szellősebbnek érződik, azonban sietünk megjegyezni, hogy ez a Taycan is szigorúan 4 személyes, ami adott esetben behatárolhatja a családi használatot. Egy 84 literes kis kiegészítő csomagtartót egyébként elöl is kialakítottak.
A nagyméretű és remek minőségű kijelzőkkel ékesített műszerfal lényegében változatlan maradt, viszont újdonság a hagyományos iránytű, illetve a Gravel üzemmód, melyet kifejezetten a laza talajon történő használathoz találtak ki. A normál Taycanhoz képest 2-3 centiméterrel megemelt futómű, illetve az alapáras összkerékhajtás ugyan nem varázsolja terepjáróvá a Porsche villanyautóját, de adott esetben könnyebbé teheti a hétköznapi használatot.
A légellenállási tényező 0,22-ről 0,26-ra romlott, viszont a vezetési pozíción szinte nem is érezni az emelést. Ehhez hasonlóan a remek adaptív futómű, illete a szuperpontos kormányzás sem változott, a Cross Turismo is egy hamisítatlan Taycan.
A menetpróba során a csúcsmodellhez, egy konkrétan 306 232 eurós (72,2 millió forint) Turbo S-hez volt szerencsénk, melynek 761 lóerős csúcsteljesítménye még a szuszt is kipréselte belőlünk. 2,8-ról 2,9 másodpercre nőtt a 0–100-as szintidő, de a normálhoz hasonlóan a terepkombis Taycan is eszeveszetten, az emberi szervezetet megterhelő módon gyorsul. Amiben többek közt az egyedi kétfokozatú váltónak is szerepe van.
A végsebesség 260 helyett ezúttal "csak" 250 km/h, de ezzel vélhetően a legtöbbünk együtt tud élni. Amit mindenképpen szokni kell, az a hatalmas, 2,3 tonnás tömeg, és ezt a legdurvább hajtás és a legkiválóbb futómű is maximum csak palástolni tudja.
A fékrendszer brutális, elöl konkrétan tízdugattyús a rendszer, és mint megtudtuk, a fékezések 90 százalékában inaktív marad a fék, köszönhetően az extraerős, 290 kW-os rekuperációnak.
A 187 764 eurós (65,7 millió forint) indulóárú csúcsmodell alatt a 154 440 eurós (54,1 millió forint) Turbo található, melynek 680 lóereje még mindig 3,3 másodperces 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé. Az 571 lóerős 4S kivitel 111 842 euróba (39,2 millió forint) kerül, a 476 lovas 4-es verzió pedig 93 635 eurón (32,8 millió forint) nyit.
Az akkumulátor 93,4 kWh kapacitása kiviteltől függően 388-456 kilométeres WLTP-hatótávot tesz lehetővé, de a gyakorlatban ez inkább 300-350 kilométert jelent. DC gyorstöltő esetén 270 kW teljesítmény vehető fel, ilyenkor egy 5-ről 80 százalékra történő töltés akár 22 perc alatt letudható. AC-fronton a 11 kW jelenti a plafont.
Mit tud egy olcsó Taycan?
Szép-szép, hogy a Porsche kínálatát messze 500 lóerő feletti villanyautók uralják, de szerencsére a német gyártónál azokra is gondolnak, akik beérik ennél szerényebb teljesítménnyel, és adott esetben a szelídebb árcédulát többre értékelik a lehengerlő gyorsulási adatoknál. Számukra készült az egyszerűen csak Taycan néven emlegetett új alapmodell.
Bíztunk abban, hogy lehetőségünk nyílik beülni egy 83 520 eurós (29,2 millió forint) alapmodellbe, de a csehországi flottában ilyen sajnos nem szerepelt. A teljesen fapados életérzés helyett így csak azt tudtuk megtapasztalni, hogy mit tud egy 139 801 eurós (48,9 forint) példány.
Nos, ami az utasteret illeti, a rengeteg megrendelt extrának köszönhetően a tesztautó semmivel sem maradt el a korábban már kipróbált Taycanoktól. A fő eltérés abban rejlik, hogy elöl ezúttal nincs villanymotor, csak és kizárólag a hátsó kerekek hajtottak.
A legolcsóbb Taycanok maximum 408 lóerős teljesítményre képesek, de mivel a tesztautónk Performance Battery Plus kivitelű, hiába úgymond csak egy mezei Taycan, amikor kell, akár 476 lóerőt is képes a legkisebb késedelem nélkül hadrendbe állítani. Utóbbinak köszönhetően 5,4 másodpercig tart a 0–100-as sprint, vagyis ez a Taycan sem mondható lassúnak. Kezdő sofőrök számára pedig sokkal inkább ajánlható, mint a Turbo vagy a Turbo S.
Az abszolút alapmodell 71 kWh-os telepe 354-431 kilométeres hatótávval kecsegtet, a legnagyobb töltési teljesítmény 225 kW. A nála 80 kilogrammal nehezebb, 2 205 kilogrammos változat 93,4 kWh-ja 407–484 kilométeres WLTP-hatótávhoz elég, és ez esetben már megkapjuk a 270 kW-os töltési opciót.
Konklúzió
A Porsche nem véletlenül rukkolt elő a Taycan új Cross Turismo változatával, minden jel szerint igen komoly érdeklődés mutatkozik egy ilyen enyhén terepkombis kivitel iránt. A Cross Turismo hajszál híján ugyanolyan eszeveszett gyors, mint a normál Taycan, de javult a hétköznapi használhatósága, így például az alja ritkábban súrolja a talajt.
Abban egyelőre csak bízni tudunk, hogy a későbbiekben majd egy Sport Turismo változat is jön majd, vagyis egy olyan Taycan, mely a szabadidő-autós vonások nélkül kínál praktikusabb puttonyt.
A Taycan új alapmodelljeinek megérkeztét ugyancsak örömmel fogadjuk, a legtöbb vásárlónak ugyanis egyszerűen nincs szüksége 500 lóerő feletti teljesítményre és duplamotoros összkerék-hajtásra. A 408–476 lóerős produkcióval a Taycan sokkal észszerűbb lett, mint valaha, miközben a kvintesszenciája lényegében változatlan maradt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.