Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) új adatai szerint a legtöbb EU-tagállam komoly elmaradásban van az elektromos töltőpontok számában.
Júliusban tette közzé az unió a Fit for 55 klímacsomag részeként, hogy 2030-ra az új autók szén-dioxid-kibocsátása 55 százalékkal legyen alacsonyabb a 2021-es szintnél.
Az európai autógyártóknak emiatt az elkövetkező években több millió elektromos töltésű autót kell forgalomba hozniuk, ugyanakkor a fogyasztók nem tudnak áttérni a zéró kibocsátású járművekre, ha nincs elegendő töltő az utak mentén – figyelmeztetett Eric-Mark Huitema, az ACEA főigazgatója. Ha például Görögország, Litvánia, Lengyelország és Románia polgárainak több mint 200 kilométert kell utazniuk, hogy találjanak egy nyilvános töltőt, akkor nem számíthatunk arra, hogy hajlandóak legyenek elektromos autót vásárolni – magyarázta Huitema.
Valóban szembetűnő a kontraszt Hollandia, a legtöbb töltővel rendelkező ország, ahol 47,5 töltő jut minden 100 kilométerre és például Lengyelország között, ahol 250 kilométerenként van egy töltőpont. Természetesen a kisebb területű, nagyobb vásárlóerejű, fejlettebb piacon, mint Hollandia vagy Luxemburg (34,5 töltőpont) érthetően sokkal fejlettebbek, mint a legtöbb uniós ország.
Az eredmények azt is mutatják, hogy abban a 10 országban, ahol nincs egyetlen töltő sem 100 kilométereként, az elektromos autók elterjedtsége sem túl magas. Ezen országokban az elektromos autók piaci részesedése is alacsony, kevesebb mint 3 százalék, igaz Magyarország kivételével, ahol már 4,8 százalékos a részarányuk. Az EU 18 tagállamában egyébként alig 5 töltőpont van 100 kilométerenként, és mindössze négy rendelkezik több mint 10 töltővel 100 kilométerenként. Magyarországon 0,6 nyilvános töltő van 100 kilométerenkét a felmérés szerint.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.