Autó hvg.hu 2021. május. 20. 12:00

A műanyag szatyorról vagy a benzines autóról mondunk le könnyebben? Íme az eredmény

Míg a szelektív szemétgyűjtés a belépőszintje az ökotudatos életmódnak, az autóhasználat kényes terület, amiből sokan nem engednek – ez derül ki a hvg.hu mindennapi környezettudatosságot firtató felméréséből. Az emberek azonban érzik, szükség van a környezet védelmére, és szívesen tesznek ez irányba lépéseket – ha az nem jár túl nagy szervezéssel. Műanyag zacskóba pakolni senki szerint nem divat már.

Az elsöprő többség, 89%-a gyűjti szelektíven a szemetet, ami részben annak is köszönhető, hogy az országban széles körben elérhetőek a színes lerakók. A válaszok alapján 15%-uk közelében nincs erre lehetőség, pedig ha lenne, akkor szívesen gyűjtenék szelektíven a hulladékot. Igen kevesen, csak 3%-a a válaszadóknak zárkózik el ettől – derült ki abból a több mint 5 ezer válaszból, amit nem reprezentatív felmérésünk során kaptunk olvasóink zöld szokásairól.

Nincs ekkora egyetértés a közlekedés kérdéskörében. Míg a válaszadók 42%-nak egyáltalán nincsen autója, helyette sétál vagy tömegközlekedik, a többi 58% rendelkezik valamilyen járművel. Legkevesebben, a kitöltők 5%-a hajt elektromos vagy hibrid autót. És míg a rossz infrastruktúra vagy a gyerekek szállítása miatt 36% nem tud lemondani benzines vagy dízelautójáról, addig 17%-uknak amúgy sem fordulna meg a fejében ilyesmi.

Nyaralások alkalmával a fapados járatok előnyei messze túlmutatnak a többi közlekedési eszközén. A kitöltők 48%-a lemondana a repülőről, ha lenne helyette hasonlóan olcsó és gyors földi alternatíva. A torta másik oldalán közel fele-fele arányban oszlanak meg válaszadók: vannak, akik kifejezetten nem választanak repülős úti célt (28%), és vannak, akik képtelenek lemondani a légi közlekedésről (24%).

hvg.hu

Jó hír, hogy igen sokan (68%) veszik le a polcról a környezetkímélő alternatívát akkor, ha az a "sima" termék mellett foglal helyet. Míg a kitöltők 15%-nak lényeges szempont a bevásárlások alkalmával a környezettudatosság, addig 17%-nak egyáltalán nem szempont. Mégis, a legkisebb arányban (11%) azok vannak, akiknek mindegy, mibe pakolnak a pénztárnál, a 42% saját vászonszatyrot visz a bevásárlásaihoz, a 47% pedig arra figyel, hogy a műanyag helyett az áruházi papírzacskókat használja.

A válaszadók több mint fele, 57% választja szívesen a környezetkímélő terméket, ha az egy árban van a többi hasonlóval a kínálatból. 35%-ot viszont az sem zavarja, ha mélyebben kell a zsebébe nyúlnia ezekért az árucikkekért, 8% pedig kifejezetten úgy gondolja, hogy ezeknek a termékeknek olcsóbbnak kellene lenniük, mint a "sima" társaiknak. Szerencsére a nagy többség (65%) bizakodó a pénzügyekkel kapcsolatban, és úgy gondolja, hogy megvalósítható kevesebb összegből is a környezettudatos életmód, és csak 13% tartja luxusnak. A maradék 22% szerint olcsó és könnyű az életmódváltás, ha elég időt áldozunk a felkészülésre.

hvg.hu

A válaszadók fele úgy érzi, bár szeretne környezettudatosabban élni, ez olyan mértékű erőfeszítést igényelne, amihez sokszor nincsen kedve és energiája.

Közel ugyanennyien (45%) nemcsak nyitottak az új szokások felvételére, hanem erre elég erőt is éreznek magukban. Csak 5% gondolja úgy, hogy nem akar változtatni jelenlegi szokásain. Nem meglepő, hogy a válaszadók 48%-a úgy érzi, hogy nem tesz meg minden tőle telhetőt a környezetvédelemért, ez pedig frusztrálja őket – ellenben 23%-ot ez nem zavar. Csak 26% jelenti ki magabiztosan, hogy elégedett a teljesítményével e téren, 3% pedig egyáltalán nem akar még csak nekikezdeni sem.

Jól látszik, hogy a környezettudatos életmód belépőszintje a közlekedési eszköz megválasztása és a szelektív hulladékgyűjtés. Ezt követi a konyha, mely sokféle alternatív csomagolási lehetőséggel és helyi termelőktől származó idényzöldségekkel és -gyümölcsökkel könnyen varázsolható kis ökológiai lábnyomúvá. Népszerűek a kitöltők között a second hand ruhák és a használt elektronikai eszközök is, de a fürdőszobát sem hanyagolják el, amely szintén egy hulladékban gazdag, emiatt pedig látványos változtatásokra képes helyiség. Ezért nem váratlan az sem, hogy a kitöltők a jövőben a legtöbbet a konyhájukon és a fürdőszobájukon szeretnének csiszolni a környezetvédelem érdekében.

Hirdetés