Szemrevaló formaterv, remek vezethetőség, fejlett hibrid hajtáslánc és alacsony fogyasztás. A japán gyártó legújabb kisautója kiválóra sikeredett. De mi van a mérleg másik serpenyőjében? Utánajártunk.
Zöld rendszámos divatterepjáró. Ez az ami mostanság a legtöbb vásárlót azonnal leveszi a lábáról, még akkor is, ha józan ésszel nehezen indokolható mind a drágán mért plugin hibridség, mind a fogyasztásra nem túl kedvező hatást gyakorló SUV-ság.
Jelen tesztalanyunk, az elsőtől az utolsó csavarig új Toyota Yaris se nem zöld rendszámos hibrid, se nem szabadidő-autó, sokak meglepetésére, illetve megelégedésére mégis megnyerte az Év Autója 2021 díjat. A típus nemcsak a nemzetközi zsűri magyar tagjainak tetszését nyerte el, hanem rögtönzött – nem reprezentatív – online felmérésünk alapján az olvasóinkét is.
Megnéztük közelebbről, 2000 után miért lehet most újból a Yaris az Év Autója.
Utánafordulós
A Yarisokat és úgy általában a Toyotákat nem elsősorban a szemrevaló formatervük miatt szoktuk szeretni. A japán gyártó újabb modelljei viszont már nem feltétlenül csak az eszünket, hanem a szívünket is képesek meghódítani, és nincs ez másképp jelen esetben sem.
A karakteres frontrészt a morcosra rajzolt fényszórók és az egyedi lökhárító határozza meg, és szemből nézve látszódnak legjobban a már-már sportautósan szélesre vett kerékjárati ívek. Pedig ez még nem a teljesen őrült 261 lóerős GR Yaris, hanem csak az úgymond polgári 5-ajtós hibrid változat.
A fényszórók és a hátsó lámpák olyannyira nyújtottak, hogy az oldalnézetre is rányomják a bélyegüket, csakúgy mint a B-oszloptól hátrafelé meredeken emelkedő övvonal, illetve a szélekre kitolt kerekek.
A hátsó lámpákat összekötő műanyag elem egyfajta mini spoilerként funkcionál, ezenkívül a hátsó lökhárító diffúzorra emlékeztető fekete betétjéről, illetve a kamu kipufogóvégződés örvendetes elhagyásáról is említést kell tennünk. A korallpiros fényezés remekül áll a Yarisnak és jól harmonizál vele a fekete tető.
Milyen belül?
A hosszúság 0,5 centiméterrel csökkent az elődhöz képest, viszont a tengelytávolság 5 centiméterrel gyarapodott, és ez jó hatást gyakorol az utastérre. Elöl egyáltalán nem lehet panasz a helykínálatra, és hátul is korrektül el lehet férni, már amennyiben kisautós mércével mérünk.
Egy 1,84 méter magas sofőr mögött még éppen elfér egy hasonló méretű utas. A Yaris ötszemélyes és bár a friss kiadása 5 centiméterrel szélesebb lett, hátul továbbra is leginkább csak négyen férnek el kényelmesen. A csomagtartó minimálisan nőtt, a 286 literes mini puttony 6 literes növekményt jelent az elődhöz képest.
Az utastér formaterve jól sikerült, ám az anyagválasztásra jobban is odafigyelhettek volna a fejlesztők. Szinte mindenhol kopogosan kemény műanyagokat találunk, legalább a gyakran érintett felületek kaphattak volna puhább bevonatot.
A multifunkciós kormány mögött három digitális műszeregység található, melyek közül a szélsők sportosan "csőbe lettek húzva". Hasznos extra a szélvédőre vetítő HUD, a középső érintőkijelző felhasználói felülete viszont meglehetősen ódivatú. Csakúgy, mint a mai szemmel nézve már hatalmas váltókar, annak viszont örülhetünk, hogy a rádió és a klíma kezelőszervei megmaradtak nyomógombos kivitelűnek.
Mennyire hibrid?
Nincs zöld rendszám, így nagy és nehéz akkumulátor sincs, aminek köszönhetően a Yaris tömege bőven 1,2 tonna alatt marad. A korábbinál 27 százalékkal könnyebb lítium-ion telep a hátsó ülőlap alatt rejtőzik, és adott esetben
néhány kilométeres tisztán elektromos hatótávot tesz lehetővé.
Utóbbit azonban felesleges manuálisan kierőszakolni, jobb, ha mindent az automatikára bízunk. Az elmúlt években, évtizedekben szinte tökélyre fejlesztett hibrid hajtás szinte észrevétlenül teszi a dolgát, ki-bekapcsolnak a különböző motorok, és amikor lehetőség van rá, hatékonyan zajlik az energiavisszanyerés.
Ha már a hatékonyságnál tartunk, a téligumis tesztautóval hideg körülmények mellett 3,8 literes városi átlagfogyasztást mértünk. Kiváló érték, mint ahogy a komolyabb városon kívüli tempóval végül 4,4 literre kijött komplett átlagfogyasztás is. Az üzemanyagtartály mindössze 36 literes, de még így is előfordulhat, hogy tavasszal 1000 kilométer közelébe nő a hatótáv.
Ráadásul nem is megy rosszul az új Yaris, a 116 lóerős teljesítmény bőven elegendőnek bizonyul a hétköznapi használat során. A 92 lóerős 1,5 literes 3 hengeres motor orgánuma nem túl baráti, de kis jóindulattal felfedezhető benne némi sportos morgás, a villanymotor pedig 79 lóerővel száll be a hajtásba.
0-ról 100-ra 9,7 másodperc alatt lehet kilőni, elektromos-, illetve normál módban rendre 130, illetve 175 km/h a legnagyobb sebesség.
Vezetési élmény
Az üléspozíció 2 centiméterrel alacsonyabbra lett véve, ami a kisebb méretű és a sofőrhöz közelebbre került kormánnyal kombinálva nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is jobb vezetési élménnyel szolgál. A Yarist nemcsak városban, hanem akár szerpentineken is nagy élmény terelgetni, amiben a futómű is remek társunk. Utóbbi egyébként egy picit túl feszes és a legnagyobb felnivel társítva már csökkent a komfortérzeten.
A középkonzolon elhelyezett gombokkal válthatunk a normál, takarékos és sport módok között, de hatalmas különbségekre nem kell számítani. A váltókart D-ből B-módba visszahúzva fokozott motorféket és ezzel párhuzamosan erősebb energia-visszatermelést kapunk. A fokozatmentes automataváltó továbbra is némi megszokást igényel, de a fejlesztők javára írandó, hogy a korábbiaknál mintha kevésbé lenne zavaró az a tipikus CVT-féle bégetés.
Elöl és hátul is tárcsafékek lassítják a Yarist, ami az alacsony tömegnek köszönhetően még relatíve kis fékekkel is nagyot tud lassulni. A menetstabilizátor kikapcsolható, erre azonban ritkán lehet szükség, a belengetősen sportos viselkedésre vágyóknak ugyebár ott a már említett GR Yaris.
A biztonsági arzenál komplettnek mondható, sőt ebben a kategóriában elsőként a Yarisban érhető el első középső légzsák, mely baleset esetén megakadályozza az elöl ülők fejének összekoppanását.
Konklúzió, árak
+ : szerethető formaterv, jó vezethetőség, erősebb hibrid hajtás, szerény fogyasztás, komplett biztonsági arzenál. –: a az anyagminőség lehetne jobb, elavult infotainment rendszer, hátul maximum átlagos helykínálat, a csomagtartó nem túl nagy. |
Az új Toyota Yaris mer kicsit álmodni. Azoknak való, akik egy kicsi és könnyű autóra vágynak, amely ráadásul már-már pofátlanul keveset fogyaszt, és nem túl erős hajtása ellenére még némi vezetési élménnyel is szolgál. A szemrevaló formaterv pedig már csak a hab azon a bizonyos képzeletbeli tortán.
Meglátásunk szerint az új Yaris teljesen megérdemelten lett idén az Év Autója egy olyan sarkaiból kifordított világban, amelyben a furcsa szabályozások megnehezítik a józan kisautók életét, és mindenkit a legfeljebb csak papíron környezettudatos, felesleges pazarló modellek felé terelgetnek. Persze a Yaris sem hibátlan, a negatívumok azonban elenyészőnek mondhatók.
72 lóerős normál benzines Yarisunk minimum 5 millió forint ellenében lehet, a 125 lovas kivitel 5,4 millió forinton nyit. Az általunk is kipróbált hibrid hajtásláncért alaphangon 6,5 millió forintot kérnek el, a fullos felszereltségű tesztautó árcéduláján pedig 7,7 millió forintos összeg olvasható.
Összehasonlításképp a Honda Jazz és a Renault Clio hibrid változatai 7,2 millió forinton nyitnak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.