A pandémia ellenére érdekes tesztautókból idén sem volt hiány. A mintegy 80 modellből összeválogattuk azokat, melyek a legmélyebb nyomot hagyták bennünk.
A legcukibb – Honda e
A sort rögtön egy villanyautóval kezdjük, de a Honda e nem azért került be az idei leglegleg autók közé, mert 100 százalékban elektromos a hajtása. A japán gyártó újdonsága sokkal inkább cukisága, illetve egyedi karaktere révén ragadta meg a figyelmünket. Tapasztalataink szerint a Honda e nem annyira nők körében arat tetszést, a retró és a high-tech húrokat pengető stílusa inkább a férfiaknak talál be. Ki tudja, talán azért, mert a régi Matchboxokra emlékeztet.
Messze nem ez a legpratikusabb vagy legnagyobb hatótávú villanyautó, városban azonban verhetetlen a szuper fordulékonysága, illetve fürgesége miatt, és városi felhasználás esetén a hatótávolságával sincsenek problémák. Ez az első olyan autó, melyet alapértelmezésben hagyományos visszapillantótükör nélkül szerelnek. A kamerákkal és kijelzőkkel megvalósított modern visszapillantót kicsit szokni kell, de aztán egész gyorsan megszerethető.
A Honda e nem olcsó, de mutasson valaki még egy ennyire egyedi elgondolás mentén megalkotott kompakt villanyautót!
A legfurcsább – Suzuki Across
2020 volt az az év, amikor feltűnt a színen egy új Suzuki, melynek árcéduláján – tessék megkapaszkodni – 18,5 millió forintos összeg olvasható. Tény, hogy az utóbbi időkben minden autó drágább lett, jelen esetben azonban nem az devizaárfolyam-változások állnak a háttérben, hanem az, hogy a Suzuki Across nem más, mint egy egyszerűen átemblémázott Toyota RAV4 PHEV.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy erre mégis mi szükség volt. A válasz egyszerű: az Európai Unióban életbe lépett új CO2-kvóták hívták életre a szuperdrága Suzuki divatterepjárót, mely a japán gyártó kínálatának színesítése mellett leginkább arra jó, hogy csökkentse a flottaszintű károsanyag-kibocsátást. A Vitaránál sokszorosan drágább és jelentősen nagyobb Across 306 lóerős, zöld rendszámos, 75 kilométeres villanyhatótávú, és furcsa módon kicsit hamarabb került forgalomba, mint az alapját adó eredeti RAV4.
A legizgalmasabb SUV – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
A divatterepjárókat sok mindenért lehet szeretni, de kevésbé az izgalmas vezethetőségük miatt. Az Alfa Romeo megpróbálta a lehetetlent, és piacra dobta a Stelvio szupersportos változatát, a Quadrifogliót, mely tökéletesen szembemegy napjaink CO2-csökkentő törekvéseinek, és többek közt ennek köszönhetően jelenleg nem nagyon akad nála izgalmasabb SUV.
Persze nincsenek véletlenek. A motorháztető alatt egy Ferrari-eredetű biturbó V6-os benzinmotor rejtőzik, melynek 510 lóerős teljesítménye bőven elegendő a dinamikus autózáshoz. A Stelvio Quadrifoglio azonban nem egyszerűen csak gyors, hanem hatalmas élmény is a vezetése. Olyannyira, hogy még az elvakult szabadidőautó-gyűlölőkkel is el tudja egy picit hitetni, hogy ő bizony egy hamisítatlan olasz sportkocsi.
Amíg nem érkezik meg a Ferrari már jó ideje beígért saját SUV-ja, addig bőven el lehet lenni ezzel a benzinpusztítóval.
A leginkább lakás – Ford Transit Nugget Plus
Személyautónak hatalmas, lakóautónak viszont meglepően kompakt a Ford Transit Nugget Plus, melyet a koronavírus-járvány első hullámát követően nagycsaládos tesztnek vetettünk alá. A lakóautók piacán komoly tapasztalatokkal rendelkező Westfalia egy kiváló négykerekű otthont szerelt a remek Transit-alapokra, melynek minden egyes négyzetcentimétere az átgondoltságról szól.
10 négyzetméter nem sok, és a Nugget Plus ezen a kis területen kínál mobillakás-életérzést a benne utazók számára. Nappali, konyha és fürdő egyaránt található a fedélzeten, a két hálószobában pedig két felnőtt és három gyermek egész korrekt módon hajthatja álomra a fejét. Tárolóhelyből rengeteg van, a 40 literes víztartály pedig mindenkit megtanít a vízzel történő takarékoskodásra: nekünk 3 napig volt elég ez a mennyiség.
Megvenni nem olcsó mulatság egy ilyen autót, és keveseknek is van rá ténylegesen szüksége, de a bérlésén bőven el lehet gondolkodni.
A legdurvább – Shelby Super Snake
Amikor az év elején még lehetett szabadon utazni, lehetőségünk nyílt felkeresni a tuningolt Fordok Mekkáját, a Shelby Las Vegasban található központját. Itt nemcsak megnéztük, hogy hogyan készülnek a legizgalmasabb Mustangok, hanem ki is próbáltuk az egyik legerősebb példányt, egy Super Snake-et.
A felénk kapható normál V8-as Mustangok sem mondhatók gyengének vagy visszafogott menetteljesítményűnek, de azért akadhatnak olyanok, akik keveslik a 450-460 lóerőt, még ha az kizárólag csak a hátsó kerekekre is érkezik meg. Számukra készül a Shelby Super Snake, melynek motorházteteje alatt egy kereken 5 literes V8-as rejtőzik, mely a legdurvább kompresszorral megfújva nem kevesebb, mint 825 lóerős teljesítményt ad le. Így aztán nem csoda, hogy a 0–100-as gyorsulást alig 3,5 másodperc alatt le lehet tudni a hatfokozatú kéziváltós szörnyeteggel.
És ennél is van feljebb: ottjártunkkor a gyárban már javában tesztelték az 1000+ lóerős újabb fenevadat.
A leginkább tiszteletre méltó
A modern Maseratik után is stabilan utána fordul az utca népe, de ha feltűnik a színen az általunk nyár elején kipróbált 40 éves Quattroporte, akkor egy picit talán még az élet is megáll. Milyen dallamosan, igazán olaszosan cseng ez a típusjelzés, pedig magyarul mindössze annyit tesz, hogy négyajtós. Na de milyen négyajtós!
Ilyen süppedős bőrfotelekkel még egyetlen autóban sem találkoztunk, és rögtön megértjük, hogy a 80-as években miért ez a típus volt Pavarotti kedvence. A 4,9 literes szívó V8-as morajló hangja semmi máshoz nem hasonlítható, 280 lóerős teljesítménye pedig még mai szemmel nézve is szinte mindenre elég.
Az egykori autóskártya-paklik egyik aduásza akár 230 km/h-val is képes száguldani, ezt azonban nemcsak a hazai közlekedési szabályok, hanem a patinásan idős vasaknak kijáró tisztelet miatt sem próbáltuk ki.
A legsportosabb – Renault Megane R.S. Trophy-R
Az elmúlt években nem kevés sportos karakterű autó, illetve hamisítatlan sportautó vendégeskedett nálunk, de egyik sem állt annyira közel az igazi versenyautókhoz, mint az idén vallatóra fogott csúcs-Megane. Amiről már sok mindent sejtet, hogy adott esetben akár 30 millió forintba is kerülhet, és ily módon drágább lehet egy Mercedes-AMG C63-nál is.
Más kérdés, hogy ha van is ennyi pénzünk a projektre, akkor sem lehet a miénk a 300 lóerős Megane R.S. Trophy-R, annak ugyanis mind az 500 példányát villámgyorsan eladták.
Brutális vezetési élmény, hatalmas kanyarsebesség, remek gyorsulás, alacsony tömeg, állítható kőkemény futómű és kiváló petrolhead muzsika – semmi másról, "csak" ezekről szól a közúti versenyautó, mely hiába ötajtós, hátsó ülések nélkül szigorúan csak két személy szórakoztatásáról szól.
A legjobb – BMW 530d xDrive Touring
Ha egy autó közel 300 lóerős, alig 7 litert fogyaszt, és belefér egy komplett család csomagokkal együtt, az eleve jól hangzik, és a BMW 530d xDrive Touring összeségében véve egy olyan kerek történet, mellyel ritkán találkozni mostanság.
Nem egy vadonatúj modellhez van szerencsénk, hanem csak a már évek óta futó 5-ös sorozat első komolyabb faceliftjéhez, de a ráncfelvarrás kívül is, belül is meggyőzően sikerült. A veséket formázó hűtőrács más BMW-ktől eltérően nem lett otrombán nagy, a technika okosabb lett, a szupererős és relatíve takarékos dízelmotor pedig 48 V-os lágyhibrid technikával egészült ki, ami minden eddiginél finomabbá tette a hajtásláncot.
Ha kell, akkor finoman ringatózó tágas utazóautó, és ha kell, akkor egy ellentmondást nem tűrően mozdonyként előretörő sportkombi, amiben nemcsak a sofőr, hanem az összes utasa pillanatok alatt otthon érzi magát. Csak győzzük kifizetni a vételárát.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.