László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Mi a közös a Fortnite-ban és az új BMW-kben? Mihez van szüksége 230 PB-os tárhelyre a német gyártónak? Miért készül 720 lóerős elektromos 5-ös BMW? Jövünk az összes válasszal.

A BMW tegnap leplezte le teljesen új fejlesztésű elektromos autóját, a korábban iNext néven emlegetett iX-et, melynek rengeteg újdonságával külön cikkben foglalkoztunk. A müncheni gyártó jóvoltából most egy kicsit a színfalak mögé is bepillantást tudunk nyújtani.

Unreal

A Fortnite című hatalmas népszerűségű videójátékról keveseknek jut eszébe a BMW, és ez fordítva is igaz. Pedig akad egy szoros kapocs közöttük, ezt pedig úgy hívják, hogy Unreal Engine. Utóbbi egy a hatalmas Epic Games játékfejlesztő cég által készített és többek közt az Assetto Corsa Competizione szimulátorszoftverben is használt grafikusmotor, mely nem csak játékokat hajt meg, hanem többek közt a BMW fejlesztőalkalmazásait is.

A müncheni központú gyártó a világon elsőként használ játékmotorra épülő úgynevezett "kevert valóság" alapú szoftvert. Ez a többek közt a most debütált iX fejlesztéséhez is használt fejlesztőkörnyezet jelentősen könnyebbé teszi és felgyorsítja a mérnökök munkáját.

BMW

A 30 antennás BMW iX az első olyan prémium kategóriás autó, mely fedélzeti 5G technológiával rendelkezik. Ez a néhány milliszekundumos késleltetésű mobil adatátvitel egyrészt a 3-as szintű önvezetést támogatja, másrészt pedig segít a szabad parkolóhelyek megtalálásában, és előre figyelmeztet a ködfoltokra vagy az esetleges balesetekre.

Az autó által generált adatmennyiség egy része anonim módon felkerül a gyártó felhőszolgáltatásába, ahol gépi tanulás segítségével történik az elemzés, majd pedig a releváns adatok autók felé történő kiküldése. A BMW szerint ily módon nemcsak a biztonságot, hanem a hatékonyságot és a komfortot is új szintre lehet emelni.

BMW

Fel is út, le is út

Idén októberig az európai és amerikai BMW-k 250 millió levezetett kilométerről küldtek információt a központba, ami komoly segítséget jelent az önvezető technológiák fejlesztésében.

Az adatok kielemzéséhez egy 230 PB tárhellyel, 100 ezer processzormaggal és 200 grafikusgyorsítóval ellátott számítógépes rendszert használnak, és több mint 400 területen a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket is kiaknázzák.

BMW

Az autó és a központ közötti kapcsolatnak köszönhetően az új modellek vezeték nélküli módon a távolból frissíthetők. Így kap mostanság globálisan 750 ezer BMW olyan új szoftvert, mely felhőalapú navigációt és vezeték nélküli Android Auto funkciót honosít meg a fedélzeti rendszeren. Európai autógyártó eddig még sosem végzett ekkora, úgynevezett OTA (Over The Air) frissítést.

A BMW-nél nemrégiben egy új szimulátor-központot is üzembe helyeztek, itt 11 400 négyzetméteren 14 csúcskategóriás szimulátor segíti a fejlesztők munkáját. A vállalatnál egyre fontosabb szerephez jut továbbá a 3D-nyomtatás, amit ma már nemcsak a prototípus gyártás során használnak. A Mini vásárlóknak például lehetőségük van saját feliratokat, logókat rendelni új autójuk műszerfalára, és ezeket 3D-nyomtatással állítja elő a gyártó.

BMW
BMW

Felvillanyozódás

A kereskedésekbe a jövő év végén megérkező BMW iX gyártása Dingolfingben fog zajlani. Itt jelenleg nyolc gyártósoron készülnek akkumulátormodulok, akkumulátorok és villanymotorok többek közt például a BMW i3 számára is, és a tervek szerint a közeljövőben négy újabb gyártósort üzemelnek majd be. Ennek köszönhetően hamarosan 80 ezer négyzetméterre nő az a gyártóterület, ami 2015-ben még csak 8 ezer négyzetméteres volt.

A 2022-re szóló dingolfingi tervek 500 ezer autós kapacitásról szólnak, és már épül az ugyancsak 2022-re elkészülő parsdorfi üzem, ahol lítiumion-akkumulátorcellákat fognak gyártani.

BMW

Az iX szabadidő-autó mellé hamarosan érkezik a laposabb építésű és Münchenben gyártandó i4-es villanyautó, ezek a modellek komoly szerepet játszanak abban, hogy a BMW meg tudjon felelni az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normáknak. A jelenleg forgalomba kerülő BMW-k és Minik 13 százaléka teljesen elektromos, vagy plugin hibrid kivitelű. Ez az arány a tervek szerint 2021-ra 25 százalékra, 2025-re 33 százalékra, 2030-ra pedig 50 százalékra fog növekedni.

Ebben a Debrecenben felépítendő új gyárnak is fontos szerepe lesz. Milan Nedeljkovics, a BMW Csoport igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja kérdésünkre elmondta, hogy a magyar üzemben elsősorban az elektromos hajtásra és egy újonnan kifejlesztendő architektúrára fognak fókuszálni. Nedeljkovics szerint ezzel párhuzamosan még legalább egy évtizedig velünk maradnak a dízelüzemű autók, melyek hatékonysága továbbra is kiválónak mondható.

BMW

Habár mostanság szinte még a csapból is az elektromos autók és az önvezető technológiák folynak, a BMW továbbra is oda kíván figyelni a vezetési élményre: a müncheniek szerint nem ördögtől való gondolat a remek vezetési élményt biztosító villanyautó.

Olyannyira nem, hogy a jelenleg az utakon futó 5-ös BMW egyik példányába beszereltek három darab ötödik generációs villanymotort, a végeredmény pedig egy 720 lóerős összteljesítményű, izgalmasan vezethető elektromos kísérleti autó lett.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés