A francia kormány 2021-től 40 ezer euróra emeli a leginkább szennyező új járművek regisztrációs adóját.
Európa második legnagyobb autópiaca a francia, ahol a kormányzat jelentősen átszabja az autók szén-dioxid-kibocsátása alapján kivetett adókat: egy nagyobb CO2-kibocsátású kocsi után a jövőben a jelenlegi összegnek akár a két és félszeresét is ki kell fizetni.
A jövő évtől kezdve a fogalomba helyezett járművek után 131 gramm/kilométeres CO2-kibocsátásig a regisztrációkor 50 eurót, e fölött pedig minden egyes extra grammért többet és többet kell majd fizetni. Ha például egy autó 140 gramm/km CO2-t bocsát ki akkor 240 eurót kell majd leszurkolni miatta, ha pedig 160 grammot, akkor már 1761-et. Egy 190 gramm kibocsátású autó a 10 500 eurós kategóriába esik, egészen a 225 gramm szén-dioxid-kibocsátásig, amelynek adója már 40 000 euró lesz. Ez a maximális érték, akármennyivel szennyezőbb ennél is egy autó, nem kell többet fizetni utána.
A rendszer 2022-től még szigorúbb lesz, akkor már 50 000 eurót kell fizetni a legszennyezőbb autók után, és 123 g/km-re viszik a megengedett károsanyag-kibocsátási szintet. Ugyanakkor van még egy szabály, amely szerint az illeték nem lehet magasabb összegű, mint a jármű értékének a fele.
A Bloomberg Intelligence által összeállított adatok szerint a legmagasabb összegeket leginkább a Lamborghini, a Ferrari és a Porsche sportautói, valamint a Bentley-, a Rolls-Royce- és a legfelsőbb kategóriájú Mercedes-Benz-modellek esetében kell majd kifizetni. Egy új Porsche 911-es vásárlójának – például még egy olyan egyszerűbb modell esetében is mint a Carrera – az autó árának csaknem felét még le is kell adóznia.
Az unióban az egyes országok más és más mértékű adót vetnek ki a személygépkocsikra a szén-dioxid-kibocsátásukhoz viszonyítva, de az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége szerint egyetlen ország sem számít fel annyit, mint Franciaország. Az illeték maximális értéke jelenlegi 20 ezer euró.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.