A divatterepjárót villanymotorok hajtják, de azok nem nagy és nehéz akkumulátorból nyerik a működésükhöz szükséges energiát.
A közelmúltban volt szerencsénk kipróbálni a Honda Clarity Fuelcellt, a Toyota Mirait és a Hyundai Nexót, melyek sorozatgyártású üzemanyagcellás személyautók. Ezeknek a kocsinak a meghajtásáról ugyanolyan villanymotor gondoskodik, mint amilyen az elektromos autókat is hajtja, azonban az áramot nem nehéz és lassan tölthető akkumulátorokból, hanem néhány perc alatt tankolható nagynyomású hidrogénből nyeri – fordított vízbontással.
Nemrégiben pedig a BMW is előrukkolt egy hasonló elven működő járgánnyal, a Frankfurti Autószalonon leleplezett i Hydrogen NEXT-tel, melyről most új részletek derültek ki.
A népszerű divatterepjáróra, az X5-re épülő üzemanyagcellás jármű két darab rendkívül ellenálló tartályban 700 baros nyomáson tárol összesen 6 kilogramm hidrogént. Az üzemanyagcella 170 lóerős teljesítmény leadására képes, a kocsi ötödik generációs villanymotoros hajtáslánca pedig maximum 374 lóerőt képes a kerekekre szabadítani.
Az i Hydrogen NEXT fejlesztésében a komoly üzemanyagcellás tapasztalatokkal rendelkező Toyota is részt vesz, a német és a japán cég már 2013 óta dolgozik közös hidrogénes projekteken.
A 3-4 perc alatt teletankolható hidrogénes X5 kisszériás gyártását a tervek szerint 2022-ben kezdik meg, az első komolyabb mennyiségben gyártandó üzemanyagcellás BMW pedig várhatóan 2025-ben kerül forgalomba.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.