A kozmonauta egyetlen alkalommal ült, pontosabban inkább állt a kocsiban, amikor végighajtottak vele az orosz fővároson az űrutazása után.
Nem kelt el egy hétvégi árverésen az a ZIL-111V típusú limuzin, amelyen Jurij Gagarin, a világ első űrhajósa történelmi űrutazása után diadalmasan bevonult Moszkvába 1961. április 14-én felesége, Valentyina és a Szovjetunió Kommunista Pártjának első titkára, Nyikita Hruscsov társaságában.
A Litfund aukciósház nem árulta el, hogy a nyitható tetejű, 2,6 tonnás gépkocsi, amelyet kifejezetten ünnepi parádékra, protokollrendezvényekre fejlesztettek ki a Szovjetunióban a Pacard Caribbean amerikai autómodell alapján, az érdeklődés hiánya vagy a magas kikiáltási ár miatt maradt-e eladatlan. Az autót 2,9 millió dolláros áron bocsátották licitre.
Az autóárverésen mindazonáltal 10 millió rubel (48,8 millió forint) gyűlt össze amerikai autók makettjei, plakátok és két igazi autó, egy Porsche 911 és egy Gaz-3111 (Volga) eladásából.
A nyolchengeres, 5980 köbcentis V-motorjával maximálisan 170 kilométeres óránkénti sebességre képes, automata sebváltós ZIL-111V-ből mindössze 12 darabot gyártottak 1960 és 1962 között.
Az aukciósház szerint ilyet használt Fidel Castro kubai és Erich Honecker keletnémet kommunista vezető is. A hétvégén árverésre bocsátott autót 1964-ben Örményország fővárosába, Jerevánba vitték, hogy ott Reza Pahlavi iráni sahot szállítsa annak hivatalos látogatása idején. Jelenlegi tulajdonosa 2005-ben vásárolta meg bizalmasan kezelt összegért.
Gagarin egyetlen alkalommal használta a ritka protokollautót, a vnukovói repülőtérről a moszkvai belvárosba vezető 30 kilométeres úton, amelyen végig integetett az őt ünneplő tömegnek, virágfüzérektől és szovjet zászlóktól övezve.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.