Durván megemelte árait az elektromos autók töltőpiacának egyik meghatározó szereplője.
Az elektromos autók töltési hálózatának fejlesztése, azon belül pedig a nagy teljesítményű töltőké kulcsfontosságú az autópályák mentén. Az egyik ilyen cég, amely ilyen hálózatot fejleszt, a Daimlert a BMW-t és Volkswagent is tömörítő Ionity.
A kútjaik lényege, hogy nagyon nagy, 350 kW-os töltési teljesítményt kínálnak, ami azt jelenti, hogy az új generációs elektromos járműveket akár 10-15 perc alatt is fel tudják tölteni. Vagyis háromszor olyan gyorsan, mint az autósok számára általában elérhető töltők.
A töltés náluk eddig időtartamtól, illetve felvett energiamennyiségtől függetlenül 8 euróba, 2670 forintba került egy alkalommal. A cég azt közölte a napokban, hogy újfajta elszámolásra térnek át, és minden felvett 1 kWh áramért 280 forintot számláznak január 31-től Magyarországon. (Nagyjából egyébként ugyanennyi a hálózatukban mindenhol az ár: 79 eurócent/kWh.)
Ez a lépés viszont alapjaiban forgatja fel az eddig igen olcsónak tekintett elektromos autózás piacát. Konkrét példán bemutatjuk, hogy mit is jelent ez. Egy elektromos, az év autójának választott Jaguar I-Pace-t, amelyben nagyjából 350 kilométeres reális hatótávolságot biztosító 90 kWh-s akkumulátor van, eddig 2560 forintból lehetett megtankolni, mostantól viszont majd 25 200 forintból lehet. Mint látható, ez nagyjából tízszeres ár a korábbihoz képest.
Még egy kisebb 40-60 kWh-s akkuval rendelkező Nissan Leaf villanyautó esetében is a töltés díja az Ionity hálózatában durván ötször annyiba fog kerülni, mint eddig. Ez pedig azt jelenti, hogy egy átlagos, 7 litert fogyasztó benzines autó a jelenlegi 393 forintos átlagos benzinár mellett 2751 forintból tesz meg 100 kilométert, addig az ugyanennyi távolságon 16,4 kWh áramot fogyasztó Leaf töltése 4592 forintba kerül.
Szélessávra vált a magyarországi elektromos töltőállomások piaca
A keletközép-európai piacon Magyarországon nyitott először elektromos töltőállomásokat a Shell, amely a régióban a legfejlettebbnek tekinti a hazai villanyautópiacot. Az Ionity szupergyors töltési ideje 10-15 perc, de a Shell saját márkás töltője is 30 perc alatt éri el a 80 százalékos töltöttséget.
Az Ionity persze egy piaci alapú szolgáltató, amely saját befektetéseinek megtérülésében érdekelt. Hosszabb távon ilyen árak mellett az elektromos autók közt is azok lehetnek előnyben, amelyek keveset fogyasztanak. A piac pedig majd arról is dönt, hogy van-e jövője, a sokszor 2,5 tonna feletti tömegű, hatalmas elektromos SUV-knak, amelyek elektromos fogyasztása nagyon jelentős, akár 40 kWh/100 km autópálya-tempó mellett.
Jelenleg egyébként három helyen 4-4 ilyen Ionity-kútoszlop van Magyarországon:
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.