Sajnos a gyalogos baleseteknél ritkán az a kérdés, történt-e sérülés, sokkal inkább az, mennyire súlyos.
Átlagosan évi 2600-2700 gyalogost ütöttek el a magyar közutakon az elmúlt 9 évben, míg a halálos gyalogos áldozatok száma – évenként eltérően – 124 fő és 192 fő között változott – derül ki az Országos Rendőrfőkapitányság és az Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) statisztikáiból. Tavaly például 165 ember vesztette életét gázolásos balesetben.
A gyalogosok közlekedése közúti közlekedésbiztonság egyik neuralgikus pontja, hiszen a közúti halálos áldozatok egynegyede - 2018-ban 26 százaléka - a gyalogosok közül kerül ki.
A gyalogosok átlag feletti védtelenségét az okozza, hogy testük közúti baleset bekövetkezése esetén gyakorlatilag minden esetben érintkezik a járművel, s az azt követő úttestre esés is súlyos következményekkel járhat - hivja fel a figylemet anyagában az ORFK-Orászágos Balesetmegelőzési Bizottság. Ezért gyalogos elütése során soha nem az a kérdés, hogy történt-e személyi sérülés, hanem hogy annak milyen a súlyossági foka. Kevesen tudják, de már az alacsony sebességgel történő gyalogoselütés is súlyos, akár halálos következményekkel járhat.
A gyalogosok által okozott balesetek fő oka a gyalogos vigyázatlan, hirtelen úttestre lépése, mely minden évben több mint 400 személysérüléses balesetet eredményez. A második leggyakoribb ok az úttesten tilos jelzésen, illetve tiltott helyen való áthaladás, amely nagyságrendileg 200 balesetet jelent.
Érdekesség és megfontolandó adat, hogy a gyalogosok leggyakrabban hétköznapokon - különösen pénteken – okoztak közúti balesetet, hétvégén az azonos balesetek száma jóval alacsonyabb. Ezeken a statisztikákon szeretne javítani az ORFK-OBB az alábbi rövidfilmmel, amelyenek címe ZEBRÁN az 50 is túl gyors!
A kisfilm egy nagyon hétköznapivá vált veszélyre hívja fel a figyelmet, a gyalogosok mobilozására. Az elmúlt időszakban számos halálos tragédia történt amiatt (közúton, úttesten, vasúti átjáróban, HÉV megálló mentén stb.), mert a gyalogos figyelmét mobiltelefonja valamely applikációja vonta el, vagy éppen zenét hallgatott fej- illetve fülhallgatóval, s nem hallotta sem a közeledő veszélyt, sem pedig mások rémült kiáltását, akik próbálták őt figyelmeztetni a közeledő járműre.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.