Franciaországban jártunk utána annak, hogy mit tud a Skoda eddigi legkisebb és legolcsóbb divatterepjárója. Ami lényegében egy megemelt Scala, és tele van kisebb-nagyobb meglepetésekkel.
A Skoda első mainstream szabadidőjárműve a 2009-ben napvilágot látott Yeti volt, ami 8 évvel később lényegében akkor kopott ki utód nélkül a piacról, amikor felbukkant a Volkswagen cseh brandjének első igazi divatterepjárója, a Kodiaq. Az akár 7 üléses változatban is rendelhető "nagy medvét" nem sokkal később követte az eggyel kisebb méretben és variálható második üléssorral támadó Karoq, most pedig megérkezett a még kisebb Kamiq.
Ami crossover mivolta révén tulajdonképpen nem más, mint az eredeti Yeti kései leszármazottja. És konkrétan így mutat.
Minek nevezzelek?
A Skoda aktuális SUV-nevezéktanának megfelelően valamilyen K-val kezdődő és Q-val végződő nevet kellett választani. Így született meg a Kamiq, ami az észak-kanadai és grönlandi inuitok nyelvéből származik, és tökéletes illeszkedésre utal. Nincs is kifogásunk ellene, hiszen a Kamiq tökéletesen illeszkedik a cseh gyártó termékkínálatába, ahonnan már régóta hiányzott egy elérhető árú kompakt divatterepjáró.
A Volkswagen T-Roc és a Seat Arona testvérmodelljének tekinthető újdonság nem titkoltan a Skoda Scalára épül. Vagyis arra a Fabiánál eggyel nagyobb kompakt modellre, mely a Golf méretkategóriájában állt nemrégiben rajtvonalhoz. A recept nem volt túl bonyolult, fogták a Scalát, megemelték egy picit és a hosszából faragtak egy keveset.
A Kamiqban 4 centiméterrel magasabban ülünk, mint a Scalában, ami bent helyet foglalva minimális különbség, a külső megjelenés tekintetében azonban jelentősek az eltérések a két modell között. A frontrészt az osztott fényszóró uralja, ami felár ellenében teljesen LED-es lehet, csakúgy, mint a hátsó lámpa. Amennyiben full LED-es lámpákat rendelünk, akkor jár a működés közben csíkot húzó dinamikus indexlámpa is. Melyhez hasonlót eddig még egyik Skoda sem vonultatott fel.
A szabad hasmagasság 18,2 centiméter, amitől a Kamiq messze nem igazi terepjáró, de a kisebb-nagyobb buckákat azért simán le lehet küzdeni vele a nélkül, hogy leérne a kocsi alja. Összkerékhajtás a konszerntestvérekhez hasonlóan nincs, a típus csak elsőkerékhajtással készül.
Belül mi a helyzet?
A változtatható színű hangulatvilágítású beltér ismerős lehet azoknak, akik ültek már Scalában, a költséghatékonyság jegyében szinte minden a kompakt modellből érkezett. Ennek megfelelően a minőségre nem sok panasz lehet, még akkor sem, ha a T-Roc hajszálnyival jobb minőségűnek és trendibbnek tűnik belül.
A kormány kellemes fogású és az elektromechanikus szervó hangolását illetően kiváló munkát végeztek a fejlesztők. Az ülések visszafogott oldaltartást biztosítanak, és mind az első, mind a hátsó sorban átlag feletti a helykínálat. A sofőrülést felár ellenében villanymotorok mozgatják és remek dolog, hogy a középső kartámasz előre-hátra mozgatható, illetve, hogy az összes ülés fűthető. A térérzeten sokat javít a hatalmas, de nem nyitható panorámatető.
A kormány mögötti 10,25 colos digitális műszeregység és a műszerfal közepén lévő 9,2 colos feláras érintőkijelző kristálytiszta és ízléses grafikájú, könnyen kezelhető felhasználói felülettel rendelkezik. Nemcsak a kategóriában, hanem az egész iparágban ritka, amit a Kamiq tud, vagyis, hogy vezeték nélkül is támogatja az Apple CarPlay rendszert, így a vezeték nélküli telefontöltőn és az infotainment rendszer online funkcióin már meg sem lepődünk.
A váltó előtt két darab USB-C aljzatot láthatunk, felár ellenében a hátsó utasoknak is jár két ilyen szimmetrikus csatlakozó aljzat. A 405 W-os hifi elképesztően jól szól, eddig egyik riválisban sem találkoztunk hasonlóan jó minőségű és telt mélyhangokkal kényeztető hangrendszerrel. Digitális asszisztenst is kapunk, akit Laurának hívnak, és tapasztalataink szerint jelen formában nem sok mindenre használható, ugyanis a beszédfelismerése egyelőre csapnivaló.
A csomagtérajtó opcionálisan elektromos mozgatású és a felnyitását követően egy 400 literes tér áll rendelkezésünkre. Korrekt térfogat, bár megjegyzendő, hogy a T-Roc és a Scala ennél kicsit nagyobb csomagtartóval bír.
A Skoda védjegyévé vált Simply Clever megoldásokból abszolút nincs hiány. A vezetőoldali ajtóból esernyő húzható ki, az 1,5 literes palackokat elnyelő és kis szemeteszsákkal is felvértezett ajtók fényezését automatikusan kiugró élvédő óvja és a csomagtérből LED-lámpát lehet kivenni.
Említést érdemel továbbá az A-oszlop melletti jegytartó, az üzemanyag betöltőnyílás melletti jégkaparó, az első ülések hátsó részén felhajtható kis asztalok, illetve a szélvédőmosó-folyadék betöltését megkönnyítő ötletes megoldás.
Indulás!
A nyomógombos indítást követően életre kelő 1 literes TSI egység nem tagadhatja le 3 hengeres mivoltát, azonban a kis turbós benzines erőforrás hangjára sem állóhelyzetben, sem haladás közben nem lehet panasz. Sportautós menetteljesítményekről senki se álmodjon, de a fordulatszámot fürgén vevő alapmotor jó választás a Kamiqhoz.
A legolcsóbb változatban 95 lóerős és 175 Nm-es motor található, kizárólag ötfokozatú kéziváltóval társítva. Meglátásunk szerint érdemes inkább a 115 lovas és 200 Nm-es testvérmodellt választani, ami nemcsak élénkebb, hanem hatfokozatú kéziváltóval és hétfokozatú DSG automatával is rendelhető. Ezzel a motorral 9,9 másodpercig tart a 0-100-as gyorsulás és 194 km/h a végsebesség. Az üzemanyagtartály 50 literes, a tesztfogyasztás 6,9 literre jött ki.
Később érkezik a 90 lóerős és 160 Nm-es, földgázas 1 literes G-TEC motor, illetve a 150 lóerős 4 hengeres 1,5 literes TSI egység. Utóbbi hengerlekapcsolásos erőforrást ugyan még nem állt módunkban kipróbálni, de látatlanban feleslegesen erősnek találjuk a Kamiqba.
A 4 hengeres 1,6 literes TDI nem annyira 115 lóerős teljesítményével, hanem inkább már az 1500-as percenkénti fordulatszámtól lehívható 250 Nm-es nyomatékával hódít. Ez a változat hatfokozatú kéziváltóval és hétfokozatú DSG-vel rendelhető, utóbbi átlagosan 0,2 deciliterrel nagyobb fogyasztást hoz magával 100 kilométeren. Kár, hogy hazánkban a dízel változatot nem tervezik forgalmazni.
Az aktív biztonságról 9 légzsák gondoskodik. Az adaptív tempomat egészen 210 km/h-ig használható, mely sebességre egyelőre csak lejtőn lefelé és erős hátszélben képes a kis Skoda. A jól megvezetett kéziváltó korrekt kapcsolásérzetet biztosít, de a műszerfalon megjelenő váltási tanácsokat nem mindig érdemes megfogadni, mert adott esetben ha felváltunk, akkor dadogósan szenved a motor.
A Scalához képest 4 centiméterrel megemelt futómű ugyebár alapáras, az 1 centiméterrel ültetett sportfutóműért viszont már fizetnünk kell. Az elzászi menetpróbán kizárólag kiváló minőségű aszfalton közlekedtünk, így egyelőre csak bízni tudunk abban, hogy a Kamiq a hazai útviszonyok mellett is képes majd helytállni.
A középkonzolon lévő üzemmódváltó gomb Normal, Sport, Eco és Individual beállításokkal bír, és ezek révén nemcsak a motor és a váltó, hanem a klíma karakterisztikája is változtatható.
Konklúzió, árak
+ : divatos külső, korrekt utas- és csomagtér, remek kormányzás és futómű, fejlett infotainment rendszer, sok ötletes részletmegoldás. –: a digitális asszisztens egyelőre butácska, egyeseknek hiányozhat az összkerékhajtás. |
A Skoda Kamiq üde színfoltja az egyre jobban beszürkülő kompakt divatterepjáró piacnak, és elsősorban azok számára lehet vonzó megoldás, akiknek bár alapvetően tetszik a Scala, mégis inkább egy kicsit trendibb, emelt karosszériás modellre vágynak. A Kamiqot jó vezetni, bőven van benne hely és ötletes részletmegoldásokból sem szenved hiányt.
Már csak egy korrekt ár kellene a sikerhez, amit viszont egyelőre nem árul el a hazai importőr. Abból persze bizonyos következtetéseket le lehet vonni, hogy a Scala hazai alapára 5,28 millió forint, illetve, hogy a konszernen belüli fő rivális T-Cross minimum 5,72 millió forint kifizetését követően vezethető haza.
A Skoda Kamiq szeptember közepétől rendelhető és az első autók várhatóan október végén érkeznek meg Magyarországra.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.