Már egy rövid, de kiadós eső után is fenn állhat az aquaplaning (a kerekek felúszásának) veszélye. Olyan a jelenség, mintha jégen csúszna a kocsi, lényegében irányíthatatlanul.
Ha a nagy mennyiségű vizet a gumi profilcsatornája nem megfelelően vezeti el, az abroncs alatt úgynevezett vízék képződik. Emiatt az autó elveszíti a kapcsolatot az útburkolattal, így a jármű megcsúszik, nem lehet kormányozni, sem fékezni, sem gyorsítani. Ez az aquaplaning.
Több tényező is befolyásolja a kialakulását: a túl alacsony guminyomás vagy a kopott abroncsok egyaránt veszélyt jelentenek, de a nem megfelelő sebesség megválasztása a legnagyobb veszély. A víz ráadásul nem csak a nagyobb aszfaltbarázdákban gyűlhet össze. Teherautó, autóbusz előzése közben is kényes lehet a helyzet, mivel a kamionok szinte kikanalazzák és elénk szórják vizet az úttest barázdáiból.
Most úgy tűnik találtak megoldást a problémára, igaz, ahogyan lenni szokott az autóiparban, elsőként egy igazán extra autó kapta meg az ellenszerét a jelenségnek. A legújabb generációs Porsche 911-ben az erre a jelenségre fejlesztett biztonsági rendszer apró mikrofon-érzékelőket használ az első kerékjárati ívekben, amelyek hangfrekvencián keresztül "mérik" a víz intenzitását az úton. Ha a jármű számítógépei úgy vélik, hogy az aktuális körülmények között már veszélyes lehet a víz mennyisége, akkor azonnal jeleznek a sofőrnek, akik bekapcsolhatja a "vizesaszfalt mód" (wet mode) nevű rendszert.
Az aquaplaning kockázatának csökkentése érdekében ez az üzemmód növeli az elülső kerekre jutó nyomatékot, ugyanakkor csökkenti a motor nyomatékosságát, valamint kinyitja az aktív légterelő elemeket, hogy növelje a leszorító erőt az autón. Mint látni, egy Porschénál már megvan az ellenszer, mostantól már csak ki kell várni, amíg a technológia leszivárog az átalgosabb autók szintjére is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.