A két szedán közös vonása, hogy az egy ideig meredeken felfelé ívelő futásteljesítményük egyszer csak negatív irányban változott. A Használtautón és a Jóautókon találtuk őket. A 13. tulajdonos a jelek szerint nem túl jó ómen.
A napokban részletes tesztnek vetettük alá a jelenleg még csak tesztüzemben, január végétől pedig már élesben üzemelő Jármű Szolgáltatási Platformot (JSZP). A teljesen ingyenes szolgáltatást egy szerkesztőségi autó adatainak lekérdezésével próbálgattuk, és bár megállapítottuk, hogy még mindig nem a használt gépkocsik piacának Szent Grálja, de nagyon is hasznos tud lenni.
A rendszert azóta is tovább teszteljük, mégpedig a használt piacon elérhető autók véletlenszerű lekérdezésével. Jelen esetben olyan, új korukban nagy értékű és nagy teljesítményű német dízel prémiumautókkal próbálkoztunk, melyek esetében az átlagnál nagyobb a valószínűsége a kilométeróra babrálásának.
Az első delikvens
A Használtautó.hu-n pár percnyi keresést követően találtunk is egy 2005. végi automata váltós BMW 530xd-t, melyet 2,4 millió forintos áron kínálnak eladásra. A kilométeróra állása a hirdetés szerint "260 km", de a tulaj vélhetően 260 ezer kilométerre gondolt. Konkrétan erről az összkerekes autóról van szó:
A JSZP-vel lekértük a kocsi adatait. A Magyarországon először 2005 végén forgalomba helyezett, eddig 13 tulajdonossal rendelkező bajor gázolajos 2018 novemberében járt legutóbb eredetiségvizsgálaton, ahol 265 ezer kilométeres óraállást regisztráltak. Eddig tehát tulajdonképpen minden rendben is van.
Tovább bogarászva az adatokat, kiderült, hogy a kocsi 2018 februárjában 447 ezer kilométeres óraállással járt eredetvizsgálaton, tehát tavaly február és november között 182 ezer kilométert "fiatalodott".
Erről a jelenlegi tulajt is megkérdeztük volna, de cikkünk publikálásig nem tudtuk elérni. A korábbi években egyébként nem akadtak ilyen anomáliák az 5-össel, melyben már 2012-ben több kilométer volt, mint a 2019-es hirdetésben:
A második versenyző
Ezt követően az ellenőrzött használtautó-hirdetési portálként aposztrofált Jóautók.hu kínálatában is hasonló járműveket keresgéltünk. Gyorsan szembe is jött ez az ugyancsak automata váltós BMW 535d, ami szintén 2005-ös gyártmány, igaz, kicsit korábbi, márciusi. Kereken 2 millió forintot kérnek a Magyarországon először 2008 őszén forgalomba hozott kocsiért, és így mutat:
A megtekinthető dokumentumokkal és szavatossággal hirdetett nagy teljesítményű dízel szedán a hirdetés szerint 266 ezer kilométert tett meg eddig. A JSZP szerint a kocsi 2017 októberében járt utoljára műszaki vizsgán, amikor 261 ezer kilométer volt benne. A 2017 márciusában megejtett eredetiségvizsgálat 255 ezer kilométerről tesz tanúbizonyságot, eddig tehát minden szép és rózsaszín, mint a mesében.
2015 szeptemberében viszont még 306 ezer kilométert jegyeztek fel egy műszaki vizsgán, 2015 januárjában pedig 293 ezer kilométerrel járt eredetiségvizsgálaton a kocsi.
Magyarul: 2015 szeptembere és 2017 márciusa között 51 ezer kilométerrel karcsúsodott a futásteljesítmény, ami nem tűnik sokkolóan nagynak, de még mindig nagyon messze van az elegáns megoldás fogalmától.
Telefonon elértük az előző autóéhoz hasonlóan 13. jelenlegi tulajdonost, aki 2017 márciusában vásárolta a BMW 535d-t, 255 ezer kilométerrel. Elmondása szerint tőlünk értesült arról, hogy a kocsi kilométerórája ezt megelőzően már átfordult a 300 ezres értéken.
"Nem mintha sokat szépítene ezen autók előéletén, de némileg árnyalja a rengeteg korábbi tulajdonos autókról szóló történeteket, hogy a kereskedő is tulajdonosnak számít. Magyarul, amikor egy kereskedő megvásárol egy autót, és bejegyezteti magát köztes eladónak, akkor az plusz egy tulajnak számít. Egy autó élete során ez azért 1-2 alkalommal, vagy éppen ennél többször is előfordulhat." - nyilatkozta lapunknak Várkonyi Gábor autóipari szakértő.
"Amikor valaki a saját magánvállalkozása által birtokolt autót a lízing lejártakor megveszi, akkor szintén eleve második tulajként indul az autó további élete, ha ehhez kereskedőt is igénybe kellett venni, mert nem vehette meg közvetlenül a banktól az autót, akkor már harmadik tulaj." - tette hozzá Várkonyi.
Summa summarum, a JSZP messze nem tökéletes, hiszen csak hazánkban forgalomba helyezett járműveket lehet lekérdezni vele, és csak a 2019. január 1. utáni káreseményeket listázza ki. Ettől függetlenül kiváló ellenszere a hazai használt autók piacán tapasztalható kisebb-nagyobb átveréseknek, használatát mindenkinek kiemelten ajánljuk.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.