Az elsőnél is régebbi, úttörő elektromos és elképesztően ritka erős Golfja is van annak az osztrák gyűjtőnek, akinek egyes kincsei hamarosan Magyarországra érkeznek.
Volkswagen Golf – nem a legkülönlegesebb négykerekű, mindenesetre a divatterepjáró-őrület ellenére mind a mai napig Európa legkelendőbb autója, mely igen komoly rajongói táborral rendelkezik.
A kéményseprő és a VW Golf közös metszete pedig a Bécs mellett található Stockerau, ahol is a kéménysepréssel foglalkozó Josef Juza a világ legnagyobb Golf gyűjteményét vonultatja fel. A korábbi híradásokkal szemben nem 114, hanem egész pontosan 116 Golfból álló kollekció egyelőre még nem tekinthető meg a nagyközönség által, de az akut helyhiány megoldásával és remélhetőleg gyári támogatással jövőre várhatóan meg fog nyílni a régóta tervezett múzeum.
Ahova mi a napokban előzetes bebocsátást nyertünk.
116 autó, de mégis hogyan, miből?
Az osztrák gyűjtő nem egy krőzus és nem is szerencsejátékon nyert pénzből vásárolta a Golfokat. A "hogyan és miből?" kérdésre egyrészt az idő az egyik válasz, ugyanis Juza nem néhány hónap, hanem 35 év alatt terelgette össze gyűjteményét.
Ráadásul Golfokat nem olyan drága mulatság gyűjteni, mint például Ferrarikat, Porschékat vagy Rolls-Royce-okat. Emberünk elárulta, hogy több olyan autója is van, melynek a tréleren történő hazaszállítása többe került, mint maga a kocsi. Sokszor előfordul ugyanis, hogy egy tulajdonos számára csak nyűg a régi porosodó Golfja, és az abban rejlő rejtett értéket csak Juza veszi észre. És ilyenkor azonnal lecsap az elsősorban német és osztrák eladók által hirdetett wolfsburgi csodákra.
A több alkalmazottnak is munkát adó jól prosperáló kéményseprő vállalkozással rendelkező és adományokat is hálás köszönettel elfogadó Juza úr gyűjteményének értékét maga a gyűjtő sem igazán tudja megbecsülni. A méretes csarnokokban akadnak ténylegesen nagy értéket képviselő ritka Golfok, de olyanok is, melyekre komoly felújítás vár, és amelyek talán csak a tulajdonos számára jelentenek értéket.
Jó hír, hogy néhány különleges Golf hamarosan házhoz jön hozzánk, ugyanis Juza úr a szeptember 22-én immár hetedik alkalommal megrendezendő hungaroringi Volkswagen-találkozóra el fogja hozni legérdekesebb autóit. Addig is szemezgetünk egy kicsit az elképesztő felhozatalból.
Az elsőnél is régebbi
Az elsőgenerációs Golf sorozatgyártása 1974 márciusában kezdődött meg, de az osztrák gyűjteményben egy ennél is régebbi, 1973 októberi prototípus is található. Kézzel szerelték össze, és csúszóajtóval rendelkezik.
Elektromos úttörő
Ebből a tisztán elektromos hajtásláncú Golf City Stromerből a 80-as évek elején mindössze 25 példány készült, a működéshez szükséges energiát pedig normál akkumulátorokból nyeri a kocsi villanymotorja. A jármű 500 kilogrammal nehezebb a normál Golfnál, 1,5 tonnás.
A sokat nyúzott
Ez a régi német rendszámos I-es Golf arról híres, hogy az elmúlt évtizedekben több mint 1 millió kilométert tettek meg vele.
Rali-életérzés
Ralis homologizációs célokból a 80-as évek végén 5 ezer Rallye Golf készült Wolfsburgban. A maximum 139 lovas akkori Golf GTI-nél kétszer nagyobb árat többek közt a 160 lóerős G-feltöltős 1,8 literes motor, az összkerékhajtás, illetve a szélesített karosszéria indokolta.
A legnagyobb értékű
A Rallye Golfnál is sokkal ritkább a 71 példányban készült Golf G60 Limited, mely egy igazi báránybőrbe bújt farkas. Egyedül ebben a Golfban található 16 szelepes G60 motor, mely 210 lóerőt és 252 Nm-t szabadít rá a négy kerékre. A 0-100-as sprint 7,2 másodpercig tart vele, a végsebesség 230 km/h. A 3,2 literes motorral szerelt R32 2004-es érkezéséig ez volt a legerősebb sorozatgyártású Golf.
Egy kiváló állapotú G60 Limited nemrégiben - átszámítva - mintegy 25 millió forintért cserélt gazdát. De ezt az összeget még az osztrák gyűjtő is sokallja, szerinte reálisan 15 millió forintot érhet egy ilyen járgány.
Sokszínű
A változatos fényezésű Polo Harlequinre sokan emlékszünk, azt azonban kevesen tudják, hogy a Golfból is készült ilyen kivitel. Míg a színes Polóból közel 4 ezer, addig a hasonló Golfból kevesebb mint 300 példány volt.
És hogy milyen szín van feltüntetve a Harlequin forgalmijában? Nos, az a szín, ami a tetőn és a C-oszlopon látható, ugyanis ez számít alapszínnek.
Szimplán vörös
Ennek az 1996-os kabrió Golf III-nak az egyediségét az Auto motor und sport kivitel adja. A mértékadó német autós magazin 50. születésnapját ünnepelték ezzel a kívül-belül vörös autóval, amiből mindössze 50 darab készült. A volán mögött maga a gyűjtő:
Camping Golf
Lakóautó Golf is található a stockeraui gyűjteményben, melynek érdekessége, hogy a hátsó felépítmény egyszerűen levehető a kocsiról. Utóbbit ily módon könnyen a kempingben lehet hagyni, az autóval pedig bármikor el lehet ugrani egy kicsit kocsikázni.
Arab kívánságra
1982-ben egy arab sejk számára készült ez az egyetlen példányban létező különlegesség, melyben többek közt komplett fa/bőrborítás, légkondicionáló és mobiltelefon is található.
És a resztli
Kabriók, tuning sportverdák, amerikai és afrikai piacos Golfok, tréler és kukásautó, hogy csak a fontosabbakat emeljük ki a végtelennek tűnő gyűjteményből.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.