Az olasz származású, filozófia szakon végzett topmenedzser mindig erős kijelentéseket tesz, miközben az autóipar talán legnagyobb machinátora.
Betegsége miatt új vezérigazgatót neveznek ki a Fiat Chrysler autógyár élére – adta hírül detroiti keltezéssel a The Wall Street Journal című lap. A lap információi szerint szombaton Torinóban tartott ülést a Fiat Chrysler igazgatótanácsa, és azt a döntést hozta, hogy Mike Manley, a cég terepjárógyártással foglalkozó részlegének vezetője veszi át Marchionne helyét.
Sergio Marchionne a hónap elején műtéten esett át, állapota drámaian romlik, és már nem lesz képes az amerikai-olasz vállalatóriás irányítására. Az 54 éves, brit születésű Manley 2000-ben csatakozott a DaimlerChrysler vállalathoz, és 2009 óta, vagyis amikor a Fiat és a Chrysler éppen Sergio Marchionne irányításával egyesült, a terepjáró részleget vezette. A The Wall Street Journal iparági információi szerint ez a Fiat Chrysler legjövedelmezőbb részlege.
John Elkann elnök – aki a Fiat-alapító Agnelli dédunokája és a cég 43 százalékos tulajdonosa – az igazgatótanácsi ülésen kijelentette: ez a lépés ugyan "még néhány órával ezelőtt is képtelenség lett volna", de biztosítja a vállalat stabilitását. Elkann a cégvezetés "személyes fájdalmát" hangsúlyozta a döntés bejelentésekor.
A pulóveres nagykutya
Az Olaszországban született, ám Kanadában felnőtt Sergio Marchionne csak 52 éves korában jelent meg a színen az autóiparban. Úgy került 2004-ben a Fiat élére, hogy az olasz márkát létrehozó Agnelli családban szinte mindenki kihalt, s végül egy bátor húzással az igazgatótanácsba 2003-ban, független tagként beültetett Marchionnét kérték fel a komoly gondokkal küszködő vállalat vezetésére.
Kevesebb mint két évre volt szüksége ahhoz, hogy újra nyereségessé tegye a Fiatot. Ezt követően megszerezte az amerikai három óriás legkisebbjét, a Chryslert, s tette ugyancsak nyereségessé. Harmadával csökkentette a kapacitást, és hét gyárat zárt be. A szinergiákat pedig igyekszik kihasználni: csökken a járműplatformok száma, s részben ugyanazok a motorok kerülnek a Fiatokba és a Chryslerekbe.
Marchionne azonban nagyon megosztó személyiség. Észak-Amerikában azt tanulta meg, hogy egy üzletembernek céltudatosnak és keménynek kell lennie, míg a családi háttér miatt imád beszélgetni, pletykálni és büszkélkedni a világ előtt. Biztosan utálják őt, akik nem teljesítettek, és nagyon gyorsan az utcán találták magukat – ilyenek igencsak sokan voltak –, s valószínűleg a középszintű vezetők sem emlékeznek meg róla nagy szeretettel. Marchionne ugyanis amennyire tudta, mindenütt leépítette ezt a szintet, mert azt akarta, hogy ő és a környezetében lévő topmenedzserek pontosabban lássák, mi zajlik a cégnél. A közelében lévő menedzsereket – akiket fiacskáimnak szólít – viszont szereti, és szívesen tanítja, de velük is érezteti, hogy azért mégiscsak ő a főnök.
Az öltönyt utáló, mindig pulóverben mutatkozó Marchionne is éjjel-nappal dolgozik: a svájci Zugban van az igazi központja, de van lakása Torinóban, illetve Michiganben, a Chrysler-központ közelében. Két magángép várja a felszállást, de van, amikor Zug és Torino között helikopterrel teszi meg az utat. Sokszor Ferrarival is járt, de egyszer ronccsá törte az autóját, s csoda, hogy életben maradt.
Az autóipar cézárjai: az autóversenyző, a pulóveres és akiről egytálételt is elneveztek
Mélyreható változások zajlanak a világ autóiparában: miközben megállíthatatlanul jön az elektromos és az önvezető járművek kora, az iparág koncentrációja is gyorsul. A háttérben olyan csúcsmenedzserek állnak, akik úgy néznek ki, mintha az életük csak a munkából állna.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.