Míg a legártalmasabb kategóriába sorolt benzinmotoros járművek is a típushoz szabott limiten belül teljesítettek a vizsgálatban, addig a legkörnyezetbarátabb, Euro 6-os dízelautók károsanyag-kibocsátása kétszeresen is meghaladta az uniós határértékeket.
Egyetlen dízelautó, a legújabb, a legmagasabb környezetvédelmi kategóriába sorolt dízelmotoros járművek sem felelnek meg a károsanyag-kibocsátást szabályozó európai irányelveinek – derül ki a Volkswagen-botrány feltárásáért is felelős csoport, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) szerdán közzétett tanulmányából, amelyet a Qubit szemlézett.
A nonprofit szervezet 4850 modell több mint 700 ezer autóját tesztelte Európában, az eredmények azonban arról tanúskodnak, hogy a benzines járművek lényegesen kevesebb káros anyagot bocsátanak ki a dízelüzeműeknél. Amíg átlagban még a legártalmasabb kategóriába sorolt benzinmotoros járművek is a típushoz szabott limiten belül teljesítettek, addig a legkörnyezetbarátabb, Euro 6 szintű dízelmotorok károsanyag-kibocsátása kétszeresen is meghaladta az uniós határértékeket. Voltak olyan Euro 6-os dízelautók, amelyek négyszeresen túllépték a limitet, az Euro 5-ös dízelautók között pedig volt, amelyik a megengedettnél 18-szor több káros anyagot bocsátott ki.
A Volkswagen-botrány óta több európai ország – többek között Franciaország, Németország és az Egyesült Királyság is felvetette a dízeles járművek korlátozását vagy betiltását, az autógyártók szerint viszont a dízeles járművek szennyezését szoftverfrissítésekkel is tudják csökkenteni, az új dízelmotorok pedig már nagyságrendekkel környezetbarátabbak lesznek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.