Ma délelőtt a Budapest–Esztergom-vasútvonal megállóiban várakozók kicsit úgy érezhették, hogy visszarepültek az időben.
1936 és 1939 között négy darab MÁV 242-es gőzmozdony készült hazánkban, és ennek az áramvonalas sebességrekorder mozdonynak az egyetlen fennmaradt példánya ma újból száguldott.
Mégpedig a nemrégiben 25 milliárd forintból villamosított Budapest–Esztergom-vasútvonalon – mi a solymári Szélhegy állomáson kaptuk lencsevégre a különlegességet:
Ezeket a mozdonyokat úgy alakították ki, hogy már a 30-as években minimum 120 km/h tempóval tudjanak közlekedni, de a 242-002 számú példány 1961-ben 167-tel repesztett a Püspökladány–Biharkeresztes-vonalon, ami új rekordot jelentett.
A 71 tonna üres tömegű gőzmozdony 4 tonna tüzelőanyag-készlettel, illetve 200-250 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik. Európában ez volt az utolsó menetrend szerint közlekedő áramvonalas gőzmozdony.
A mellékelt fotókon látható 242-001-es gépet 1998-2002 között újították fel, melynek során szénről gázolajra állították át a kívülről teljesen korhű gőzmozdonyt.
A kis légellenállású mozdony így robogott át a solymári vasútállomáson (Szoboszlai Balázs videója):
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.