Autó hvg.hu 2018. március. 21. 08:21

Meglepő, de az első autós navigációk még nem látták a műholdakat

Most néhány évtizedet visszautazunk az időben, és megnézzük, hogy milyenek voltak az első navigációs megoldások.

Ma már szinte teljesen magától értetődik, hogy az autóban valamilyen navigációs rendszert használunk. Van aki a nagykijelzős beépített drága gyári navikra esküszik, van aki a mobilján futtatja a Waze-t, és egyre többen az autó kijelzőjén jelenítik meg a telefonon futó navigáció képét. Egyszerűen el vagyunk kényezetetve e tekintetben, ez azonban nem mindig volt így.

A világ első, kereskedelmi forgalomban kapható autós navigációját a Honda készítette el, még pedig 1981-ben. A keresztségben Honda Electro Gyro-Cator nevet kapott kütyü igen drága volt, mai értéken számított felára mintegy 2 millió forint lenne.

A GPS-t nem ismerő, műholdakat nem látó rendszer működése igen egyszerű volt: a megadott kezdő- és végpozíció között a kocsi kerekei felől érkező adatokból és giroszkóp segítségével állapította meg a rendszer a hozzávetőleges tartózkodási helyet. A haladási tippekkel nem szolgáló rendszer monokróm képernyővel rendelkezett.

Honda

A Bosch nem sokkal később, 1983-ban rukkolt elő első autós navigációjával, az EVA-val, ami a Hondáéhoz hasonló módon, a kerekekre szerelt szenzorokkal és giroszkóppal határozta meg az aktuális koordinátákat. A férfi hangutasításokkal és haladási tippekkel szolgáló rendszer mágneses magnókazettán tárolta a térképet: egy kazettán egy közepes méretű város adatai fértek el.

Bosch

Az első, akkori tapasztalatok szerint nem igazán pontos GPS-alapú autós navigációs rendszer 1995-ben jelent meg a kereskedelmi forgalomban. Ez volt a GM-féle GuideStar, amit elsőként az Oldsmobile Eighty Eightbe szereltek be.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 06. 19:30

„Nem tudtam, mi a baj velem” – sok nő számára jött el a megváltás azzal, hogy kiderült, az ADHD nem válogat a nemek között

Bár úgy tűnhet, hirtelen mindenki figyelemzavarral küzd, a nők a valóságban gyakran aluldiagnosztizáltak és -kezeltek, ha ADHD-ról van szó. Ennek rengeteg oka van, az egyik az, hogy esetükben a tünetek radar alatt maradnak, ők pedig csendben szenvednek, és igyekeznek megküzdeni az elvárásokkal, amelyek az iskolában, majd a munkahelyen, illetve családban nehezednek rájuk.