Autó hvg.hu 2017. december. 11. 09:22

Egészen elfuserált az osztrák e-matrica vásárlása

Bevezették az osztrákok is az online matricaértékesítést. Működik is, csak három hétre előre kellene látni a jövőbe.

Ausztria az egyik utolsó európai országként végre lehetővé tette az autópálya matrica online vásárlását. Csakhogy a mód, amit választottak, szinte garantálja, hogy az autósoknak ez semmilyen könnyebbséget ne jelentsen – írja a G7.hu portál.

November 10-e óta lehet megvásárolni az osztrák autópálya-matricákat az üzemeltető ASFINAG honlapján, és a szolgáltatás magyarul is elérhető. Azonban online csak úgy lehet megvenni egy matricát, ha legalább 18 nappal később kezdődik az érvényességi ideje. (Tehát ha már ma tudjuk, hogy melyik nap mennénk síelni februárban, akkor segíthet valamit, de ha valaki ki akar ugrani Parndorfba a karácsonyi vásárlást elintézni, akkor már bőven késő.)

A teljesen érthetetlen szabályozásra rákérdezett az osztrákoknál a lap, amire azzal válaszolt az ASFINAG, hogy azért van szükség a 18 nappal korábbi vásárlásra, mert az Európai Unió fogyasztóvédelmi irányelve szerint a vásárlók a vásárlást követően 14 napig elállhatnak az ügyletről. Ez a szabályozás az online vásárolt termékekre és szolgáltatásokra is vonatkozik. Tehát ha valaki egy 10 napos matricát venne, akkor később jogosan kérhetné vissza az árat a 11. napon. (Az osztrákok egyébként jelezték, hogy az Európai Unióhoz fordulnak, hogy az kivitelesen engedélyezze az irányelv alóli mentességet.)

De, akkor hogyan működhet az Európai Unió többi tagállamában – például Magyarországon, Szlovákiában vagy éppen Romániában – az e-matrica-rendszer? A magyar autópályadíjakat szedő Nemzeti Útdíjfizető Zrt. hogyan tesz eleget az uniós irányelvnek, vissza tudjuk-e adni megvásárlás után az e-matricát? Ezt is megkérdezte a lap, de egyelőre nem érkezett válasz – írták a cikkben.

A megoldás a lap szerint valójában elég egyszerű: ha valaki visszalép a vásárlástól – mondjuk a fent említett példa szerint – akkor már nem is jogosult a sztrádát használni, és akkor küldhetik is neki a borsos büntetést.

Az osztrák rendszer kiépítését egyébként a T-Systems nyerte el 84 millió euróért (26 milliárd forint), mindezt úgy, hogy nem kellett semmit az ellenőrzés hatékonyságának javítására költeniük, az ellenőrzés továbbra sem lett automatizálva, csupán 10 olyan kamera van, ami a rendszámot ellenőrzi, és összesen 100 ellenőrt alkalmaznak. Maradnak továbbra is a hagyományos matricák is, amikhez nem kell megadni a rendszámot, és egyelőre nem tervezik ennek kivonását.

Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.