Autó Mizsur András 2017. március. 23. 18:02

Blöffölt-e a Ferrari, ha a Mercedes szinte biztosan?

Kétszer négy nap alatt sokkal többet megtudtak, mint amennyit megmutattak az idei új specifikációk szerint épített autóikról a Forma-1-es csapatok. De akkor mégis mire számítsunk vasárnap Melbourne-ben?

Újabb látványos blöff vagy várva várt feltámadás? A Ferrari formáját látva ez volt a Forma-1 téli tesztidőszakának legizgalmasabb kérdése. A barcelonai gyakorlás nyolc napjából négyet ferraris pilóta nyert, és Kimi Raikkönen futotta a kollektív teszt leggyorsabb körét, több mint 3 tizedet verve a világbajnoki címvédő Mercedest kormányzó Valtteri Bottasra. Sőt, a 2007-es világbajnok keményebb gumikeveréken futott köre is jobb volt, mint bármelyik Mercedes-pilóta legjobbja.

László Ferenc

A csapatok legjobb időeredményei a téli tesztek alatt, zárójelben a gumikeverék típusa:

1. Ferrari  1:18:634 (szuperlágy)
2. Mercedes 1:19:310 (szuperlágy)
3. Williams 1:19:420  (ultralágy)
4. Red Bull 1:19:438 (szuperlágy)
5. Toro Rosso 1:19:837  (ultralágy)
6. Renault 1:19:885  (ultralágy)
7. Force India 1:20:116 (ultralágy)
8. Haas  1:20:504  (ultralágy)
9. McLaren 1:21:348  (ultralágy)
10. Sauber 1:21:670  (ultralágy)

Mindezek ellenére teljesen jogos a felvezető kérdésben jelzett szkepticizmus; a csodavárásban ugyanis vastagon benne van, hogy az elmúlt három évben megközelíthetetlen volt a Mercedes: mindössze nyolc olyan futam volt, amikor nem a német csapat valamelyik pilótája nyert. Magyarán, már mindenki halálosan unja (annak ellenére, hogy a Hamilton-Rosber csata az utóbbi évek egyik legjobb párharca volt),  hogy csapaton belül dől el a világbajnoki cím. A legnagyobb nyomás persze a Ferrarin van, a média és a szurkolók is az olasz istállótól várják, hogy végre valaki legyőzze a Mercedest.

Az idézett időeredményeket is érdemes fenntartással kezelni, mert Vettelék tavaly is sorra nyerték a tesztnapokat, hogy aztán megismétlődjön a 2014-es blama és "szégyenszemre" egy teljes szezont fejezzenek be győzelem nélkül. De akkor miben bízhat a Ferrari? Kezdjük ott, hogy a maranellóiak sokkal visszafogottabban vágtak neki a 2017-es tesztidőszaknak - elkerülendő talán a tavalyi pofára esést. Ez már abból is látszott, hogy napokig teljes nyilatkozat-stop volt érvényben a csapatnál, alaposan kiborítva ezzel az olasz sajtót.

Persze ennél sokkal fontosabb a pályán mutatott teljesítmény; az utóbbi évek gyakorlatához képest a Ferrarinál idén sokkal inkább a megbízhatóságra és a versenytempóra helyezték a hangsúlyt a felkészülés során, nem pedig a látványos köridők hajszolására. Leggyorsabb idejüket ugyan a második legjobb tapadást biztosító szuperlány keveréken érték el, de a keményebb gumikon is erős tempót tudtak futni.

László Ferenc

Több elemzés is azt hozta ki, hogy a hosszú etapokat nézve a Ferrari, ha nem is előzte meg a Mercedest, de nagyon közel került hozzájuk. Wéber Gábor autóversenyző, tévés szakkomentátor kb. 2 tizedes Mercedes-előnyt saccolt a teszteredményeket látva, ami már pont az a “lélektani határ”, amikor egy elnézett féktávval lenullázódik az előny. Összehasonlításképpen: a 2016-os szezonnyitón Hamilton úgy szerezte meg a pole-t, hogy 8 tizedet vert a Ferrarikra, ami hatalmas különbség ezen a szinten. Ugyancsak beszédes adat, hogy 2016-hoz képest a Haas után a Ferrari gyorsult a legtöbbet, egészen pontosan 4,1 másodpercet, míg a Merci “csak” 3,7-et.

A nyers időeredményeken túl az autók mozgása is árulkodó lehet, kinek hogyan sikerült felkészülnie a 2017-es szezonra. A korábbi F1-es pilóta Karun Chandhok a pálya mellől figyelte a teszteket és az ott látottakból azt következtetést vonta le, hogy a mezőnyből a Ferrari konstrukciója tűnik a legkezesebbnek; jól fekszenek az aszfalton és nagyon stabilan gyorsítanak ki a kanyarokban.

A Ferrari feltámadása mellett szól az is, hogy megbízhatóság terén nagyon közel voltak az etalonnak tekinthető Mercedeshez; Hamiltonék mindössze 500 kilométerrel mentek többet náluk, viszont Vetteléknek sikerült túlszárnyalnia 2016-os teljesítményüket, már amit a megtett kilométereket illeti.

Már a tesztek alatt elkezdődött a spekuláció, hogy ki milyen motorbeállításokkal, üzemanyagszinttel körözött a pályán. A legpesszimista jóslatok szerint a Mercedes mindvégig altatott, sok benzinnel és letekert motorral mentek, és majd Melbourne-ben ronggyá fogják verni a mezőnyt. Max Verstappen, a harmadik erőnek kikiáltott Reb Bull pilótája is úgy nyilatkozott minap, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan a Mercedes még nem mutatta meg, mire képes valójában.

László Ferenc

Ugyanakkor honnan tudhatjuk, hogy a Ferrari nem tett ugyanígy? A helyszíni megfigyelők szerint egyértelmű volt, hogy a Ferrari sem vetett be mindent; Vettel nem egyszer látványosan elvette a gázt, amikor gyors körön volt. Hasonlóról beszélt Romain Grosjean, a szintén Ferrari motorokkal hajtott Haas versenyzője, azt állítva, hogy nem tudják, mire képes maximális teljesítményen a motor, mert még be sem vetették az időmérős beállításokat. Nem véletlen, hogy Lewis Hamilton is óvatosan nyilatkozott, mikor arról kérdezték az újságírók, blöffölt-e a Ferrari. Ez persze lehet a lélektani hadviselés része, de a Mercedes korántsem tűnt olyan magabiztosnak, mint az utóbbi években. Ellenük szól az is, hogy Nico Rosberg hat szezon után elhagyta a csapatot, a helyére érkező Bottas pedig várhatóan nem lesz azonnal olyan gyors, mint elődje volt.

Érdemes tehát fenntartásokkal kezelni ezeket a népszerű összeesküvés elméleteket. Valószínűleg mindhárom top csapat (Ferrari, Mercedes, Red Bull) titkolózott, így ha ezt a faktort kivesszük az egyenletből, akkor marad azt, amit a stopperóra és a kilométerszámláló mutatott. Márpedig ezek alapján hosszú évek után újra megszorongathatják a Mercedest.

Ez nem is lenne akkora meglepetés, hiszen ha végiggondoljuk a Forma-1 az elmúlt tíz éves történetét, akkor azt látjuk, nem volt még olyan csapat, amelyik maradéktalanul át tudta volna menteni erőfölényét egy nagyobb szabályváltozás után. A 2009-es nagy aerodinamikai szabályváltozásoknak köszönhetően az addig domináló Ferrari és McLaren hirtelen a középmezőnyben találta magát, míg a hibrid turbó motorok 2014-es bevezetése az addig uralkodó Red Bull visszaesését eredményezte.

Az idei változtatások (szélesebb, kevésbé kopó gumik, laposabb hátsó szárnyak, szélesebb kasztni) ugyan nem olyan radikálisak, mint például egy új motorformula bevezetése, de átrajzolhatják a fegyverkezési háború megmerevedni látszó frontvonalait, ami jó hír a sportág rajongóinak.

Ha nem szeretne lemaradni a legfrissebb Forma–1-es hírekről, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés