Az M1-es BMW az egyik legritkább bajor sportkocsi, a belőle készült Procar versenyautó viszont még erre is rátesz egy lapáttal, hiszen csak 40 példány készült belőle, amik közül csak egyetlen egy példány alkalmas közúti használatra. Épp azt újították fel.
Az 1979 és 1981 között gyártott BMW M1 minden idők egyik legritkább bajor sportkocsija, hiszen azon túl, hogy csak 453 példány készült belőle, a BMW első középmotoros sportautójaként, Giugiaro mester formatervével megáldva, azonnal klasszikussá vált. Igazi kincs tehát birtokolni egyet, pláne abból a 40 versenyautóból, amit az M1 Procar márkakupára készítettek 1979-ben. A Forma-1 betétfutamaként ugyan csak két szezont élt meg a sorozat, de a Procar versenyautók tovább folytatták karrierjüket különböző privát csapatok színeiben.
A 40 darab M1 Procar közül a 31-es sorszámú példány tartalékautó volt, ugyanolyan specifikációkkal, mint a többi, éles bevetésre viszont egyszer sem került sor. Az első szezon végén a BMW-nél úgy döntöttek, hogy megválnak tőle, ezért utcai autóvá alakították, majd 1979 novemberében eladták egy mainzi úriembernek. Az elkövetkezendő években néhányszor gazdát cserélt, míg végül a ’90-es évek végén egy amerikai gyűjtőhöz került, aki éveken át a garázsában pihentette, majd 2012 októberében végül úgy döntött, hogy beadja egy teljes körű restaurálásra a kaliforniai Canepa Motorsporthoz.
A nagy múltú és méltán híres műhelyben komolyan vették a feladatot, ezért a munkálatok idejére beszereztek egy másik, teljesen eredeti M1 Procar versenygépet is mintának. A felújítás során igyekeztek mindent eredeti alkatrészekkel megoldani, így felkerült többek közt egy szélesítő-csomag, az eredeti tükrök, felfüggesztés és a tengelyek. Az eredmény egészen káprázatosra sikeredett, amit sikerült megfejelniük az eredeti 17 colos BBS központi anyás versenyfelnikkel.
A sok száz munkaórát felemésztő restaurálás során az M88-as kódjelű, soros hathengeres motor is legjobb törődést kapta, ezt viszont a VAC Motorsportra bízták, akik az újjáépítés során Motec befecskendezéssel látták el. Ennek eredményeként a 3.5 literes blokk teljesítménye 414 lóerőre nőtt, 483 Nm maximális nyomaték kíséretében, a hozzákapcsolt ötfokozatú ZF manuális váltó pedig a Vintage Racing Motors specialistáinak köszönhetően könnyedén megbirkózik a megnövekedett nyomatékkal.
Most, hogy elkészült az egyetlen közúti használatra alkalmas, teljes körűen felújított M1 Procar, a gazdája úgy döntött, hogy megválik tőle, igaz az árát közzé nem tették, ezért, akit komolyan érdekel ez a bazaltkék szépség, annak érdemes a Canepa-nál érdeklődnie.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.