A belföldi kereskedelemben értékesítettek esetében pedig minden másodikat manipulálták. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint ezek mind olyanok, mint az időzített bombák.
Milliárdos károkat okoz évente, hogy a használt autók kilométeróráját megbabrálják, arról nem is beszélve, hogy milyen veszélyes lehet egy, a valósnál jóval lestrapáltabb autóba beülni abban a tudatban, hogy a kocsival minden a legnagyobb rendben. A HENT a hamisítás elleni világnap alkalmából ezért „A te autód, a te felelősséged!” elnevezéssel kampányt indít, melynek célja egy olyan rendszer kialakítása, ahol kizárják a csalás lehetőségét.
A becslések szerint éves szinten az országba importált tíz használt gépjárműből kilenc, míg a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő darabok csaknem fele manipulált kilométerórákkal rendelkezik, ami nagyjából egymillió autótulajdonosra nézve jelent súlyos kockázatokat.
„Jelenleg közel egymillió olyan gépjármű van országszerte forgalomban, amely manipulált kilométerórája miatt időzített bombaként viselkedik, mivel az a gépjármű-tulajdonosnak hamis információt ad az autó főegységeinek és egyéb alkatrészeinek műszaki állapotára vonatkozóan” – figyelmeztetett Gablini Gábor, a HENT vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke. Hozzátette: a meghatározott kilométerszámhoz kötött kötelező karbantartás elmaradása súlyosan veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, mivel adott esetben motorhiba (vezérműszíj-, vezérműlánc-szakadás) és azonnali motorleállás léphet fel.
Emellett a manipulált kilométerórák miatt fellépő egyik legsúlyosabb gazdasági kockázatot az jelenti, hogy a meghatározott gyári garancia csak adott kilométeróra-állásig szól. Ezért egyrészt a potenciális vevő azt hiheti, hogy a megvásárolni kívánt autó még garanciális védelmet élvez – tehát olcsóbb fenntartási költséggel rendelkezik –, másrészt a biztosító nagyobb mértékű amortizációval számol baleset esetén, ezért többet kell fizetnie a káreset kijavításakor; amit végső soron az autósok fizetnek meg magasabb biztosítási díjak formájában.
„Azonban fontos megemlítenünk az autótulajdonos felelősségét is, hiszen ha a gépjárművet a kötelezően előírt ciklusokban a minősített szervizekhez viszi átvizsgálásra és javításra, akkor egy műszaki hibából bekövetkező baleset esetén már nem vonható felelősségre” – hangsúlyozta Gablini Gábor.
„A manipulált és hamisított autóalkatrészek súlyos biztonsági és anyagi károkat okoznak a fogyasztóknak, ezért a kampány legfontosabb célkitűzése, hogy más iparágakhoz hasonlóan elősegítse egy olyan önszabályozáson alapuló, zárt rendszer kialakítását, amely segíti a piac megtisztítását a hamis alkatrészektől” – jelentette ki Bendzsel Miklós, a szervezet elnökhelyettese.
A kezdeményezés keretében az elkövetkezendő egy évben kiemelt figyelmet kapnak többek között a hamis, illetve minősítetlen autóalkatrészek által okozott károk, az egyes folyadékok ki nem cseréléséből származó baleseti kockázatok, a rossz minőségű gumik, a xenonizzók hamisítása és engedély nélküli beszerelése kapcsán felmerülő kockázatok, a hamis fékalkatrészek, illetve az egyéb engedély és kompetencia nélküli szolgáltatások (például hamis garanciakönyv és forgalmi) által okozott gazdasági károk.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.