Autó hvg.hu 2016. június. 09. 14:26

Durva adat: 10-ből 9 importált autó kilométerórájával csalnak

A belföldi kereskedelemben értékesítettek esetében pedig minden másodikat manipulálták. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint ezek mind olyanok, mint az időzített bombák.

Milliárdos károkat okoz évente, hogy a használt autók kilométeróráját megbabrálják, arról nem is beszélve, hogy milyen veszélyes lehet egy, a valósnál jóval lestrapáltabb autóba beülni abban a tudatban, hogy a kocsival minden a legnagyobb rendben. A HENT a hamisítás elleni világnap alkalmából ezért „A te autód, a te felelősséged!” elnevezéssel kampányt indít, melynek célja egy olyan rendszer kialakítása, ahol kizárják a csalás lehetőségét.

A becslések szerint éves szinten az országba importált tíz használt gépjárműből kilenc, míg a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő darabok csaknem fele manipulált kilométerórákkal rendelkezik, ami nagyjából egymillió autótulajdonosra nézve jelent súlyos kockázatokat.

ORFK / H. Szabó Sándor

„Jelenleg közel egymillió olyan gépjármű van országszerte forgalomban, amely manipulált kilométerórája miatt időzített bombaként viselkedik, mivel az a gépjármű-tulajdonosnak hamis információt ad az autó főegységeinek és egyéb alkatrészeinek műszaki állapotára vonatkozóan” – figyelmeztetett Gablini Gábor, a HENT vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke. Hozzátette: a meghatározott kilométerszámhoz kötött kötelező karbantartás elmaradása súlyosan veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, mivel adott esetben motorhiba (vezérműszíj-, vezérműlánc-szakadás) és azonnali motorleállás léphet fel.

Emellett a manipulált kilométerórák miatt fellépő egyik legsúlyosabb gazdasági kockázatot az jelenti, hogy a meghatározott gyári garancia csak adott kilométeróra-állásig szól. Ezért egyrészt a potenciális vevő azt hiheti, hogy a megvásárolni kívánt autó még garanciális védelmet élvez – tehát olcsóbb fenntartási költséggel rendelkezik –, másrészt a biztosító nagyobb mértékű amortizációval számol baleset esetén, ezért többet kell fizetnie a káreset kijavításakor; amit végső soron az autósok fizetnek meg magasabb biztosítási díjak formájában.

Stiller Ákos

„Azonban fontos megemlítenünk az autótulajdonos felelősségét is, hiszen ha a gépjárművet a kötelezően előírt ciklusokban a minősített szervizekhez viszi átvizsgálásra és javításra, akkor egy műszaki hibából bekövetkező baleset esetén már nem vonható felelősségre” – hangsúlyozta Gablini Gábor.

„A manipulált és hamisított autóalkatrészek súlyos biztonsági és anyagi károkat okoznak a fogyasztóknak, ezért a kampány legfontosabb célkitűzése, hogy más iparágakhoz hasonlóan elősegítse egy olyan önszabályozáson alapuló, zárt rendszer kialakítását, amely segíti a piac megtisztítását a hamis alkatrészektől” – jelentette ki Bendzsel Miklós, a szervezet elnökhelyettese.

A kezdeményezés keretében az elkövetkezendő egy évben kiemelt figyelmet kapnak többek között a hamis, illetve minősítetlen autóalkatrészek által okozott károk, az egyes folyadékok ki nem cseréléséből származó baleseti kockázatok, a rossz minőségű gumik, a xenonizzók hamisítása és engedély nélküli beszerelése kapcsán felmerülő kockázatok, a hamis fékalkatrészek, illetve az egyéb engedély és kompetencia nélküli szolgáltatások (például hamis garanciakönyv és forgalmi) által okozott gazdasági károk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés