Hiába teszik ki a táblát egy munkaterületnél, többnyire még azok sem veszik figyelembe, akik egyébként szabálykövetők.
Autóval közlekedve nap mint nap tapasztalhatjuk, hogy sok autósnak meggyűlik a baja sebességhatárok betartásával. Nem ritka, hogy városon belül 50, városon kívül 90 km/h-t tartva simán megelőzik az embert, pedig a KRESZ egyértelműen meghatározza, hol mennyivel szabad hajtani. Van azonban egy olyan korlátozás, amit többségében még azok sem tartanak be, akik egyébként szabályosan közlekednek.
A Car Advice beszámolója szerint az ausztrál Queenslandi Egyetem kutatói nemrég arra voltak kíváncsiak, mennyire vagyunk szabálykövetőek akkor, ha egy munkaterület mellett hajtunk el. A kutatásban több mint 400 sofőr közlekedési szokását vizsgálták meg, és arra jutottak, hogy átlagosan 10 km/h-val hajtunk gyorsabban, mint gondoljuk, hogy szabad lenne.
A kutatók első körben azt kérték a sofőröktől, kép alapján – amelyen nem szerepelt a sebességkorlátozó tábla – ítéljék meg, mekkora sebességgel lehetne biztonságosan áthajtani az adott munkaterületen. A projektben ezután megmérték, az egyes sofőrök ténylegesen mekkora sebességgel hajtanak át az érintett szakaszon.
Dr. Ashim Debnath, a kutatócsoport vezetője szerint az autósok többségében alacsonyabb sebességet mondtak, mint amennyivel ténylegesen vezettek, a kettő között átlagban 10 km/h-ra volt az eltérés. A szakember szerint a tendencia meglehetősen aggasztó, eszerint ugyanis a sofőrök felülbírálják a biztonságos sebességre vonatkozó saját döntéseiket.
A tanulmány szerint a sofőrök akkor is így viselkedtek, amikor a sebességkorlátozást táblák jelezték. A kutatás arra is rámutat, a személyautók vezetői a teherautósoknál jóval szabálytalanabbak voltak, ha pedig a kamionok konvojban haladtak, a különbség még nagyobb volt.
Az eredmények azt mutatták, a járművek sebessége az első korlátozó táblánál a legnagyobb, vagyis a céljukkal ellentétben csak részben hatnak a járművek sebességére. Az autósok éjszaka hajtottak a leggyorsabban, nappal valamivel lassabban haladtak át az adott szakaszon.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.