Autó hvg.hu 2016. április. 22. 10:16

Ultrahatékony mikroautót épített a Shell

Az olajipari óriás vállalat és az egyik legnevesebb autóipari szakember közösen váltaná meg a világot. Az autó elvileg életciklusa alatt harmadával kevesbb energiát fogyaszt el, mint egy átlagos mai kisautó.

Gordon Murray leginkább a McLaren F1 szuperautó motortervezőjeként írta be nevét az autózás történetébe, de a mérnököt másfajta kihívások is izgatták. A városi miniautókat mindig is egy fajta megoldásnak tekintették a nagyvárosok közlekedési problémáira. Murray, aki Shellnek is dolgozik, mint kenésianyag-szakember, most egy közös projekttel állt elő.

autoblog

A T.25-nek nevezett, háromszemélyes buborékautó Murray korábbi prototípusának újratervezett változata. Sikerült a légellenálási alaktényezőjét jóval alacsonyabbra vinni, a korábbi 0,37-ről, 0,29-re. Az autó számos elemét 3D nyomtatással állították elő, hogy felgyorsítsák a prototípus megépítését. Emellett az autó váza újrahasznosított szénszálas anyagból épült, ami az átlagos acélból készült jármű előállítási költségének negyedéből fedezhető, és amelynek köszönhetően szinte az egész autó újrahasznosítható az életciklus végén.

A jármű elképesztően könnyű egyébként, alig 550 kilogramm, amelyben egy 660 köbcentis motor dolgozik, amely egy Smartból származik. Persze ezt az erőforrást csak kiindulásnak tekinthetjük, Murray alaposan átdolgozta, új dugattyúk, szelepmechanika és teljesen új kenőanyag kerül a motorba, amellyel jelentősen csökkent a belső súrlódás, növelve a hatékonyságát.

A tesztek szerint a kocsi 72 km/h-s konstans sebesség mellett, elég jó, 2,6 literes 100 kilométerenkéni átlagfogyasztást produkált.

autoblog
autoblog
autoblog
autoblog
autoblog

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Címkék