A 3-as BMW dízelváltozatai már évtizedek óta a legkapósabbak közé tartoznak. Vajon a bajor márka állja majd a dízelellenes környezetvédők rohamát?
Itt ülök az új 3-as dízel-Touring volánja mögött, s nem tudom, melyik újamba harapjak. Miközben a kétliteres motor már egy gázfröccsre is vehemensen lódít a másfél tonnás furgonon, a „dízelgate” legújabb hírei keringenek a fejemben. Mára tisztán látszik, hogy a VW hamisítási botránya rávetül az egész iparágra.
A környezetvédők egyre-másra felplankolják a gázolajosok rákkeltő hatását, s mint harsogják: a kipufogócsövön kiáramló nitrogén-oxidok és koromrészecskék vészesen, egészségre károsítóan szennyeznek, valós vezetési körülmények között azok nem is tudják teljesíteni az idevonatkozó normákat.
Tényleg zsákutca lenne a gyors, csendes, takarékos sportdízel? Áll a bál: az EU és az európai autógyártók érdekképviselete, az ACEA nagyban alkudozik az újabb szigorításokról. Ha az iparpolitikusok netán rákényszerítik akaratukat a gyártókra, ez azzal fenyeget, hogy idő előtt ki kellene vonni a profittermelő modelleket, vagy legalábbis árdrágító szűrőberendezésekkel felszerelni azokat. Egyes hírek arról is szólnak, hogy egy ilyen szűrőrendszer egy kis négyhengeres benzinmotor gyártási költségével azonos, nem is részletezve macerás fenntartását.
Nem babra megy tehát a játék, miközben az a hír is eszemben van, hogy a BMW 3-as, gyártási szériája mára meghaladta a 10 milliós darabszámot, ugyanakkor ez a nemrég piacra dobott, immár hatodik nemzedék ismét csak azt bizonyítja, hogy az autófejlesztés végtelen történet: a jó lehet még jobb.
A tesztünk kombijában, a bajorok általánosan használt Twin Power Turbo dízelmotorból már 190 lóerőt lehet kipréselni, traktornyi csúcsnyomatéka 400 Newtonméter, a kocsi 7,4 másodperc alatt fenn van százon. A dinamikus gyorsításokhoz bizonyára hozzáteszi magáét a villámgyorsan kapcsolgató nyolcfokozatú Steptronic sebességváltó is, amellyel a cégbrossura szerint már egyszerre több fokozatnyi szekvenciális visszaváltás lehetséges.
Így aztán a volán mögött egy pillanatig sem érezni, hogy „áruszállítóban” ülnénk. A hátsókerék-hajtású Touring nagy sebességnél is rezzenéstelenül száguld, fekszi az utat, mint a limuzin. A sokféle csúcstechnikájú rendszer, például a fékenergia-visszanyerés vagy a vezetést segítő asszisztensek mellett nem kevésbé élvezetes a motor és a váltó karakterisztikáját módosító Driving Experience névre hallgató szolgáltatás.
Igaz, ez már nem újdonásg, a korábbi BMW-modellekből jól ismert, de a középkonzolon, a váltókar mellett található billenő gomb megnyomásával nemcsak többféle, takarékos vagy sportos vezetési mód közül lehet választani. A rendszer gombnyomásra módosít a légkondi működésén is, továbbá létezik az úgynevezett vitorlázó-funkció is, amikor a jármű lekapcsolt motorral csak saját mozgási energiáját használva halad. Mindeközben 100 kilométerenként megelégszik 6 liter körüli átlagfogyasztással, de országúton, nem hajszolva 4-5 literrel is beéri.
Az új 3-as vonalai az elődmodellhez képest nem változtak, kívül a legfeltűnőbb új elem a LED-techniájú, már-már ékszerszerűen csillogó lámpasor. Belül is a szokásos csúcsminőségű BMW-enteriőr fogad, s bizonyára ezért is tűnik csúfságnak, hogy az első ülés háttámlája „hátraesősen” billenő karral állítható.
Touringot persze azért választanak a BMW-hívek, mert nem akarnak lemondani a száguldozás öröméről, de hátul kell a sok hely a nagyobb cuccoknak. Alaphelyzetben a 495 literes puttony jó nagy (de nem a legnagyobb e kategóriában), viszont a hátsó üléstámlát ledöntve a raktér már 1500 literre bővül, s így már egy kisebbfajta kredenc is befér. A rugalmasan variálható csomagtartó mellett maradt a Touring-specialitásnak számító megoldás, a hátsó csomagtér-ajtó ablakának kibillenthetősége, amelyen a kisebb holmik az ajtó felnyitása nélkül be- és kivehetők. És persze a hátsó motoros ajtó – slusszkulccsal a zsebben, hátul állva, a lökhárító alatti láblengetéssel – itt is nyitható.
Mindent együttvéve, dízel-emisszió ide vagy oda, a 320d Touring a prémium kivitelű középméretű kombi-kínálat elitjébe tartozik. Meg is kérik árát: alapkivitelben 10,840 millió forintnál indul, de ahogy ez lenni szokott, az extrákkal felturbózott tesztautó ára már 17 millió forint. És még így is, fájdalmas lenne, ha a BMW fejlesztői nem találnának megoldást a környezetvédelmi kihívásokra, s a sportos dízelt fel kéne áldozni a környezetvédelem oltárán.
Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.