Rengeteg figyelemfelkeltő kampány indult a vezetés közbeni telefonálás és sms-ezés veszélyeinek felhívására, ezúttal azonban a gyalogosok szemszögéből vizsgálták, hogy milyen kockázatot rejt, ha az emberek a telefonjukkal babrálnak, miközben forgalmas útszakaszon kelnek át.
Manapság, az okostelefonok bűvöletében élő gyalogosok korában már egy járda vagy folyosó sem biztonságos. Ennél is aggasztóbb azonban, hogy sokan még akkor is használják okostelefonjukat és más hordozható eszközeiket, amikor forgalmas utakon kelnek át. A Ford 10 000 európai megkérdezésével készíttetett egy felmérést arról, hogy mennyire figyelnek a gyalogosok a közúton való átkelés során – beleértve a nem kijelölt gyalogosátkelőhelyeket is.
A megkérdezett okostelefon-felhasználók legnagyobb része (57%) elismerte, hogy az utakon történő átkelés során is használja a telefont – még akkor is, ha nem a kijelölt gyalogosátkelőnél sétál át az úttesten, és nagyjából a felük (47%) ilyenkor is beszél a telefonon.
A gyalogosok 32 százaléka zenét hallgat, 14 százalék üzeneteket ír, 9 százalék keres a neten, 7 százalék közösségi oldalt néz, és 3 százalék videót néz vagy játszik, miközben átkel az úton.
View post on imgur.com
A legtöbb megkérdezett belátta, hogy viselkedésük veszélyes, és 60 százalék érezte magát nagyobb biztonságban abban a tudatban, hogy az önállóan közlekedő járművek, vagy a félautomata technológiával felszerelt járművek képesek beavatkozni egy baleset elkerülése – vagy súlyosságuk mérséklése – érdekében, ha az autóvezető nem reagálna időben a riasztásra.
A részt vevő 10 ország lakói közül a románok kelnek át az úton legnagyobb eséllyel mobiltelefont, vagy más hordozható eszközt használva (83%), s utánuk következnek az olaszok (67%) és a spanyolok (65%). Szintén leginkább a románok hajlamosak ilyenkor is folytatni a telefonhívást (79%) és zenét hallgatni (46%). A dánok a leginkább hajlamosabbak üzenetet írni (21%); míg az olaszok keresnek leggyakrabban a neten (12%), játszanak (5%) és néznek TV-t/videót (4%). A törökök használják ilyenkor leggyakrabban a közösségi médiát (10%).
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.