Autó hvg.hu 2015. június. 23. 10:49

Lehetne vagányabb? SUV-ok az unalom ellen

Az első terepjárószerű szabadidő-autók népszerűségében szerepet játszott akkoriban szokatlan, vagány megjelenésük is. Mára mindennaposakká váltak, de van erre is gyógyszer!

Ugyan hova fordulhatnánk az autók méretszabászatának az ügyében mint a tuningcégekhez. Ők képesek megmutatni azt, hogy miképp lehet még a legkonfekcióbb autóból is egyéniséget faragni. És szinte mindegy mit adunk a kezükbe, abból készítenek valami igazán véleménymegosztó dolgot. Vagy nagyon tetszik, vagy nagyon nem. Egyébként így alakulnak ki a tuningirányzatok is, a rajongók és az ellenzők tábora rajzolja meg az adott stílus halmazának szigorú körvonalait.

Érdekes az egész jelenségben, hogy a tuningcsapatok sokszor merítenek a gyárak formatervezői által megálmodott dolgokból. Csak épp más környezetbe – értsd más autón – alkalmazzák, vagy éppen a versenysportból, vagy szakosodott járművekből merítenek ihletet. Újragondolják ekképp a jó ötleteket.

A szabadidő-autókhoz eleinte nem nagyon nyúltak a tuningcégek. Ennek az oka talán az is volt, hogy Európában a tuning műfaj főszereplői a német típusok, és bizony egy-két prémium kivételtől eltekintve a germán márkák később szálltak be a SUV bizniszbe. A másik ok, hogy először elszigetelt jelenségnek tűnt a SUV, vagy második, anyuka autónak. De a piac döntött, a felfutó értékesítés érdekessé tette a kategóriát a tuningcégeknek is – nagyobb példányszám, több vevő, egyenlő kifizetődő üzlet.

Előbb a szokásos könnyűfémfelni-sportkipufogó kínálat jelent meg, majd jöttek az extrém holmik. Majd jött a következő lépcsőfok, az ellentét hangsúlyozása: az autógyártó nagy hasmagassággal gyártja a szabadidő-autót, hogy ezzel is hangsúlyozza a többfunkciós kialakítást. Mit tesz a tuningcég? Porig ülteti. De tényleg. És akkora kerekeket rak rá, amelyen a gumi vékony karimának látszik. Na ilyennel már senki nem teszi a lábát a terepre, de még a dűlőútra sem.

A motortuningot sem hanyagolták el, és bizony akadtak szép számmal megrendelők. Újfent érdekes, ahogy a gyártók hatnak a tuningcégekre, majd azok visszahatnak a gyártókra: hiszen mára a SUV-okból is megjelentek a gyárilag növelt teljesítményű verziók ugyanúgy, mint a speciális tartozékok, kezdve a spoilerektől a felniken át a kipufogókig. Gondoljunk csak az Audi RS Q3 és RS Q5 sportmodellekre, vagy a városi crossoverek között a Nissan Juke Nismo változatokra: igazán sportos darabok.

És miután már mindenféle szabadidőautót megfosztottak a sportosítással a növelt mozgásszabadságuktól, jött néhány tuningcég, aki éppen ellenkezőképpen lépett. Megfogta a szolid családi szabadidő-autókat és tereprémeket alkotott belőle. Pont ellentétesen a sportosítós-ültetős irányzattal. Emelt rugókat szereltek be, a felnik kisebb átmérőjűek, ellenben a gumik nagyobbak és rücskösek, hogy ezzel is növeljék a hasmagasságot. Ha kellett még erősebb stabilizátorokat is beszereltek, mindezt azért, hogy fokozzák a járművek terepképességét. És ha ezt összkerékhajtású SUV-val teszik, akkor már-már képesek megközelíteni a vérbeli terepjárók képességeit. Mint tette ezt a német Delta 4x4 a Ford Kuga modellel.

Így lényegében a szabadidő-autókat mindkét véglet felé eltolták. Ezzel akaratukon kívül sokat segítettek az autógyártóknak is, akik figyelve a piacot meglátják, hogy mi tetszik a nagyközönségnek. Amit bevezet egy tuningcég, majd felkap a többi is, az bizony beválik. Így formálódik a gyártók extrakínálata, és a fent említett holmikon kívül sportos dekorkészletek vagy éppen terepes kellékek szintén megrendelhetők ma már a szabadidő-autókhoz. Mindez azért is jó, mert a kategória nem csupán az ésszerű előnyeivel hódíthat, hanem személyre szabhatóvá válik.

Persze a személyre szabhatóság nem feltétlenül olcsó. Németországi felmérés szerint csupán az autósok nyolc százaléka áldoz azért, hogy a kocsiját az ízlésére formálja. Végeredményben ezen nincs mit csodálkozni, nézzük az árakat. Talán kezdjük a szabadidő autók jellegét elsősorban megváltoztatni képes futóművekkel: egy teljes rugó-lengéscsillapító szett neves gyártótól bizony belekerül 200 000 Ft-ba. Ugyanez állítható magasságú változatában  ennek a duplája. (Az olcsóbb gyártóktól kapni 50 000-ért is, de a minőség gyengébb, és a célcsoportjuk az idősebb kocsik tulajdonosai). Ha valaki emelni akarja a kocsija hasmagasságát, az nehezebb dolog: rendszerint valamely hasonló modellből kell vendégrugót keresni, ez gyakorta nem sikerül. Így ésszerű lépés a kerékátmérő növelése a gumik magasabb oldalfalúra való cseréjével. Aki ismeri a gumiabroncsárakat, az tudja, hogy SUV-ra 150 000 Ft alatt nehezen megoldható feladat (neves gyártótól).

Olcsóbb dolog a külső díszek megvásárlása: mint kerékjárati ívek, küszöbvédők, fellépők, lökhárító rátétek. Az idom méretétől és kimunkáltságától függően 20-140 000 Ft között mozog a darabár. Ehhez persze még hozzá kell számítani a fényezés és a felszerelés árát, ami sokszor duplázza a költséget. Az optika azért kedvelt tuninglépés, mert a mechanikai részek érintetlenül hagyásával lehet az autó megjelenését sportosabbá, vagy éppen marconább-terepesebbé tenni.

Végezetül nézzük a motortuningot, amelyet a legkevesebben vállalnak garanciális autóra. Egy, a motorvezérlés áthangolására szolgáló csiptuning alaphangon 60 000 forint, a nagynevű tuningcégektől inkább 300 000 forint. Szívesen használt dolog a sportlégszűrő: a gyárival csereszabatosak ára 20 000 forint körüli, a direktszűrők, amelyekhez a szívóoldalt némileg át kell faragni drágábbak, a kimunkáltabb készletek ára 150 000 forint magasságába jut. Egy kipufogó sportdob, szintén neves gyártótól legalább százezer forint, és mindezzel alig nyúltunk a motorhoz! Tehát látható, hogy a személyre szabás nem olcsó, így ne csodálkozzunk azon, hogy milyen alacsony arányban lépnek erre az útra az újautóvásárlók.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Hirdetés
Címkék
hvg360 Tornyos Kata 2025. január. 07. 12:00

Vészesen terjednek a légúti fertőzések, de honnan tudjuk, hogy coviddal, influenzával vagy megfázással van-e dolgunk?

A téli időszak minden évben egyet jelent az influenzaszezonnal, és ez idén sincs másként. Magyarországon fokozódik a járványhelyzet, szinte mindenki talál a környezetében olyan embert, aki lázra vagy köhögésre panaszkodik, de még nem késő beadatni az influenza elleni védőoltást a HVG által megkérdezett szakértők szerint. Mi a különbség tünet és tünet között, és melyik légúti megbetegedés lehet igazán veszélyes? Erről is beszélt Várdi Katalin pulmonológus és Kemenesi Gábor virológus.