Demeter Péter
Szerzőnk Demeter Péter

"Yee-haw", kiálthana fel az amerikai közönség is, ha ez a dzsip náluk készülne. De nem, ez egy olyan Jeep, amit Európából kapnak majd ők is. A márka legújabb, divatos, amerikai küllemű, de nagyon nem amerikaias viselkedésű kisterepjáróját hozta el magyarországi bemutatóra.

Egy marmonkanna, egy sícipő, egy kevlár bukósisak, némi fakéreg és topográfiai térképek. Ezek elegyéből milyen autót rakna össze valaki? Pontosan ezek az említett tárgyak inspiráltak tervezőket a Jeep Renegade-nél, amely a hobbi terepes piac meglepetés autója lett. 

A modell több szempontból is kiemelten fontos a Fiat-Chrysler-konszern számára. Ez, az első nem Amerikában készült Jeep és ezzel a kisméretű szabadidő-autóval lett teljes (full-line) a márka palettája. Renegade, Compass, Cherokee, Grand Cherokee, Wrangler, Wrangler Unlimited, kész a kör, minden szegmensben van autója a Jeepnek.

A kínálatból mégis a Renegade az, amit talán a legtöbbet láthatunk majd a közeljövőben az utcákon is. A subkompakt hobbiterepesek olyan mértékben vannak divatban, hogy szinte bármelyik gyártó rááll, sikereket tud felmutatni. A Nissan Juke, Opel Mokka, Peugeot 2008-ak tucatjai után viszont ideje a szegmentációnak. A Jeep Renegade pedig a legegyénibb szereplője lett hirtelen ennek a csoportnak. És meglepő módon talán a legjobbja is.

Jeep Renegade - galéria
D.M.

A Renegade esetében sikerült, néhány túlzó részletet leszámítva, játékosan összehozni egy olyan autót, ami a katonai Willys Jeepek vaslemezes egyszerűségét fordítja divatos terepjáróformára. Kicsit persze játék katonás visszahozni a marmonkannák oldalába nyomott X-merevítéseket fő dizájnelemként, vagy „saras” mezőt rakni a fordulatszámmérőre, vagy ráírni, „since 1941” a középkonzolra. Mégis mindez inkább mind jó ötlet, mint erőlködés. A kopogós fekete műanyagokra is rá lehet bólintani, hogy ez itt stílusos, a kapaszkodó is csak a military vonalat erősíti. Kívül-belül valahogy minden részletében működik a dolog.

Persze ilyenkor szokott jönni: „kívül jó, de kár, hogy ennyire amerikai, ahogy mozog. Puha a futómű, pontatlan a kormányzás, hiába nagy, mégsem élénk a motor és rémes a váltó”. Mindez, az általunk tesztel modellben egyáltalán nem volt igaz. A kipróbált Renegade, amelyben egy 2.0 literes 140 lóerős 2.0 MultiJet II dízelmotor dolgozott, természetesen 4x4-es hajtással és hatfokozatú manuális váltóval – igaz néhány tíz kilométert tehettünk meg vele - de rácáfolt minden fenti jellemzőre. Persze a motor nem nagy, de alsó fordulatszámon is könnyedén lendíti a kasznit a 350 Nm-es nyomaték, amely 1750-es fordulattól megvan, a váltó egészen precíz, míg az adaptív futómű feszesen és nem csatahajósan kormányozhatóvá teszi a Renegade-et.

D.M.

Ez darab persze a kézi váltósok közt a csúcs, és egyedül az új kilencgangos (!) automataváltóval ellátott modell kerülhet többe. A választék a hajtásláncokat tekintve kilenctagú: az említett 2.0 literes dízeltől, amely 140 lovas volt, van egy 120 és 170 lovas változat is, az előbbi 4x2-es hajtással is, sőt a dízel fronton a legkisebb szereplő az 1.6 literes Multijet II 120 lóval szintén elsőkerék-hajtású. A benzines palettán felül az 1.4 MultiAir2 170 és 140 lóerős darabok találhatók, valamint a még nem kapható 110 lovas E.troQ motoros elsőkerék-hajtással.

A terepképességeit mondjuk úgy „lájtosan” lehetett tesztelni, a kocsikkal egy mezőgazdasági út szétázott, tankcsapdákkal tarkított két kilométerén kellett átgázolni. Kétségtelen, a manőverre a Renegade piacának nem sok más szereplőjével vállalkozna az ember, a Jeep (legalábbis a 4x4-es) gond nélkül abszolválta.

Az automata 4x4-es hajtási rendszernek ilyenkor kerül előtérbe a négyféle állása: automatikus, hó, homok és sár. (Igazából van egy ötödik is, a „szikla”, ami egyelőre nincs a kínálatban a Trailhawk kivitelben lesz.) Viselkedésében, annyit módosul a jármű, hogy a saras üzemmódban azonnal kikapcsol menetstabilizáló, hagyja egyenként kapaszkodni a kerekeket, és mintha puhábbra váltana a gázpedál is, ami terepen nagyon jól jön, hogy finoman lehessen adagolni. A kocsi rugóútja akár 20 centit is változhat és a független kerékfelfüggesztéseknek köszönhetően ügyesen mozg a dagonyában. Ha pedig kikecmeregtünk a mocsaras részről, egyedi megoldással is bír a Renegade, a hátsó tengely igény szerint lekapcsolható a hajtásról, így csökkentve a fogyasztást közúton.

D.M.

A Renegade-t szépen kitömték infotainment és biztonsági rendszerekkel is. Alap, az 5 colos, illetve a felszereltségi szinttől függően, a 6,5 colos érintőképernyő. Hat légzsák, elektronikus borulásgátlással (ERM) kiegészített menetstabilizáló, valamint tolatókamera, a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, adaptív sebességtartó automatika és a sávelhagyásra figyelmeztető berendezést is konfigurálható bele.

Az árlista annyi kiegészítést máris tartalmaz, hogy nincs rajta pont a belépőmodell ára, amely egy Sport felszereltségű szintet jelent és később kerül bevezetésre 110 lóerős, 1.6 literes benzinmotorral.

Jeep

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Hirdetés