Nem mindenki siratja a Túraautó Világbajnokság (WTCC) múlt hétvégi nyitóversenyét, amelyet a marokkói Marrakesh autózúzó hírnevére ismét rászolgáló utcai pályáján tartottak. Két fiatal tehetség, Hugo Valente és Mihail Kozlovszij például pályafutása legjobb eredményével távozhatott Afrikából.
Míg a hétvége zömét kihagyni kénytelen hondás Gabriele Tarquininek, a domináns Citroennél meglepetésre a leggyengébb láncszemnek bizonyuló címvédő Yvan Mullernek vagy épp a rajtbaleset miatt az autóját taccsra tévő, s emiatt a Paul Ricardról biztosan hiányzó Tom Coronellnek savanyú lehet a szája íze a marokkói hétvége után, vannak olyanok is, akiknek épp ellentétes érzései lehetnek az afrikai nyitóhétvégével kapcsolatban. Ilyen például a Campos Racing 21 éves ifjonca, Hugo Valente, aki Chevrolet Cruze versenygépén a 2009-es Forma-1-es idényt letaroló Brawn GP színezetét használva pályafutása legjobb eredményét produkálta a második futamon.
A francia versenyzőnek ez a harmadik idénye a WTCC-ben: 2012-ben csak Kínában lépett színre, tavaly már több futamon felbukkant és pontot is szerzett, idén pedig karrierje során először teljes szezont futhat. A fiatal pilóta számára mozgalmasan alakult az évadnyitó hétvége: noha a szabadedzéseken ígéretesen teljesített, a kvalifikáción a Cruze túlmelegedő fékjei miatt csak a 12. rajthelyet tudta megszerezni, a versenyeken viszont remekelt. Valente az első futamot a 8. helyen zárta, míg a második versenyen ügyesen lavírozott Coronel és Mehdi Bennani rajtbalhéjánál és ennek jutalmaként felállhatott a dobogó legalsó fokára.
„Azt hiszem, hogy a második futamon szerencsém volt azzal, hogy nem volt jobb a rajtpozícióm, máskülönben valószínűleg én is összetörtem volna a kocsimat” – értékelt a gall reménység. „A cél az volt, hogy biztonságosan hazahozzam az autót. Úgy sikerült a harmadik helyen végezni, hogy a verseny háromnegyed részében kímélnem kellett a fékeket és nem taposhattam túl keményen a gázt sem. Szerencse, hogy a mögöttem végző srácok le voltak maradva, mert így könnyedén elautózhattam a végéig.”
A marrakeshi hétvége egyik fontos tapasztalata az volt, hogy a brit RML – amely korábban a Chevrolet gyári csapatát működtette – által készített TC1-es Cruze-ok valóban versenyképesek. Mint a valenciai kollektív tesztelésen megmutatkozott, a röviddel korábban elkészült autók a garázsból kijövet kapásból gyorsak voltak, a marokkói hétvégén pedig tempó tekintetében kenterbe verték a gyáriak közül a Hondát és a Ladát is. Ugyan ez kétségkívül ígéretes, Valente higgadtan megjegyezte: nem kell mértékadónak tekinteni a szűk, kanyargós és a WTCC menetrendben abszolút egyediknek mondható pályán látottakat.
„Ez a pálya roppant különleges, néhány egyenesből és sikánból, valamint egy hajtűkanyarból áll, így szerintem a Hondák biztosan gyorsabbak lesznek Le Castellet-ben és Budapesten. Ahol az egyenesbeli sebesség fontos, ott valószínűleg szenvedni fognak, de biztosan gyorsabbak lesznek, mint itt, ahol a Citroen volt a legjobb, őket a Chevrolet, majd a Honda vagy a Lada követte az erősorrend tekintetében. Szerintem nagyobb lesz a harc. Egyébiránt nagyon elégedett vagyok azzal, amit az RML csinál, a kocsit könnyű vezetni és gyors is, így semmi okom a panaszra” – fogalmazott a francia.
Valentéhez hasonlóan pályafutása eddigi fénypontját produkálta a Lada tehetsége, Mihail Kozlovszkij is, aki a második futam foghíjas mezőnyében csípte meg az 5. helyet: a vb-mezőnybe tavaly váratlanul belecsöppenő orosz tehetségnek ez volt az első pontszerző helyezése, ráadásul eredménye jól is jött a Ladának, mivel így James Thompson első futamos 10. helyezése után újabb egységekkel gyarapodtak.
„Nagyon boldog vagyok az eredmény miatt” – mondta Kozlovszkij. „Mindkét verseny nehéz volt és szinte mindenki szembesült valamiféle problémával. A személyes célom az volt Marrakeshre, hogy befejezzem mindkét futamot és a sűrűjéből kimaradva sérülésmentes maradjon a kocsim. Ehhez képest sikerült néhány nagyra értékelt ellenfelet is magam mögött tartanom, a tempóm pedig stabil volt. Ha a legkínzóbb gondjainkat megoldjuk, még jobb eredményekre leszünk képesek, ebben teljesen biztos vagyok.”
Az orosz egyletnél csak az új szerzeményének, a 2012-es világbajnok Rob Huffnak nem sikerült értékelhető produkciót nyújtania Marrakeshben: az első futamon a kocsija megadta magát, a második viadalra pedig egy turbócsere után készülhetett, ám mindössze néhány kört tölthetett a pályán. Aligha meglepő, hogy a brit klasszis csalódottan távozott, talált ugyanakkor pozitívumokat is a viszontagságos nyitóhétvégében: ”Jó hír, hogy a csapatban megvan a vágy a potenciál a győzelemre. Az autó tempója kifejezetten jó, amikor minden simán megy” – fogalmazott Huff.