Ausztriában akár 5000 eurós büntetést is fizethet az, aki nem a téli időjárásnak megfelelő gumikészlettel szerelte fel az autóját, és egyes országokban akár a mentés költségét is kifizettethetik vele. Lassan pedig elfogynak azok az országok Európában, ahol nem kötelező a téli abroncs. Főleg, ha végül uniós hatáskörbe kerül a kérdés. A hvg.hu megnézte melyik országban mire is számíthatunk.
Az Európai Unióban minden ország esetében nemzetállami jogszabályok határozzák meg a téli gumik használatát, de jól érezhető, hogy évről évre egyre több ország írja elő az utakon a téli „viseletet”. A Külügyminisztérium honlapjáról kiderül, hogy legutóbb például Luxemburgban vezették be szeptemberben azt a törvényt, amely október 1-jétől a „téli időjárási körülmények fennállta” esetén a közutakon közlekedő gépjárművek számára kötelezővé válik a téli gumi használata. Amennyiben a gépjármű – tipikusan a személygépkocsi - mind a négy kereke nincs felszerelve téli gumikkal, a fenti „téli időjárási körülmények beállta” esetén a garázsban vagy a parkolóban kell maradnia, vagy kijelölt parkolóba kell hajtania. A szabály megszegői 74 eurós bírsággal sújthatók.
Kötelező téli gumik, hóláncok és profilmélység
Európában tehát a szigorú téli gumi-szabályozás a trend, amely vonalon talán az egyik legkeményebb az egyik legkeresettebb magyar téli úti cél, Ausztria. A síparadicsomok országa esetében november 1 – április 15 között téli útviszonyok (hó, jég, olvadt hó, síkos, csúszós úttest) esetén kötelező a téli gumi használata. Elmulasztása esetén a gépjármű vezetője 35-5000 euróig terjedő szabálysértési bírsággal sújtható.
Amennyiben a kék közúti táblákat kirakják, kötelező a hólánc használata, még az átutazóknak is. Előfordulhat az is, hogy nem engedik be az autókat az országba hólánc, téli gumi nélkül. A négy évszakos abroncsokat téli guminak veszik, feltéve, ha az M+S (Mud, sár + Snow, hó) rövidítés szerepel rajta.
Németországban két évvel ezelőtt szigorítottak, és a német közlekedési miniszter rendelete értelmében csak téli gumiabroncsokkal lehet közlekedni Németország útjain, amennyiben ezt az időjárási körülmények szükségessé teszik. A rendelet nem ír elő konkrét naptári időtartamot a téli gumik használatára. Az utasítás az időjárási, illetve az útviszonyokhoz köti a téli gumiköpenyek felszerelésének kötelezettségét. Eszerint jeges úton, hótól síkos úton, latyakos, hókásás úton és dértől síkos úton csak ilyen gumikkal ellátott gépjárművel szabad közlekedni.
A rendelet megszegői a korábbinál jóval magasabb helyszíni bírságra számíthatnak. Akit a fenti útviszonyok között nyári gumival csíp meg a rendőr, az a korábbi 20 helyett 40 eurót köteles fizetni. Ha ráadásul akadályozza is a közlekedés többi résztvevőjét - például azzal, hogy nem tud elindulni, vagy fékezéskor keresztbe fordul járművével az úton -, úgy a bírság összege 80 euróra emelkedik. A rendelet értelmében a gumi profilmélységének legalább 1,6 milliméternek kell lennie.
Szlovákiában tavaly novemberben változtattak a közlekedési szabályokon, és a büntetési tételeken, így minden év november 15. és március 31. között havas, jeges idő esetén téli gumi nélküli közlekedésért 60 euróra büntethetnek. Itt is kitérnek a téli gumiabroncsok megkövetelt minimális profilmélységére is, amelyet csaknem a duplájára emelték, a korábbi 1,6 milliméterről 3,0 milliméterre, a kiszabható bírság a nem megfelelő profilmélység esetében is 60 euró.
Csehországban november 1. és március 31. között jeges, havas és csúszós utakon, továbbá ha 4°C alatti a hőmérséklet, kötelező a téli felszerelés használata. Az egy autót valamint egy hópihét mutató táblával jelzett utakon akkor is kötelező a téli abroncs használata a fenti időszakban, ha nincs hó és jég.
Olaszország egészére nincs egységes szabály, de az Aosta-völgyben okt. 15. és ápr. 15. között kötelező a téli gumi használata vagy nyári gumi esetén a csomagtartóban kell, hogy legyen a hólánc.
Szlovéniában november 15. és március 15. között kötelező a téli gumi használata. Öt centiméternél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.
Horvátországban a Magyar Autóklub szerint november 1. és március 1. között számítani kell a téli gumi szükségességére. Kötelező a csomagtartóban a hólánc a két meghajtott kerékre és a hólapát. Lika és Gorski Kotar térségében pedig kötelező a hólánc használata. A hatóságok itt minimum 4 mm-es profilmélységet írnak elő.
Szerbiában november 1. és április 1. között kötelező a téli gumi használata, ha havasak, csúszósak az utak, továbbá a csomagtartóban kell lennie a hóláncnak, melyet szükség esetén a meghajtott kerekekre kell felszerelni.
Romániában tavaly november 1-től történt szabályváltozás: jeges, havas úton kötelező a téli gumi használata mind a négy keréken
Norvégiában igen hosszú ideig október 16-tól április 30-ig írják elő a téli gumik használatát. Szükség esetén és a táblával jelzett útszakaszokon a hólánc használata is kötelező. A téli gumin a 3 mm minimális profilmélységnek meg kell lenni még pótkocsikon és utánfutókon is. Itt a szakértők szerint a szöges gumik használata nem csak megengedett, hanem kifejezetten ajánlott.
Svédországban december 1-e és március 1-e között kötelező a gépjárműveken a téli gumi (szöges, vagy legalább 3 mm-es bordamélységgel) használata.
Finnországban, Lettországban, Litvániában, Észtországban december 1. március 1. között minden autón téli guminak kell lennie.
Meddig tart az engedékenység?
Több országban, mint Belgium, Dánia, Hollandia, Lengyelország, Nagy-Britannia és Oroszország esetében mindemellett nem kötelező a téli abroncs használata, de a Bloomberg információi szerint Lengyelországban már tervezik azt a törvénymódosítást, amely szerint 500 zlotyira (közel 35 ezer forint) büntethetik a télen nyári gumival közlekedőket. Ráadásul Törökország és Belgium is hasonló szigorításokat tervez. A gumigyárak vitorlájára hajthatja a szelet az az uniós terv is, amely szerint az abroncshasználat területét is egységesítenék, azaz minden tagországban, így az eddig megengedőbb tagállamokban is bevezetnék a téli gumi kötelezettséget.
A fent felsorolt országok mellett több országban, mint Bulgáriában például csak javasolt a téli körülményeknek megfelelő kerékviselet. Itt a hólánc használatára tábla kötelezhet, és november 1. és március 1. között kötelező is az autósoknak a csomagtartóban magukkal vinni a hóláncot, hogy szükség esetén használni tudják.
Franciaországban sem kötelező a téli gumi használata, de a minimum 3,5 mm-es profilmélységet előírják az abroncsokra. Hólánc használata bizonyos szakaszokon kötelező lehet, ha tábla jelzi.
Mindemellett Svájcban igazán dodonai módon szabályozták a kérdést. Itt sem kötelező a téli gumi használata, csak a minimum 4 mm-es profilmélység, és amennyiben a téli felszerelés hiánya miatt elakad az autós, jókora büntetésre számíthat. Hólánc használata, bizonyos szakaszokon itt is kötelező lehet, ha tábla jelzi. Szöges gumi használata pedig akkor lehetséges, ha az autós otthon is használhatja azt. Magyarok esetében tehát nem.