Nulla fok közelében a nyári gumik már nem tapadnak ugyanúgy, de latyakban, hóban már jelentős veszélyt jelenthetnek a benne ülőkre és a többi autósra, így megérett az idő a cserére. Hogy melyiket válasszuk, abban évek óta a német autóklub tesztjére támaszkodhatunk, idén pedig már kis piktogramok is segítenek a gumivásárláskor.
Bár sokan csak a gumigyártók és a gumiszerelők nagy közös összeesküvésének tartják a téli gumit, ma már többségi egyetértés alakult ki Európában a szezonális abroncshasználat mellett. Akárcsak a Forma 1-ben úgy a közutakon sem mindegy, hogy a lágyabb, vagy a keményebb gumikeverékszettet tesszük fel. Míg az autóversenyzők legtöbbször csak (tized)másodperceket nyerhetnek a jó választáson, a közlekedésben életek múlhatnak a rövidebb féktávon és a jobb irányíthatóságon.
Több európai országgal ellentétben Magyarországon mindezek ellenére nem kötelező a téli gumi használata, és a biztosításunkat sem érinti negatívan ha nem a szezonnak megfelelő gumit használtunk, de már csak a saját, és családunk érdekünkben is érdemes mindent megtennünk, hogy csökkentsük a balesetek esélyét.
A nyári gumi a nulla fok körüli hőmérsékleten ugyanis már megkeményedik, és veszít a tapadásából, ami miatt mind kanyarban, mind fékezéskor veszélyesé válhat az autó. Ugyancsak hasonló negatív teljesítményt nyújt hó és latyak esetén, hiszen a nyári abroncs mintázatát nem a téli útviszonyoknak megfelelően alakították ki, azaz nem képes belekapaszkodni a hóba, illetve elvezetni a nagyobb mennyiségű vizet a tapadó felület alól, mellől. Hóban ráadásul a lassú autók, amelyek fékezéskor még csúszkálnak is, külön leküzdendő akadályt jelentenek a téli gumival közlekedőknek, akik így gyakran előzésre és magasabb kockázatvállalásra kényszerülnek.
Ha esetleg összeesküvésről lehet szó, akkor igazán sikeres volt, hiszen ma már nem nagyon van választásunk, mint szezon szerint cserélgetni a gumikat, hiszen a gyárak is specializálódtak, így míg a korábbi univerzális guminál minden időjárási körülményre alkalmassá tették a kerekeket, addig ma már a nyári guminál nem szempont, hogy az megfeleljen a hideg hónapokban is. Végül csak a négy évszakos megoldás maradhat. Ebből a szakértők csak az igazán drága megoldásokat ajánlják, mert a többi esetben majdnem ugyanott vagyunk, mintha nem a szezonnak megfelelő gumit választottunk volna. Igaz, hogy nem annyira rossz, de soha nem is igazán jó.
Ha azonban a drága négy évszakos mellett döntünk, akkor jöhet a számolgatás, hogy valóban gazdaságosan döntöttünk-e. A drága készlet előbb használódik el, mint a két váltás olcsóbb, de megúszható a gumicsere. A kérdés akkor pedig, hogy valóban jó-e ha félévente nem cseréljük a gumit, mert így a centirozást is kihagyjuk, amire a hazai útkörülmények között biztosan szükségük van a kerekeinknek. Ráadásul a gumicserét úgy is megúszhatjuk, ha a gumikat felnire szerelve tároljuk, ekkor viszont a felnik árát kell belekalkulálni. A négy évszakos esetében viszont nincs szükség tárolásra. Végül csak azt tudjuk tanácsolni, hogy mindenki a saját szájíze szerint döntsön a négy évszakos megítélésében, szem előtt tartva az egyszerűséget (a gumiszerelés és a tárolás megspórolása), az árat (csak az igen drága nyújt megfelelő minőséget), és a kopást (egy készlet feleannyi idő alatt használódik el, mint kettő). Egy azonban biztos: a tömeg az év közbeni csere mellett döntött (lásd sikeres összeesküvés).
Segítenek a németek
Ennek megfelelően azt érdemes tehát megvizsgálni, hogy milyen téli gumit is vásároljunk. Ebben minden évben a legnagyobb segítséget a német autóklub, az ADAC nyújtja a magyar autósoknak is, akiknek elég megnézni a szervezet által elvégzett teszteket , hogy segítséget kapjanak a döntésben.
A teszt eredményeit, a sorrendet meghatározó összesített osztályzatnál a súlyozott átlag szerint rangsorolták (száraz út 15 százalék, vizes út 30 százalék, hó 20 százalék, jég 10 százalék, zaj 5 százalék, fogyasztás 10 százalék, kopás 10 százalék). A három tesztelt méret idén a 165/70 R14 T, a 205/55 R16 H és a 215/65 R16 T (ez a SUV-méret vizsgálata idén újdonság).
Az ADAC 2012-es tesztje által felállított sorrend az egyik legjellemzőbb hazai méretkategóriában 165/70 R 14 T:
Jó | Megfelelő | Elégséges | Nem ajánlott |
Michelin Alpin A4 Continental ContiWinterContact Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3 | Barum Polaris 3
| GTRadial ChampiroWinterPro | Effiplus Epluto I Premiorri ViaMaggiore |
A kisautók kategóriájában (Citoen C3, Fiat Panda, Volkswagen Polo, Toyota Yaris gumimérete) kiemelkedett a Michelin Alpin A4, a Continental WinterContact TS 800 és a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3. Bár egyik termék sem kapta meg a maximális nagyon jó minősítést (egyik méretben sem), csak a jó kategóriába kerültek be, de lett két elégtelen, azaz elrettentő termék is volt a tesztelt gumik között, az Effiplus Epluto I és a Premiorri ViaMaggiore.
A középkategóriás méretben (Audi A3, Mercedes C-Class, Opel Astra, VW Golf) a győztes Continental WinterContact TS 850 lett, és ettől csak kicsit marad el a Michelin Alpin A4, de a Dunlop SP Winter Sport 4D, a Goodyear UltraGrip 8 és a Nokian WR D3 is jól teljesített a teszten. A lista végén a Syron Everest 1. vizes úton 5,5-ös lehangoló minősítésével (a pontozásban a magasabb pont a rosszabb) messze a legrosszabb volt, így itt is az elégtelent kapta, azaz kerüljük el jó messziről.
Jó | Megfelelő | Nem ajánlott |
Continental ContiWinterContact Michelin Alpin Dunlop SP Winter Sport Goodyear UltraGrip Nokian WR D3 | Bridgestone Blizzak LM-32 Semperit Speed-Grip Vredestein ESA-Tecar Super Grip 7 Yokohama W.drive V903A Fulda Kristall Control HP Pirelli Winter 210 Snowcontrol Serie 3 Falken Eurowinter HS449 Hankook Winter i*cept RS W442 Uniroyal MS plus 66 | Syron Everest 1 2 |
A SUV-méretben (VW Tiguan, Nissan Quashqai, KIA Sportage) a Bridgestone Blizzak LM-80 a legjobb, amely a Dunlop SP Winter Sport 4D és a Continental CrossContact Winter előtt végzett az ajánlott kategóriában. Érdekes módon ebben a drágább műfajban is akadt olyan induló, amely a minimális követelményt sem tudta hozni, és a Sailun Ice Blazer WSL 2 ugyancsak a vizes úton kapta a legrosszabb 5,5-ös minősítést.
Jó | Megfelelő | Nem ajánlott |
Bridgestone Blizzak LM-80 Dunlop SP Winter Sport 4D Continental CrossContact Winter | Goodyear UltraGrip 8
| Sailun Ice Blazer WSL2 |
A tesztet mindenképpen érdemes végigböngészni a gumivásárlás előtt. Ha a méret nem is stimmel, az adott mérethez legközelebb eső termék tesztje mindenképp iránymutató lehet. Itt érdemes lehet még a korábbi évek tesztjeit is átfutni, hátha ott találjuk azt a típust, amihez most lehet jó áron hozzájutni. Azt azonban érdemes szem előtt tartani, hogy túl régi darabot sem szabad megvenni, mert ahogy a DEKRA nemzetközi szakértői szervezet is rámutatott a hat évnél öregebb abroncsokat ki kell cserélni. Az autógumik ugyanis merevvé és repedezetté válnak, sőt a futófelület leválásának veszélye is megnő. Különösen azok az évente csak kevés utat teljesítő járművek veszélyeztetettek, mint a lakókocsik, lakóbuszok, utánfutók vagy kabriók. E járművek tulajdonosainak az abroncsok korát szem előtt kell tartaniuk, amit az abroncs oldala alatt a DOT-számból lehet kiolvasni. A 3602 pl. azt jelenti, hogy az abroncsot a 2002. év 36. naptári hetében állították elő. Egy háromjegyű számmal ellátott abroncs a 2000 előtti évekből származik.
Mekkora a gumi hangereje?
Most már ismerjük a legfontosabb információkat, hogy megfelelően döntsünk a vásárláskor. Ebben november 1-től ráadásul már kis piktogramok is segítenek, hiszen ettől fogva minden, az Európai Unióban forgalomba hozott gumiabroncsot újfajta, egységes címkével kell ellátni. Ebből a háztartási gépek energiaosztály-besorolásához hasonlóan megismerhetjük a gumiabroncs legfontosabb jellemzőit. Az egyik ilyen címke a gördülési ellenállás nagyságáról, vagyis lényegében az üzemanyag-hatékonyságról tudósít, a másik pedig az úgynevezett nedves tapadási mutatót, azaz a vizes úton szükséges fékút hosszát szemlélteti. Csakúgy, mint a háztartási berendezéseknél, az A-kategóriás abroncsok a legjobbak, míg a G-kategóriába soroltak a leggyengébbek.
A harmadik címke a kerekek által keltett külső zaj mértékére utal. A pontos decibelérték mellett a hangszóró jel előtti fekete hanghullámok száma mutatja, hogy csendesebb vagy épp hangosabb abroncsot készülünk vásárolni.