2012. október. 15. 08:56 MTI Utolsó frissítés: 2012. október. 15. 08:50 Autó

Kamioninvázió jöhet a hazai autópályákon

Decembertől megszűnik a Ro-La (Rollende Landstrasse) - azaz a teherautók vasúti szállítása - a Szeged-Kiskundorozsma és az ausztriai Wels között, ezzel évente 30 ezer kamion kénytelen az autópályát választani a vasút helyett - írta hétfői számában a Délmagyarország. A lap szerint a MÁV 1,3 milliárd forint bevételtől esik el, és csaknem száz munkahely szűnik meg.

Januártól megszűnt a magasvasúti pályahasználati díj miatt kapott állami támogatás - mondta Tomcsányi István, a hazai fuvarokat szervező Hungarokombi Kft. vezetője a napilapnak. A kamionok az autópályákon fillérekért közlekednek, míg a pályahasználatért a Ro-La 400 millió forintot fizetett évente a MÁV-nak - tette hozzá.

Egy Szeged–Wels Ro-La retúr - kétszer 613 kilométer - kamionjegy ma 1060 euróba (mintegy 300 ezer forintba) kerül. Közúton csak az üzemanyagköltséget és az autópályadíjat számolva ez 217 ezer forint. A használatarányos útdíj már a vasút felé billentené a mérleg nyelvét: ugyanis az útdíjjal terhelt költség 274 ezer forintra nőne - miközben a jármű kopik, és a sofőr egy percet sem pihen.

Az elektronikus útdíjjal szemben értelmes alternatíva lehetne a Ro-La, de a vasúti kamionfuvarozás már nem éri meg a használatarányos útdíj bevezetését.

A vonal veszteségessé vált, az osztrák tulajdonos pedig a bezárás mellett döntött. Ezzel a MÁV 1,3 milliárd forint bevételtől esik el, és csaknem száz munkahely szűnik meg - írta a lap.

A Ro-La 2002-ben még 100 ezer kamiont szállított, Magyarország uniós csatlakozásával ez a szám évi 80 ezerre, majd Románia és Bulgária belépésével 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban – áll a napilap cikkében.

Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.