Hétvégén Győr környéke válik a hazai autósport fellegvárává, köszönhetően a terepralis FIA Világkupa magyarországi fordulójának, az idén már kilencedszer megrendezésre kerülő Hungarian Bajának. A rangos összecsapáson számos világklasszis is rajthoz áll, indul például a sivatagi futamok ikonjának számító Jean-Louis Schlesser is.
Ha az autósportokat felügyelő FIA hierarchiáját vesszük alapul, a Hungarian Baja a Forma-1-es Magyar Nagydíj és a hungaroringi WTCC-összecsapás mögött a harmadik legrangosabb hazai autóversenynek tekinthető. Emeli az esemény fényét, hogy az idei évtől a motorsport világszervezet, a FIM Baja Világkupa menetrendjében is szerepel, így nem a négy, hanem a kétkerekűek világelitje is verheti a port a Kisalföld fővárosa körül.
A pénteken kezdődő háromnapos viadalon a rajtceremónia és a szervizpark helyszíne az ETO Park lesz, míg a nyitó szuperspeciál – amely késő délután, a motorosokkal és a quadosokkal rajtol el – a győri ipari területen kerül kialakításra. Szombaton és vasárnap a város környékén, egy 60 és 70 kilométeres pályán zajlik majd a száguldás. Garamvölgyi Zoltán főszervező tájékoztatása szerint mind a szelektív szakaszokat, mind a rajtceremóniát és a szervizparkot ingyen tekinthetik meg az érdeklődők.
„Nagyon látványos lesz a szuperspeciál, így igencsak érdemes lesz kilátogatnia az autóversenyzés szerelmeseinek a gönyűi kikötőben található ipari parkba. A verseny időterve úgy lett összeállítva, hogy a nézők kényelmesen átérhessenek minden eseményhez, ráadásul minden szakaszt ingyenesen tekinthetnek meg a helyszínen. A pénteki szuperspeciálon és az azt követő rajtceremónián a nézők találkozhatnak több olyan sportolóval, aki rengeteg örömet szerzett az elmúlt hetekben a szurkolóknak a londoni olimpián nyújtott teljesítményével. Hogy kik ők? Rövidesen erre is fény derül” – idézi az MNASZ sajtóközleménye a főszervezőt.
Az előzetes nevezési listára egyébként összesen 80 egység - 35 autó, 24 quad, 20 motor és 1 kamion - iratkozott fel. Mint arra az MNASZ kommünikéje rámutat: az autóknál a világkupa futam a magyar bajnokságba is beszámít – háromszoros a szorzó, azaz akár 60 pontot is szerezhet valaki –, míg a motorosok és a quadosok a világkupa és a magyar bajnokság mellett Eb-pontokért is küzdenek.
Az autós mezőny legnagyobb sztárja kétségkívül Jean-Louis Schlesser lesz: a többszörös VK-győztes – aki kétszer a Dakaron, négy ízben az Africa Race-en és kétszer a Sportautó-vb-n is diadalmaskodott már – hazánkban nem a sivatagi körülményekre épített, legendás kék buggy-val, hanem egy OSCar fantázianevű, az itteni terepviszonyokhoz jobban illeszkedő versenygéppel száll harcba. A tabella jelenlegi éllovasának legnagyobb ellenfele az X-Raid Mini katari menője, Khalifa Al-Mutaiwei lesz: kettejük között egyébként mindössze 4 pont a különbség a ponttáblázaton, ami garanciát jelenthet az izgalmakra.
Indul a futamon az idei Selyemút-ralit megnyerő orosz klasszis, Borisz Gadasin is, s bár az "orosz Dakarként" emlegetett versenyt ezüstérmesként záró Szalay Balázs ezúttal nem áll rajthoz, a többi hazai nagyágyú bizonyosan mindent megtesz majd annak érdekében, hogy felvegyék a versenyt a nemzetközi mezőnnyel. A Selyemút bronzérmese, a magyar bajnoki listavezető cseh Miroslav Zapletal H3-as Hummerével igyekszik borsot törni a többiek orra alá: a korábbi bajnok 100 ponttal áll a tabella élén, így elsőszámú üldözőjének, az X5-ös BMW-vel versenyző címvédő Fazekas Károlynak minden eddiginél jobb esélye kínálkozik arra, hogy ledolgozza 14 pontnyi hátrányát.
Nagy dobásra készül Korda Erik is: a 6. helyen állomásozó versenyző a Hungarian Bajára igazi nagyvérű versenygépre, az idei Dakart a 3. helyen záró Overdrive-Toyotára cseréli Nissanját a minél jobb eredmény érdekében. Egy új autóval való ismerkedés mindig nagy kihívást jelent, van azonban, akinek nem a járgányával, hanem a navigátorával kell összeszoknia: például Lónyai Pálnak, a Bioextra Garzone Racing Nissanjával induló pilótának, akinek Garamvölgyi Zoltán az állandó navigátora, de a főszervezői teendők miatt ezúttal a terepralis debütálásra készülő Gyulai Eszternek, a Malév korábbi első tisztjének adja át a helyét.
A versenyző-szakágvezetőt, Varga Imrét a rutin jellemzi, a Nissannal induló versenyző az egyetlen a futam történetében, aki az összes korábbi Hungarian Baján is rajthoz állt. Lelkesen készül a futamra a legújabb magyar autós csapat, a Vadász Racing, igaz, az előző futamokon két autóval startoló gárdát ezúttal csak egy páros képviseli: mindössze néhány versennyel a háta mögött Kaposi Zoltán pályafutása eddigi legnagyobb feladatára készül, míg csapattársa, Molnár István versenyzés helyett ezúttal tanácsadóként lesz jelen.
Klasszisokban a motoros-quados mezőnyben sem lesz hiány: a kétkerekűeknél a legnagyobb ász a Yamaha gyári csapatának versenyzője, a 2010-es világbajnok Dakar-menő, David Casteu lesz, míg a quadosoknál a VK-éllovas francia hölgy, Emma Clair indulása jelent igazi szenzációt. „Emma egy kedves és nagyon szimpatikus, ugyanakkor veszélyt nem ismerő, szélvészgyors hölgy, aki a versenyzés mellett egyébként a marokkói terep-rallye verseny szervezője egyben. Ő kaphatja a legelőkelőbb rajtszámot a quados mezőnyben, azaz huszonegy férfi fogja üldözni őt, és mindent elkövetnek majd, hogy megelőzzék” – mondta Garamvölgyi Zoltán főszervező.
MS