A napokban egy autószakmai konferencián hangzott el, hogy számítások szerint ma minden tizedik magyar autónak lejárt vagy hiányzik a műszakija.
Hogy ezek közül hány van kint ténylegesen az utakon, azt szinte lehetetlen megmondani – mondja Spindler Tibor az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke. Ezeket csak célzott ellenőrzésekkel lehetne kiszűrni, de erre csak a legritkább esetben kerül sor, így csak 100-200 autót kapnak el.
A büntetés a lejárt vagy hiányos forgalomért már visszatartó erő. Láthatóan sokan addig járnak forgalmi nélkül, amíg elkapják őket – mondja Kovács Ferenc az Autószervizek Magyarországi Egyesületének szabályozáspolitikával foglalkozó tisztviselője. Ha ez megtörténik, hátrahagyják a sok esetben roncsállapotú járművet a rendőrnek. Benzinre se nagyon futja azoknak, akik így közlekednek, így az érvényes műszaki már végképp nem szempont.
Más esetben az ideiglenes forgalomból kivonásra nem költenek azok, akik félreteszik az autó, pedig ez 1800 forintba kerülne. Vannak olyan esetek is, hogy az eladást követően a vevő elfelejti átíratni az autót, ezek is megjelenek a központi nyilvántartásban a KEKH-ben.
A háttérben szinte minden esetben a pénz áll tehát – folytatja Kovács Ferenc. A helyzet is mondhatni dinamikusan változik. Ha a többe kerül az autózás, akkor a szerviz- és egyéb költségeken próbál mindenki spórolni. Jellemzően nem azok fognak műszaki nélkül közlekedni, akiknek munkájukhoz vagy napi bejáráshoz elengedhetetlen a kocsi. A közeljövőben több tényező is ronthat a helyzeten – mondja. Ha elfogadják azt az EU-s rendelkezést, ami szerint az első műszaki vizsgát követően, amelyet négy évre adnak, majd kétévente kellene vizsgáztatni. Biztosan többen fognak műszaki nélkül járni.
A magyar vizsgarendszer egyébként nemzetközi összehasonlításban jó, megfelel annak, ami elvárható egy ilyen műszaki procedúrától. A probléma inkább, hogy a járműjavítókra és a műszaki állomásokra nincs egy külön felülvizsgálati szerv. Amíg ilyen nem lesz, nem lehet visszafogni az illegális vizsgáztatást, sem minőségi garanciát adni.
Mint végezetül elmondta, a bírságolási gyakorlaton is lehetne változtatni. Németországban például, aki lejárt műszakival közlekedik és elkapja a rendőr, az kap egy levelet, hogy 30 napon belül vizsgáztassa le a kocsiját. Amennyiben ennek nem tesz eleget, akkor nagyon kemény pénzbírsággal sújtják.