Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkárát arról faggatták a Prémium Autó Plusz 2012 kiadványban, hogyan változik hazánk közlekedése a következő évtizedekben.
Hogyan változik meg a hazai közlekedés a kormány elképzelései szerint?
Jelenleg mind a közút-, mind a vasúthálózattal kapcsolatban bőven akad feladat és probléma. Magyarország ugyan megelőzte autópálya-sűrűségben a legtöbb hasonló adottságú országot, de még mindig vannak bekapcsolatlan térségek, és a legnagyobb tranzitforgalmat bonyolító útvonalainkon sem futnak végig az autópályák. A fejlesztések mellett az elmúlt években nem jutott forrás a karbantartásra. Hasonlóan nagyon rossz a műszaki állapot szintje a vasútnál. Tudatos fejlesztés- és tarifapolitika hiányában a vasút részesedése a közlekedési munkamegosztásban tovább csökkenne, talán még akkor is, ha az üzemanyagárak fokozatosan emelkednének. A válság (árutermelés, reálkeresetek visszaesése, a növekedés megtorpanása) és az üzemanyag-drágulás miatt a közlekedési teljesítmények is azonnal visszaestek. A változások egy időre visszavetették a közút előretörését, de nyilván a vasúti ágazat számára is nehézségeket, szolgáltatás-visszaesést jelentettek.
Tény, hogy a személy- és áruszállítás legnagyobb részét a közúti alágazat produkálja. Mégis azt kell mondani, hogy a közúthálózat fejlesztése nem történhet pusztán igényoldalú megközelítéssel, az Új Széchenyi Terv szemléletében a közlekedési rendszert egy fenntartható fejlődési pályán kell tartani. A különböző közlekedési módok leghatékonyabb együttes alkalmazásának a környezetbarát és energiatakarékos közlekedési módok előnyben részesítésével kell megvalósulnia. A drága gyorsforgalmi fejlesztések helyett előtérbe kerülnek a főútfejlesztések és a burkolat-helyreállítások. A közlekedési alágazatok forráselosztását a 2014–2020-as közösségi tervezési időszakra az operatív programok elkészítése és elfogadása fogja meghatározni. A közlekedés területén már meg is kezdődött a Nemzeti Közlekedési Stratégia elkészítése, amit a munkaütemezés szerint 2013-ban tárgyalhat a kormány.
Mennyibe kerül az M0-ás nyugati szektora?
Az M0-ás nyugati szektorának megépítését most 200 milliárd forintra taksálják a szakértők, mivel a terepviszonyok és a területhasználat miatt jelentős részben alagútban kell vezetni. Számítások igazolják, hogy a jelentős költés ellenére ez a beruházás a legmegtérülőbbek közé tartozik, hisz igen jelentős társadalmi hasznokat eredményez a fővárost kényszerűen keresztező forgalom kivezetése. A tervek szerint 2020-ra készül el.