Autó Biró Csongor 2011. október. 19. 00:26

Audi S8 teszt: néha a bika győz

Jövő tavaszig kell várniuk a bikaerőkre kiéhezett ingatlanfejlesztőknek, frakcióvezetőknek, fitneszbajnokoknak az új, immár harmadik generációs Audi S8-asra. Jó, ha legalább 39 milliót félretesznek. Míg más csak álmodozik róla, mi már vezettük. Még versenypályán is.

Az új fejlesztésű, 520 lóerős 4.0 TFSI erőforrás papíron átlagosan csupán 10,2 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerenként. Hogyan lehetséges ez? Számos menethelyzetben egyszerűen lekapcsol a nyolcból négy hengert, alapfelszereltség a stop-start rendszer és a fékezési energia újrahasznosítása is.

Bla, bla, bla - gondoltam. Vezettem már S8-ast, nem is egyszer. Először 19,3, másodszor 21 liter környékén alakult a tesztfogyasztás, igaz városban és a Lamborghini motorral. Hogy mennyire takarékos az új S8? Kipróbáltuk. Nem volt nehéz dolgunk, mert a szervezők befenyítettek 100-200 eurós bírságokkal, meg azzal, hogy a spanyol rendőrök lesben állnak minden sarkon és minden olajfa mögött. Rendőrt nem láttunk, de a Circuito de Navarra felé vezető úton csak tempomattal mentem, szigorúan betartva minden szabályt. Volt olyan pillanat, amikor 10,3 literre lement az átlagfogyasztás, az 50 kilométeres tesztút végén 11 litert mutatott a fedélzeti számítógép, mert az utolsó kanyarokban nem bírtam már, és S fokozatba kapcsoltam az addig takarékos E fokozatban használt automatikus váltót. Váltótársam egy hasonló hosszúságú szakaszról 11,6 literrel hozta vissza a kocsit, én egy harmadik túrán betartva a sebességhatárokat, néha-néha kihúzatva az autót 180 kilométer/órás sebességig 11,4 literes átlagot értem el. Volt olyan kolléga, aki 9,3-as eredményről is beszámolt. Versenypályán ugyanakkor megetettük a 40 litert az S8-cal.

bcs

Apropó versenypálya. Nagy élmény volt az új navarrai pályán csapatni, de az S8-as nem versenyautó. Értettük a szervezők szándékát, hogy érdemes kipróbálni ott is, ahol nem villantanak le lépten-nyomon. Ha valaki S8-ast vesz, valószínűleg nem a fogyasztásmérő lesz a központi kijelző főtémája.

Ormótlan nagy testével, hosszú tengelytávjával, nagy tömegével és túlzottan okos menetstabilizáló rendszerével kínlódás volt az izgalmas pálya. Amikor azt hittük, hogy Alonsóként daráljuk be a visszafordítót, akkor a blokkoló fékkel szépen elhagytuk a pályát, amikor azt vártuk volna, hogy szélvész sebesen bekanyarodunk, akkor alulkormányzottként pattantunk le az ideális ívről, amikor pedig túl hamar léptünk le a gázról, a mögöttünk meginduló fenék okozott kisebb riadalmat. De csak kisebbet, az elektronika mindig beleszólt, helyre tette tévedésünket, és mint egy mindentudó apuka kedvesen megdorgálva felhörgött újra.

A hangja szebb kívülről hallgatva, az S8 luxusautó, a beltérben külön mikrofonok dolgoznak a legtökéletesebb vibrációmentességért. Csak hang és kép, semmi nem zavarhatja a milliomost vezetés közben. Amint a V8-as motor V4 üzemre vált, zajcsillapító rendszer lép működésbe, amely célzott ellenhangokkal oltja ki az utastérbe jutó nemkívánatos zajokat. A zavaró rezgéseket mindeközben motortartó ágyazások mérséklik hatékonyan.

4.0 TFSI Az S6, S6 Avant, S7 Sportback és S8 modellekben enyhén eltérő konfigurációban megjelenő 4.0 TFSI teljesítménye a 309 kW (420 LE) és 382 kW (520 LE) lehet, míg maximális forgatónyomatéka 650 newtonméter. Hengersorai klasszikus 90 fokos szögben állnak, négy vezérműtengelye és segédberendezései, lánchajtása helytakarékos módon, a hátsó oldalán kaptak helyet, forgattyúháza pedig alumínium-szilícium öntvény. A nyolchengeres erőforrás igen könnyű, s kompakt konstrukciójának köszönhetően mindössze 497 milliméter hosszú.

Az üzemanyag-ellátásról az Audi FSI közvetlen becskendezése gondoskodik. A beszívott levegőt a szívócsatornában működő, kapcsolható töltetterelő élek perdítik kellő mértékben. A levegő elősűrítését hengersoronként egy-egy feltöltő végzi. Az itt alkalmazott úgynevezett twinscroll technika révén a nagysebességű kipufogógáz két külön csatornán keresztül áramlik a turbinakerékre, a forgatónyomaték egészen korai, már közvetlenül az alapjárati fordulatszám felett megkezdődő felépülését eredményezve. Mindkét turbófeltöltő illetve töltőlevegő-hűtőik a hengersorok közötti V-térben kaptak helyet, nem pedig a megszokott módon, a forgattyúházak külső oldalán. Az Audi a hengerfejeket is újszerű konstrukcióban alakította ki, a kipufogóoldal belül, míg a szívótraktus a külső oldalukon helyezkedik el. Ez az elrendezés a kompakt konstrukció mellett rövid gázcsere-utakat, így csekély áramlási veszteségeket biztosít, vagyis a 4.0 TFSI még érzékenyebben reagál a gázpedál mozgásaira. A forró elemek, különösen a kipufogó-leömlők gondos hőszigetelése a hengersorok közötti térben mindvégig stabil termikus viszonyokat teremtenek. További jelentős innováció az Audi henger-menedzsment rendszere, amely az alsó és a közepes terhelési tartományokon a V8-as aggregát hengersorában két-két hengert lekapcsolva mérsékli jelentősen a tüzelőanyag-fogyasztást. A motor rendkívül kulturált járása fejlett műszaki megoldások egész sorának köszönhetően e fázisok során is mind mechanikailag, mind pedig akusztikailag változatlanul megmarad, a hengerek leállítása gyakorlatilag nem is érzékelhető. Érdekes, hogy alacsony sebességnél nem feltétlenül kapcsolja le a négy hengert, ehhez az szükséges, hogy állandó sebességgel haladjunk, sík úton. A henger-menedzsmentben a továbbfejlesztett változó szelepvezérlés is részt vesz, megfelelő időben zárva az érintett hengerek szívó- és kipufogószelepeit.

A takarékos S8-as mérnökei gondoltak a belső súrlódások mérséklésétől a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) és az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerein át, egészen az innovatív hőmenedzsment megoldásáig. Utóbbi a motor felmelegedési fázisa alatt kiiktatja a hűtőfolyadék-szivattyút, így a motorolaj gyorsabban üzemi hőmérsékletére hevülhet. Az új, szabályozott szállítású olajszivattyú két fokozatban változtatja nyomásszintjét, a dugattyútetők olajsugaras hűtése pedig jellegmezős szabályzás alapján működik.

Az Audi S8 motorja álló helyzetből mindössze 4,2 másodperc alatt gyorsítja fel a luxusautót 100 kilométer/órás tempóra, az elektronika gátolja meg 250 kilométer/óránál a száguldást. Elődje 5,2 literes, atmoszférikus V10-es konstrukciójához viszonyítva az új biturbó V8 51 kilowattal (70 LE), azaz mintegy 15 százalékkal teljesít többet, miközben üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként 3 literrel (23 százalék) alacsonyabban alakul.

Sportosan is kapcsolható az S8 nyolcfokozatú tiptronic automata sebességváltója, a motor teljesítményét önzáró központi differenciálművel működő quattro összkerékhajtás vezeti a kerekek felé, a hátsó tengelyen sport-differenciálművel. A dinamikus kanyarvételek során a forgatónyomaték túlnyomórészt a külső íven gördülő kerékre irányul, valósággal a kanyarívre préselve a hatalmas limuzint.

A sportos hangolással kialakított légrugós futómű a szériakivitel része. Háromféle állásban szabályozhatjuk a karosszéria magasságát. A dinamikus kormányberendezés mindenkor a pillanatnyi sebesség függvényében alakítja rásegítését és áttételét. A menetdinamikai szabályzórendszer e két berendezést, valamint a motormenedzsment, a nyolcfokozatú tiptronic és a sport-differenciálmű működését egyaránt fejlett szabályzási hálózatba foglalja, amelyek karakterisztikáját a vezető az automatikus, sportos, egyéni és takarékos üzemmódok szerint választhatja meg.

20 hüvelykes keréktárcsáira 265/40 méretű gumiabroncsokat szerelnek, de az Audi kínálatában akár 21 hüvelyk (/35-ös) peremátmérőjű kerekek is rendelkezésre állnak. A matt fekete első féknyergeken S8 embléma látható. Darabonként mintegy három kilogrammal könnyebb, szénszál-erősítésű kerámia féktárcsák (8 kilót nyomnak) is rendelhetők, amelyekre antracitszürke nyergek kerülnek.

Az 5,15 méter hosszú, az A8-hoz képest 10 milliméterrel leültetett S8 különlegessége 1975 kilogramm saját tömege. A luxuslimuzin karosszériája az ASF (Audi Space Frame) technológiával szinte teljes egészében alumíniumból készül, csupán B-oszlopainak anyaga az úgynevezett különösen nagy szilárdságú acél. A karosszériaszerkezet csupán 231 kilogramm, acélból nagyjából 100 kilogrammal nyomott volna többet.

A kifejezetten az S8 számára tervezett komfort sportülések sokrétűen és elektromosan állíthatók, s kívánságra szellőző, illetve masszázsfunkcióval egészíthetők ki. Az eleve gazdag szériafelszereltségen túl az Audi a modellsorozatban elérhető összes opciót kínálja. A vezetői segédrendszerek egymással és a navigációs berendezéssel fejlett hálózatban kötve működnek szorosan együtt, köztük az araszoló funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályzás (ACC), a sávváltást és a sávtartást segítő rendszer, a sebességhatár-kijelzés, a gyalogosokat megjelölő éjjellátó rendszer és a 360 fokos környezeti kamerával működő parkoló-asszisztens technikáival. Az S8 mindezeken túl alapfelszerelésében tartalmazza a pihenő-ajánlás kijelzőjét, ráfutásra figyelmeztetőt, illetve rendelhető az A6 Avant modellben bemutatott szenzorvezérlésű csomagtér-nyitás és a tolatókamera felülnézeti képe is.

Az infotainment-rendszerek terén a szériakivitelt bővítő MMI Navigation plus navigációs rendszer képviseli a technika legfrissebb állását (valósághú Google-alapú navigáció is kérhető), tapipadon lehet beírni az adatokat, rendszerrel, 20 GB szabadon felhasználható memóriát kínáló merevlemezes tárolóval és nagyfelbontású, 8 hüvelyk képátlójú monitorral. Alapáras a Bluetooth-os telefon, a 600 wattos Bose hifi, de a vájtfülűek 1400 wattos, 19 csatornás Bang & Olufsent hallgatnak, az internetelérés feláras.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés