A céges vásárlókat megmozgathatja, hogy a megnövelt utas-, csomagtér és komfort mellett a Yaris motorjai egytől-egyig...
A céges vásárlókat megmozgathatja, hogy a megnövelt utas-, csomagtér és komfort mellett a Yaris motorjai egytől-egyig alacsony károsanyag-kibocsátásúak, innovatív váltóműveket kínálnak hozzá. A Yaris a franciaországi Valenciennes-ből érkezik, a hazai kereskedésekbe várhatóan októberben.
Egyes piacokon még start-stop rendszer is elérhető a nagyobb benzines motorhoz. Sajnos a magyar vásárlókat nem érdekli a környezetvédelem, nem hajlandók többet fizetni a tisztább üzemért, a Toyota pedig nem hajlandó olcsóbban adni a technológiáját (nem látja értelmét, mivel nincs állami-önkormányzati kedvezmény, nincs szén-dioxid-alapú adózás) – így a hazai harmadik generációs Yarisok a lámpánál nem halkulnak el teljesen. Ugyancsak fájó, hogy a magyar piac a biztonságra sem érzékeny, így az Európában mindenütt alapáras elektronikus menetstabilizátor szériaként csak a legdrágább csomagban tartozék, igaz az induló modellhez felárként megvásárolható 170 ezer forintért (plusz 3 légzsákkal).
Az első Yaris 1999-es európai bemutatását követően a modell valamennyi generációját azonos, a „kívül kicsi, belül nagy” fejlesztési koncepció szerint tervezték.
A jármű teljes hosszúsága 3885 mm, 100 mm-rel hosszabb, mint korábban. Fordulókörének sugara 4,7 méter (14 hüvelykes kerekekkel), a Yaris városi környezetben otthon érzi magát. Szélessége nem változott, a tengelytáv azonban 50 mm-rel nőtt. Az autó 20 mm-rel alacsonyabb, így a tömegközéppont lejjebb került, ami sportosabb jelleget kölcsönöz a Yarisnak.
A Yarison látható először a Toyota következő generációs modelljeinek arculata. Az új orr-rész stílusának megformálásában fontos szerepet játszik a felső és alsó légbeömlők arányainak megváltoztatása, a tervezők ezzel próbáltak férfiasabb karaktert kölcsönözni a kisautónak. A Yaris harmadik generációja új 15 és 16 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákat kapott, a modell tízféle színben rendelhető.
Légellenállási együtthatója 0,287. Sík padlója alatt akadálytalanul áramlik a menetszél. A legfontosabb légellenállást csökkentő megoldásai közé tartozik az első légterelő, a motor teljes alsó burkolata, az első, középső és hátsó légterelő lapok, valamint a hátsó burkolat, amelyen függőleges bordák találhatók; ezek olyan légáramlatokat keltenek, amelyek növelik az autó menetstabilitását.
Belül valóban tágas a Yaris, az elődhöz képest érezhetően javult a hátsó sor térd- és fejtere, hosszabb és szélesebb a csomagtartó – emiatt a toyotások nem látták szükségesnek alkalmazni a tologatható hátsó üléspadot.
Ellentétben a Yaris előző generációival, a műszeregység most a volán mögött, közvetlenül a vezető előtt kapott helyet. A könnyen leolvasható, borostyán/vörös háttérvilágítású műszeregységben nagyméretű, 120 mm átmérőjű fordulatszámmérő kapott helyet. A visszajelzőket és a középkonzolon található váltókart ergonomikusan helyezték el, a kezelőszervek könnyen használhatók.
Az első ülések kényelmét új vázszerkezettel magyarázza a sajtóanyag, a háttámla oldaltartása javult a derék magasságában, vállmagasságban pedig nyitottabb, kényelmesebb lett. Az ülőlap is szélesebb, és megemelt széle jobb oldaltartást nyújt. A vezetőülés magassága 15 mm-rel nagyobb – immár 60 mm-es – úton állítható. Az ülés 240 mm-es vízszintes állítási lehetősége nem változott, ám a 16 darab, 15 mm-es fokozatot 24 kisebb, 10 mm-es fokozat váltotta fel, így biztonságosabban és könnyebben állítható be az ideális vezetői testhelyzet. A vezetőülés kényelmét kartámasz fokozza.
A kormányoszlop dőlésszögét 3 fokkal csökkentették 25 fokra, hogy a vezető természetesebb testhelyzetben ülhessen. Maga a kormánykerék 30 mm-es úton billenthető, mélységében 40 mm-t állítható, karimájának alsó része pedig lapos, hogy a vezető térde kényelmesebben elférjen. A tengelytávolság 50, a belső tér szélessége pedig 30 mm-rel nőtt. Ennek eredményeképpen – bár az utastér hossza 1810 mm maradt – az autó teljes hosszához képest az utastér mérete az új Yarisban 2%-kal, 65%-ra nőtt.
A rendelkezésre álló tér maximális hasznosítása érdekében az első és hátsó üléstámlák, sőt még a csomagtérajtó is vékonyabb lett, természetesen a komfort és a biztonság csökkentése nélkül. A hátsó utasok lábtere 35 mm-rel, 645 mm-re nőtt, s ugyanitt 30 mm-rel nőtt a térdtér (120 mm). A csomagtérajtó zárszerkezetének és mechanikájának mind a méretét, mind pedig a tömegét csökkentették, így 96 mm-rel hosszabb lett a csomagtér; a raktér hossza 145 mm-rel, 710 mm-re nőtt. A 60:40 arányban síkba dönthető hátsó ülések ledöntése után a csomagtér teljes hossza 1500 mm (85 mm-es növekedés). A raktér szélessége 55 mm-rel nőtt, raktérpadlója 1365 mm. A csomagtér teljes befogadó képessége 286 liter, ami a támlák ledöntésével 768 literre bővíthető. Ha a kétféle magasságban rögzíthető csomagtérpadlót a felső pozícióba állítjuk be, 633 mm hosszú, 1006 mm széles és 120 mm mély, rejtett tárolóhely tárul fel. A könnyű rakodhatóság érdekében a csomagtérajtó küszöbe 7 mm-rel alacsonyabb lett (660 mm).
Az előző modell kétkaros ablaktörlőjét egykaros, egylapátos típusra cserélték. Ez a megoldás nagy sebesség mellett is kiválóan működik, kisebb szélzajt kelt, s az alacsonyabb lapátprofil és az áramvonalas borítás révén javítja az autó aerodinamikai teljesítményét. A szélvédőmosó folyadék a lapát teljes hosszában kerül az üvegfelületre, így ablakmosás közben sem romlik a kilátás autóból.
A Yarishoz első ízben rendelhető kétzónás automata klímaberendezés, valamint hűthető kesztyűtartó, amelynek hőfoka a klímaberendezés beállításától függ. Opcióként sebességtartó automatika is rendelhető, valamint hazakísérő fény, amely az autó lezárása után még 30-120 másodpercig működteti a tompított fényt. Az utastérben hat pohártartó (köztük 1 literes palackot is befogadó rekesz) található, valamint 13 tárolórekesz, például a hűtött kesztyűtartó, a műszerfalba rejtett irattartó, a rekeszek és tálcák a műszerfalban és a középkonzolban, az ajtózsebek elöl-hátul, valamint a raktér padlója alatt húzódó, rejtett tároló.
A Yarishoz most első ízben jár hangszigetelő szélvédő, amelynek belső filmrétegei csökkentik a szél, az út és a motor által keltett zajokat – a kocsi annyira csendes, hogy még a dízelmotor zaját sem lehet hallani. A motorházból érkező hangok átterjedését az utastérbe a motorháztető nagy sűrűségű szigetelése akadályozza meg, valamint a motor ugyancsak nagy sűrűségű alsó burkolata, az első sárvédők zajszigetelése, és – első ízben a Yaris történetében – a motorburkolat.
Az előző Yaris-sorozat sikeres erőforrás-családját követve az új modell is három motorral lesz kapható: a VVT-i benzinesek 1,0 és 1,33 literesek, míg a D4-D dízelmotor 1,4 literes. Újdonság, hogy az 1,33 literes benzinmotor fokozat nélküli CVT-váltóval is kapható, opcióként pedig egy automatizált manuális váltó, a multimode S rendelhető az új Yaris 1,4 literes D-4D dízelmotoros változataiba.
Az ötfokozatú manuális váltóhoz csatolt 998 köbcentiméter lökettérfogatú háromhengeres motor legújabb változata 51 kW/69 lóerő teljesítményt ad le percenkénti 6000-es fordulatszámnál, legnagyobb nyomatéka pedig 93 Nm 3600-nál. Ha haladni is akarunk a kisautóval, muszáj ennek a fordulatnak a környékén tartanunk a motort. A Lengyelországban készülő erőforrással a Yaris emissziója 7 százalékkal csökkent, jelenleg 110 g/km.
Az 1,33 literes benzinmotorban kettős VVT-i rendszer (intelligens, változó szelepvezérlés) és kipufogógáz-visszavezetés (EGR) működik, sűrítési aránya magas: 11.5:1. A hatfokozatú manuális váltóhoz kapcsolt motor teljesítménye 6000-es percenkénti fordulatszámnál 73 kW/99 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 125 Nm 4000-es fordulatnál. Az egyenletes nyomatékgörbével dolgozó motor erőteljes, dinamikus teljesítményt nyújt, tesztünk során országúti átlagfogyasztása 5,1 l/100 km-ról a városban is csak 5,8 l/100 km-re nőtt, pedig kifogtuk a koppenhágai csúcsforgalmat.
A motorhoz műgyantából készült hengerfejborítás és szívócső csatlakozik, a görgős szelephimbák és a nagyon kompakt méretű olajszivattyú alkalmazása, illetve az ékszíjon található bordák számának csökkentése segít minimalizálni a motor súrlódási veszteségeit, azaz javítja a gazdaságosságot. A Dual VVT-i a teljes fordulatszám-tartományban javítja a motor gázreakcióit, hiszen az aktuális körülmények függvényében képes változtatni a szívó-, és a kipufogóoldali szelepek vezérlését. Az EGR rendszer precízen meghatározott mennyiségű, hűtött kipufogógázt juttat vissza a szívórendszerbe. Ez nemcsak a motor szívási veszteségeit csökkenti a szívóoldali vákuumnyomás mérséklésével, hanem 40 Celsius fokkal csökkenti a motor üzemi hőmérsékletét is, s ezzel a lehetséges minimumra csökkenti azoknak a helyzeteknek a számát, amikor az üzemanyag dúsításával kell megvédeni a katalizátort a túlmelegedéstől.
Az 1,33 literes benzinmotorhoz opcióként megrendelhető a multidrive S váltófunkciói közé tartozik a manuális kapcsolás lehetősége, a szekvenciális, hétfokozatú üzemmód, amely a váltókarral vagy a volánra telepített karokkal működtethető.
Az 1,4 literes D-4D közös nyomócsöves, töltőlevegő-hűtős turbódízel motorban piezo-elektromos technológia működik, és szériaszerelvényként jár hozzá a dízel koromrészecske-szűrő (DPF). A hatfokozatú manuális váltóhoz kapcsolt motor teljesítménye 66 kW / 90 lóerő percenkénti 3800-as fordulatszámnál, legnagyobb nyomatéka 205 Nm percenként 1800 és 2800 között. A tesztvezetésen ez a motor lett a kedvencünk, nyomatéka révén könnyedén bánik a kilométerekkel autópályán és országúton is.
A korábbinál nagyobb, 160 MPa nyomással dolgozó piezo-elektromos befecskendezők nagyobb és pontosabban adagolt mennyiségű üzemanyagot képesek a hengerekbe juttatni, ráadásul kétszer olyan gyorsan működnek, mint a hagyományos befecskendezők. Gyors működésüknek köszönhetően munkaütemenként többször is képesek üzemanyagot befecskendezni a hengerekbe. Kétfokozatú olajnyomás-szabályozó rendszerrel és LLC-megkerülő (hosszú élettartamú hűtőfolyadék) rendszerrel szerelték fel, amely hideg időben mérsékli a folyadék áramoltatását, s ezzel a hidegindítási teljesítmény mellett a fogyasztást is javítja. Átlagos fogyasztása a sajtóanyag szerint 3,9 l/100 km, átlagos szén-dioxid-emissziója 103 g/km. A 120 kilométeres tesztút végén 4,8 literes átlagot értünk el (MMT váltóval), ami biztató.
A Yaris 1.4 D-4D motorral szerelt változataiba a MultiMode váltómű opcióként rendelhető (alapára 3,82 millió forint, eco felszereltséggel, öt ajtóval). Ez egy automatizált manuális váltó, amelynek van teljesen automatikus üzemmódja, viszont nincs kuplungpedálja. A vezető két, teljesen automatikus üzemmód között választhat, illetve a volánra szerelt karokat mozgatva használhatja a manuális, szekvenciális kapcsolású üzemmódot. Az autós újságírók többsége gyűlöli ezt a megoldást, én sem szeretem, ha az autó bólogat menet közben. A Yaris hatfokozatú robotizált váltója jobb és élvezhetőbb vezetési élményt nyújt, mint például a francia versenytársban alkalmazott MCP. A sajtóanyag szerint az MMT-váltóval felszerelt Yaris 1.4 D-4D átlagfogyasztása 4,0 l/100 km, emissziója 105 g/km.
Az E (előremenet), M (manuális) vagy R (hátramenet) üzemmódokban a jármű ugyanúgy kúszik, mint a hagyományos automatikus váltóval szerelt kocsik. Az ES (easy sport) üzemmódban a váltó a következő fokozat kapcsolása előtt jobban kipörgeti a motort, így sportosabbnak tűnik a kocsi.
Kézi váltóval szerelt modellekben fokozatjelző mutatja a vezetőnek, hogy a takarékos fogyasztás érdekében mikor kapcsoljon fel vagy le. A sajtóanyag szerint a vezetési körülményeket, a jármű sebességét és a gázpedál kezelését figyelő rendszer vezetési stílustól függően 0,5-3,0 százalékkal is csökkentheti az átlagfogyasztást.
Futómű
Első nyomtávja 15 mm-rel szélesebb, mint elődjéé, megváltoztatták az első McPherson rugóstag és hátsó torziós rúd jól bevált kombinációját, átdolgozták az elektromos szervokormányt (EPS), a pillangószelep karakterisztikáját, illetve módosították a váltó és a differenciálmű áttételeit.
Annak ellenére, hogy kicsivel hosszabb lett, illetve bőségesebb a biztonsági felszereltsége, az új Yaris 20 kg-mal könnyebb, mint elődje. A nagy szilárdságú acél széles körű használata 5 kg-mal tette könnyebbé a karosszériaszerkezetet, és ugyanennyit faragtak le a Yaris tömegéből az új kialakítású, kis tömegű hátsó üléssel is – és azzal, hogy ez immár nem tologatható. További 3 kg-ot takarítottak meg azzal, hogy több, acélból készülő komponenst alumínium elemekkel helyettesítettek.
További tömegcsökkenést eredményezett, hogy 53 elektromos áramkörben a rézvezetékeket alumíniummal váltottak fel (ez 38 százalékkal mérsékelte a vezetékek teljes tömegét), illetve 30 százalékkal könnyebb lett az indítómotor, és kisebb, könnyebb lett a csomagtérfedél zárja. Emellett műanyag üzemanyag-betöltő csövet vezettek be, műanyagból készül az 1,4 literes D-4D dízelmotor töltőlevegő csöve, valamint vékonyabb a műszerfal szerkezete.
Első felfüggesztése független, McPherson rugóstagos egység. A korábbi tömör kanyarstabilizátort üreges váltotta fel, az acél toronycsapágy helyett műanyag toronycsapágyat alkalmaztak, illetve az acél összekötő rúd helyett alumínium összekötőt építettek be. A rendszer teljesítményét fokozza továbbá a lengéscsillapítóban egy szelep alkalmazása, amely fokozza a csillapítóhatás reakcióját, illetve keményebb rugó beépítésével csökkentették a sodródási hajlamot (a csúcsmodellekben), valamint megváltoztatták az alsó lengőkar gumibakjának karakterisztikáját.
Ami a hátsó futóművet illeti, a tömeg csökkentése érdekében végrehajtott változtatások közé tartozik az acél helyett alumíniumból készült torziós rúd alkalmazása, illetve hogy a csavarrugó nagy szilárdságú anyagból készül.
A Yarist a legmodernebb fékek lassítják, a menetstabilizáló funkciói között megtalálható az elektronikus fékerőelosztó (EBD), a vészfékasszisztens (BA), a kipörgésgátló (TRC) és a járműstabilitás kontroll (VSC). A Yaris elöl 258 x 22 mm-es hűtött tárcsákat, míg hátul 278 x 9 mm-es tömör tárcsákat vagy 203 mm-es dobfékekkel kapott.
Alapfelszerelés a négy légzsák, de az új Yarisban akár hét légzsák is lehet: a vezető- és utasoldali első légzsákok, a vezetőoldali térdlégzsák, az első oldallégzsákok és az utastér teljes hosszában felfúvódó függönylégzsákok. A Yaris első ülései WIL (ostorcsapás jellegű sérüléseket mérséklő) rendszerűek, így csökkentik a hátulról érkező ütközések során keletkező sérülések hatását.
A Yaris új generációja a Magyarországon háromféle felszereltséggel – eco, active és executive – lesz kapható. Az induló árú (2,895 millió forinttól 1,0 literes motorral, három ajtóval; az ötajtós felára 115 ezer forint, a klímáért 150 ezer forintot kérnek, a hétlégzsákos és VSC-s biztonsági csomag felára 170 ezer forint) autóban központizár, elektromos első ablakok, elektromos tükrök, kormányról vezérelhető radió és mp3-as CD-lejátszó 6 hangszóróval, hazakísérő fény, ABS, EBD és négy légzsák szerepel. Az active felszereltség (3,73 millió forint az ára 1,33 literes motorral) jellemzője a puha tapintású műszerfal és ajtópanel, a krómhatású belső kilincsek és díszgyűrűk a légbeömlők körül, a Bluetooth volánra telepített kapcsolója, a távirányító, illetve a bőrborítású kormánykerék és váltógomb. Az audiorendszer multimédiás, 15,5 cm átlójú – Bluetooth és USB/Aux kapcsolattal rendelkező – érintőképernyője mutatja a tolatókamera képét is, a manuális klímaberendezés szériatartozék (Toyota Touch a rendszer neve).
Az executive felszereltségi szinten az autó 15 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákat és krómkeretes első ködlámpákat kapott. Az utastérben egyedi a színvilág, állítható az első két ülés magassága is. Intelligens kulccsal, azaz gombnyomásra indul a kocsi, a klíma kétzónás automatikus, légzsákból hét van, menetstabilizáló VSC vigyáz az utasokra, 8 hangszóróból szól a zene, fényre elsötétedik a belső tükör, elektromosak a hátsó ablakok (1,33 literes benzinmotorral 4,265 millió forint az ára).
Toyota Touch
A Toyota Touch egy 15,5 cm képátlójú, színes, érintőképernyős kütyü, amelynek része egy AM/FM rádió, egy CD/MP3 lejátszó, a Bluetooth mobiltelefon-csatlakoztatási lehetőség zenei adatátviteli funkcióval, illetve valamennyi csatlakoztatást követően automatikus telefonkönyv-szinkronizálás. Az USB port révén hordozható zenelejátszók csatlakoztathatók, sőt a kijelzőn megjeleníthető az iTunes lemezborító is.
A kijelzőn megjeleníthető járműinformációk közé tartozik a hatótávolság, a pillanatnyi fogyasztás, az elmúlt negyedórában a percenként mért átlagfogyasztás értéke, illetve a legutóbbi motorindítás óta eltelt idő. A rendszer francia, angol, német, olasz, holland, spanyol vagy orosz nyelvű lehet. Tartozéka tolatókamera is. A Toyota Touch multimédiás egység alapjaira épített Toyota Touch & Go rendszer része a navigációs rendszer is. Magában foglalja a legnépszerűbb navigációs funkciókat, mint például az előzetes forgalmi információkat, a meghatározott sebességhatárokat, a traffipax kamerákra figyelmeztetést, illetve az autópályák irányjelző tábláinak megjelenítését. A leggyorsabb, legrövidebb utak mellett lehetőség van a leginkább környezetbarát útvonal beállítására is: ez a környezetbarát (ecological) útvonal opciója. A kompatibilis mobiltelefonokhoz Bluetooth-on keresztül kapcsolódó rendszer fedélzeti kapcsolatot kínál a Google local search funkcióhoz (tesztvezetések alatt az aktuális mitfahrer folyamatosan ezen lógott). A Google Maps-en keresztül a célok az autótól távol, otthon vagy az irodában is bevihetők a rendszerbe, míg az indulási vagy az érkezési helyhez közeli POI adatbázis elemei is letölthetők. Tud sms-t fogadni és küldeni, a szöveg mellett látható a küldő (telefonra feltöltött) fényképe is. A Touch & Go rendszer további funkciója az USB porton keresztül elérhető fényképnézegető eszköz is.A Yaris piaci bevezetését követően számos Touch & Go alkalmazás lesz letölthető a Toyota portáljáról – például az üzemanyagárak, valamint időjárás-előrejelzés és parkolóhelyekre vonatkozó információk. Emellett egy különleges Facebook-alkalmazásnak köszönhetően a Yaris tulajdonosai az utazás során kapcsolatban lehetnek mintegy 180 millió európai Facebook-felhasználóval. A biztonsági feltételeken még dolgoznak, de fontos fejlesztés, hogy a térképek frissíthetőek, igaz letöltésük nem lesz ingyen.
B. Cs.
Műszaki adatok
Toyota Yaris 1,4 D-4D MMT/1,33 Dual VVT-i | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1364/1329 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 90 lóerő 3800-as fordulaton 99 lóerő 6000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 125 Nm 4000-es fordulaton 205 Nm 1800-2800-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2510 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3885/1695/1510 |
Csomagtér | 286-710 liter |
Saját tömeg (kg) | 1060-1120/1015-1075 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 175 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 13,2/11,7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 4,8/6,8 |
Országúti | 3,5/4,5 |
Vegyes | 4/5,2 |
Tesztfogyasztás | 4,8/5,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 105/123 |
ÁRA | 4,61 millió forinttól/ 3,32 millió forinttól |