A Toyota legendás négykerékhajtású autójának legújabb generációja első pillantásra felismerhető.
A Toyota legendás négykerékhajtású autójának legújabb generációja első pillantásra felismerhető. A külső méretek növekedését a lehetséges minimumra korlátozták, de még így is hatalmas az autó. A vezető kamionosként érzi magát, a kilátás és a kényelem páratlan. A Prado névre hallgató 150-es nem sokban különbözik külsejében az elődtől. Kicsit szögletesebb lett, leszedték róla műanyag oldalborítást és egy centivel megnövelték a szélességét. Az új Land Cruiser 2 centivel alacsonyabb, így légellenállási együtthatója 0,37-ről 0,35-re csökkent.
Oldalnézetből feltűnik, hogy a tűzfal 65 milliméterrel előrébb került, az övvonal 2 centivel magasabb fut. Ezáltal romlott az autó körbelátása, ezt kamerarendszerrel kompenzálták a toyotások, akár négy kamera is figyelheti az autó környezetét. A rendező maga a sofőr, aki a kormányon lévő gombbal váltogathatja a kamerák képét.
Egy magasabb építésű autó (mint például egy terepjáró) és egy normál személyautó közötti ütközés gyakorta végződik azzal, hogy a magasabb autó szinte felhajt az alacsonyabbra, és hatalmas kárt tesz benne. Elöl az új Land Cruiser alvázának gyűrődő zónája ugyanolyan magasságban van, mint egy személyautó gyűrődő zónája, maga az alváz és a karosszéria pedig hatékonyan nyeli és vezeti el az ütközési energiát, hogy a balesetben részt vevő mindkét autó utasait egyformán óvja, vagyis még azokat is, akik a kisebb autóban utaznak.
Az új Land Cruiseren a motorház fedelét, a szélvédő előtti szellőzőket és az első sárvédőket úgy formálták, hogy gázolás esetén a lehető legnagyobb mennyiségű energiát legyenek képesek elnyelni. Hét légzsákja közül a két függönylégzsák a második és a harmadik üléssorban ülők számára is védelmet nyújt oldalirányú ütközéskor. A biztonsági öv előfeszítők mellett az új Land Cruiser első üléseit aktív fejtámaszokkal is ellátták, amelyek ráfutásos balesetben segítenek megakadályozni az ostorcsapás jellegű csigolyasérüléseket. A rendszer része az új ülésszerkezet és az új kialakítású fejtámasz. Normál használat közben az fejtámasz a lehető legközelebb van az utas tarkójához. Ha ráfutásos baleset következik be, az utas súlya belenyomódik az üléstámlába, s ekkor a fejtámasz felfelé és előrefelé elmozdulva csökkenti a rést az utas feje és a fejtámasz között. Ez pedig jelentős mértékben csökkenti a fej nagyarányú kilengéséből származó csigolyasérülés esélyét.
Felszerelték ütközés előtti biztonsági rendszerrel (PCS), amely csökkentheti az ütközésből eredő károkat és sérüléseket. A PCS radaros érzékelője még kanyarban is észleli az autó előtti akadályt. A számos érzékelőtől kapott adatok alapján a PCS számítógépe képes meghatározni, hogy fennáll-e az ütközés közvetlen veszélye. Amennyiben az ütközés esélye nagy, a PCS hang-, és fényjelzésekkel figyelmezteti a vezetőt. Ha a vezető fékezni kezd, a PCS rendszer vészfékasszisztens funkciója a maximálisra fokozza a fékerőt. Amennyiben a vezető nem fékez, és az ütközés elkerülhetetlenné vált, a PCS automatikusan fékez, hogy csökkentse az ütközés sebességét, illetve aktiválja a PCS biztonsági öv előfeszítőit.
A PCS rendszer mellett az új Land Cruiser megkapta az adaptív sebességtartó automatikát (ACC) is. A rendszernek két üzemmódja van: az egyik a sebesség folyamatos tartása, a másik a követési távolság tartása. Az első üzemmód megegyezik a hagyományos tempomatok funkciójával. A másik funkció során a Land Cruiser képes megkülönböztetni a közvetlenül a Land Cruiser előtt és a szomszédos sávban haladó járműveket. A közvetlenül előtte haladó autókhoz képest tartja a követési távolságot, ám ha szabaddá válik az út, akkor ismét felgyorsít az előre beállított sebességre. A volánra szerelt gomb segítségével a vezető választhat hosszú, közepes vagy rövid követési távolságot. A kiválasztott beállítás látható a Land Cruiser multi-információs kijelzőjén.
A tompított fényszórók kaphatnak gázkisüléses (HID) izzókat, amelyek a napfényhez közeli spektrumú, a nappalihoz hasonlatos természetes fényt bocsátanak ki. A látási viszonyokat javítja a szélesebb és hosszabb fénypászma, s további előny még az alacsony energiaigény és az izzók hosszabb élettartama. A HID fényszórókhoz adaptív első fényszórórendszer (AFS) is jár, amely a kormány elfordításának és a jármű sebességének függvényében képes a tompított fényszórók elfordítására, hogy a vezető jobban belásson a kanyarba. Az AFS emellett dinamikus szintszabályozó funkciót is kapott, amely a jármű terhelésétől és az utasok számától függetlenül mindig azonos magasságban világítja meg az útfelületet.
Az új Land Cruiser szervorásegítéses fékrendszerében az új, 388 milliméter átmérőjű hűtött féktárcsák vastagsága 32 milliméterre nőtt, s a még hatékonyabb lassítás és fáradásmentes működés érdekében a rendszer a négydugattyús fékrendszer dugattyúi is nagyobbak lettek. A hátsó fékekben 312 milliméteres hűtött tárcsák találhatók úszó féknyergekkel.
A Land Cruiser a ma kapható fékezési, kipörgésgátló és stabilizáló rendszerek teljes skáláját kínálja: blokkolásgátló fékek, elektronikus fékerőelosztó és vészfékasszisztens, kipörgésgátló és menetstabilizáló elektronika. Vészfékezés közben az új Land Cruiser féklámpái villogni kezdenek, hogy figyelmeztessék a kocsi mögött haladókat a ráfutásos baleset kockázatára. Mindemellett a Land Cruiser további fékvezérlési rendszereket is kapott, amelyeket úgy hangoltak, hogy fokozzuk az autó terepen nyújtott teljesítményét, illetve hogy a kocsi kezelhetősége még a legnehezebb terepen is könnyű legyen. Ilyen rendszer például a multi-terep ABS funkció (a legkülönfélébb talajviszonyok mellett – például laza, poros felületen, homokban és murván is – garantálja az optimális fékerőt és féktávolságot), az aktív kipörgésgátló (A-TRC), a hegymeneti elindulássegítő és a lejtmenetvezérlés. Ezekkel minden egyenetlenséget, jegesedést, nyomvályút, mély havat, sarat teljesen semlegesít az autó, az intelligens összkerékhajtási rendszer észrevétlenül dolgozik, nekünk csak az tűnik fel, hogy né, itt nem pörögtünk ki, itt nem csúsztunk meg, itt nem ütött fel, és hopp, itt sikerült időben megállni.
Az aktív kipörgésgátló (A-TRC) a fék és a motor nyomatékának szabályozásával a megfelelő arányban osztja el a hajtóerőt a kerekek között. A rendszer minden keréktől folyamatosan kapja a forgási sebességre vonatkozó adatokat, így képes érzékelni, hogy melyik kerék pörög ki, s melyik tapad megfelelően. A kipörgő kerekek lefékezésével, a motor teljesítményének szabályozásával, illetve a nyomaték eljuttatásával a jól tapadó kerekekhez az A-TRC automatikusan maximális tapadást biztosít durva terepen, illetve biztos elindulást és gyorsítást tesz lehetővé sáros vagy csúszós úton.
Az automatikus váltóval szerelt Land Cruiser változatok a szériafelszereltség részeként kapják meg a hegymeneti elindulássegítőt és a lejtmenetvezérlőt is.
A vetélytárs SUV-k önhordó karosszériáival ellentétben a Land Cruiser legendás terepképességeinek egyik forrása a robusztus, nagyon tartós alvázas szerkezet. A motor, a hajtáslánc és az út felől érkező vibrációk és zajok egy részét közvetlenül az alváz nyeli el.
Az új Land Cruiser felfüggesztését az elődmodellhez képest jelentős mértékben átdolgozták. Az első független, kettős keresztlengőkaros és a hátsó négylengőkaros futóművet alkalmaztak. A hosszú rugóutakat megtartották, a lengéscsillapítókat és a csavarrugókat optimalizálták, a lengéscsillapítók mérete nagyobb lett. Hátul is megmaradt a hosszú rugóút, a nagyobb erő és a tartósság érdekében megerősítették a hátsó tengely felfogatásait.
Az új Land Cruiser felszereltethető az új, elektronikusan szabályozott kinetikus dinamikus felfüggesztési rendszerrel (KDSS), amely a jobb közúti és terepteljesítmények érdekében optimalizálja az első és a hátsó kanyarstabilizátorok működését. Épített úton haladva a rendszer nemcsak a karosszéria sodródásának mértékét csökkenti, hanem javítja a kormányreakciókat és elnyeli az út egyenetlenségeit is, s így az új Land Cruiser a magas szintű gördülési kényelem és az agilis úttartás különleges kombinációját nyújtja.
Az első és a hátsó kanyarstabilizátorhoz egyaránt tartozik egy-egy hidraulikus henger, amelyek kapcsolatban álnak egymással. Mindkét hengerben alsó és felső kamra van. Két független hidraulikus vezetéken keresztül az első és hátsó felső kamrák, illetve az első és hátsó alsó kamrák össze vannak kötve. Az első és hátsó hengerkamrák közötti mindkét hidraulikus útvonal tartalmaz egy-egy kiegyenlítő tartályt.
Amikor a jármű kanyarban sodródni kezd, az ívkülső kerekeken egyenlő erők lépnek fel. Ennek eredményeként a hidraulikus vezetékekben a folyadék nyugalomban marad, s helyben tartja az első és hátsó hengerek dugattyúit. Így a kanyarstabilizátor elnyomja a futómű mozgását, és csökkenti a karosszéria sodródását.
Rossz minőségű útfelületen azonban az első és hátsó kerekeknél ébredő erők nagysága között különbség lesz. Ebben az esetben az elektromosan szabályozott kiegyenlítőtartályban a szelepek gyorsan nyitnak, és zárnak, hogy elnyeljék az útegyenetlenségeket, számottevően javítva ezzel a gördülési kényelmet.
Az adaptív változó felfüggesztési rendszer (AVS) a gazdagabban felszerelt változatokhoz rendelhető meg. Ezekben a modellekben a vezető három különböző beállítás egyikével finomhangolhatja a Land Cruiser gördülési jellemzőit. A kapcsolóval választhat a mindennapok során legmegfelelőbb Normál, a legkényelmesebb Comfort és a kanyarban kisebb sodródást, illetve precízebb kormányreakciókat garantáló Sport üzemmódok között. Az AVS automatikusan és kerekenként egymástól függetlenül szabályozza a felfüggesztés működését. A különböző érzékelőktől kapott adatok alapján minden egyes lengéscsillapítónál folyamatosan optimalizálja a csillapítási erőt. Az érzékelőktől bejövő adatokat a vezérlőegység értékeli, amely a lengéscsillapítókban lévő léptetőmotorokat működteti.
Az AVS rendszerrel összhangban működő elektronikusan szabályozott hátsó légrugózás a hátsó felfüggesztés optimális vezérlését valósítja meg, és a rakomány tömegétől vagy az utasok számáról függetlenül mindig garantálja a kompromisszumoktól mentes stabilitást és a gördülési kényelmet. A rendszer emellett jeleskedik a nagyfrekvenciás rezgések és az út felől érkező NVH elnyelésében.
Az új Land Cruiser legkisebb hasmagassága 220 milliméter. Az első terepszög – amely meghatározza, hogy az autó milyen meredek lejtőre képes felkapaszkodni anélkül, hogy az eleje leérne a talajra – 32 fokos. A rámpaszög – amelyet a karosszéria aljától mérünk az első és hátsó kerekek tapadási pontjaiig, és meghatározza, hogy az autó milyen meredek bakháton képes áthajtani anélkül, hogy az alja leérne – 22 fokos. A hátsó terepszög – amely meghatározza, hogy az autó milyen meredek lejtőről képes anélkül lehajtani, hogy a hátulja leérne a földre – 25 fokos (a légrugózással szerelt modelleken 24 fokos). A Land Cruiser kimagaslóan jó terepképességeit erősíti továbbá a 42 fokos átborulási szög (amely azt mutatja, hogy előremenetben vagy tolatáskor a jármű legfeljebb 42 fokban dőlhet meg hossztengelye körül), míg a gázlómélység 700 milliméter.
Ám hiába a nagy hasmagasság, kemény terepen adódhatnak olyan helyzetek, amikor a Land Cruiser alja leér a talajra. Éppen ezért az első és a hátsó lökhárítókat, illetve a létraváz fő kereszttartóit úgy alakították ki, hogy finoman elcsússzanak az akadályok fölött. Sok más SUV kereszttartói szögletesek, ami azt jelenti, hogy fennakadhatnak az akadályokon, és a kocsi elakadhat, illetve kár is keletkezhet bennük. Az új Land Cruiser megdöntött kereszttartói viszont olyan formát kaptak, amelynek köszönhetően károsodás nélkül átcsúszhatnak az ilyen akadályokon.
Az AVS része a lengéscsillapítás szabályozás. Amikor az összkerékhajtás osztóműve L4 üzemmódba kerül, a lengéscsillapítók csillapítási erejét a rendszer automatikusan a jármű sebességéhez igazítja. Kis sebességnél a csillapítás igazodik a legnehezebb terepen történő mászáshoz, közepes sebességnél pedig a normál vezetési körülményeknek felel meg. Ily módon ez a rugalmas vezérlés nem kíván kompromisszumot terepezés közben, ugyanakkor a kemény terepen jelentkező rántásokat és ütéseket megfelelő mértékben tompítja.
Emellett terepezés közben a független hátsó légrugózás jobb és bal oldala közötti hidraulikus összekötő vezetékben lévő szelep nyitva marad, s ezzel garantálja a lehető leghosszabb rugóutat és a kerekek szabad mozgását. Így akkor is jó az abroncs és a talaj kapcsolta, ha a Land Cruiser nagy akadályokon és nagyon egyenetlen terepen halad át.
A Land Cruiser állandó összkerékhajtási rendszerének tapadási, csúszási és nyomatéki követelményei sokfélék lehetnek a különböző terepeken. Amikor például az autó laza, puha talajon, mondjuk homokon halad, akkor a lehető legtöbb erőt kell átvinni a talajra. Ilyenkor sok csúszás megengedett, hogy a jobb tapadás érdekében a kerekek egy kicsit beáshassák magukat a talajba. Amikor viszont a kocsi sziklás területen vagy csúszós felületen araszol előre, akkor a nyomatékot nagyon pontosan kell adagolni az egyes kerekekhez, szabályozni kell a kerekek kipörgését, hogy a tapadás egyenletes és folyamatos legyen.
Az új Land Cruiser jól bevált összkerékhajtási rendszerének központi differenciálművében Torsen önzáró differenciál (LSD) található. A Torsen LSD-ben alacsony viszkozitású olaj csökkenti a súrlódást és javítja az átlagfogyasztást. Emellett a terepváltó fokozatainak könnyebb kapcsolása érdekében a váltókar külön léptetőmotort kapott. A váltáshoz szükséges erő mintegy 30 százalékkal csökkent, s az egység hidegben is sokkal jobban teljesít. Normál vezetési körülmények között a nyomaték 40-60 arányban oszlik meg az első és hátsó tengely között. Ám a Torsen LSD képes arra, hogy automatikusan megváltoztassa a nyomatékelosztást a két tengely között; az arány 50:50 és körülbelül 30:70 között változik annak érdekében, hogy minden helyzetben optimális legyen a hajtóerő megosztása.
Az összkerékhajtási rendszerben a hátsó differenciál is új, amelynek tervezése során a még nagyobb erő és a jobb megbízhatóság voltak a legfontosabb szempontok, valamint nyomatékátvivő képességét is sikerült 34 százalékkal javítaniuk. Rendelhető még egy hátsó differenciálzár, hogy az új Land Cruiser terepezőképessége a lehető legjobban kiaknázható legyen.
A terepváltó hagyományos előválasztó karját könnyen kezelhető forgókapcsoló váltotta fel, amely a központi és a hátsó differenciálmű kapcsolói mellett kapott helyet a középkonzolon. A vezető e kapcsolók segítségével választhat a H4F, a H4L, az L4F és az L4L üzemmódok között – a rövidítések a normál (H) és a terepáttételt (L), illetve a központi differenciál esetében a nyitott (F) vagy zárt (L) állapotot, illetve legnehezebb terepen a zárt hátsó differenciált jelentik.
Az ötfokozatú automatikus váltóművel szerelt modellekhez opcióként kérhető, az A-TRC rendszerből kifejlesztett multi-terep kapcsoló (MTS) első ízben a Land Cruiserben mutatkozik be a Toyota kínálatában. Az elektronika automatikusan módosítja a jármű gyorsulását, a fékek és a kipörgésgátló működését szabályozó rendszerek működését, hogy bármilyen helyzetben optimális tapadást és vezethetőséget biztosítson. A volánra telepített multi-információs kapcsolóval és a multi-információs kijelzőn keresztül kezelhető MTS összesen négyféle terepbeállítást kínál a vezetőnek: sár és homok (ez jó hóban is), laza sziklás, kaptató és sziklás. A kiválasztott üzemmód jele látható a multi-információs kijelzőn, illetve egy újabb üzenet tűnik fel, amennyiben kapcsolni kell a terepváltón a H4 vagy az L4 fokozatok egyikét.
A vezetőnek az érzékelt kipörgésnek megfelelően kell választani az MTS üzemmódjai között. Ha például a nagymértékű kipörgés akadályozza a kellő tapadás kialakulását, akkor a szikla üzemmódot kell választani. Ám amikor a nem kipörgő kerekek miatt az autó nem tapad eléggé, a kevésbé agresszív, sár és homok üzemmód az ajánlott.
Bármilyen üzemmódban is legyen az MTS, ha a jármű elakad, és a kerekei szabadon kipörögnek, akkor a központi differenciálművet a jobb tapadás érdekében zárni lehet. Amennyiben a kerék még azt követően is szabadon forog, hogy a vezető a központi differenciálművet L4 állásba kapcsolta, a hátsó differenciálmű is zárható. Emellett a jármű kiszabadításához használható a kúszónyomaték szabályozás (crawl control) funkció is.
Ennek segítségével a Land Cruiser sétatempóban ereszkedhet le meredek lejtőn, kapaszkodhat fel meredek kaptatón, vagy szabadulhat az elakadásból, s a vezetőnek közben még a pedálokat sem kell kezelnie. A rendszer a kifinomult vezérlés révén lassú és egyenletes sebességet tart fenn, amely meggátolja, hogy a kerekek blokkoljanak vagy kipörögjenek. Ez nehéz terepen csökkenti a karosszéria lengéseit, megelőzi, hogy az autó alja leérjen, és kárt szenvedjen. Emellett lehetővé teszi, hogy az új Land Cruiser egyenletes, lassú sebességgel vízen is átkeljen, s ilyenkor nem áll fenn a veszélye annak, hogy a motor vizet szív, illetve bármely más berendezés víz alá kerül. A rendszer hátramenetben is működik, így a vezető terepen akár biztonságosan tolathat is.
Az új Toyota Land Cruiser ötajtós változata nálunk csak a 3,0 literes turbódízellel kapható. A 2982 köbcenti lökettérfogatú, tizenhat szelepes, DOHC, négyhengeres, common rail erőforrás teljesítménye 173 lóerő (127 kW) percenkénti 3400-as fordulatszám mellett, a legnagyobb nyomaték (410 Nm) pedig 1600 és 2800 percenkénti fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll. Ezzel a motorral az új Land Cruiser álló helyzetből 11,7 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet, végsebessége pedig 175 kilométer/óra (ötajtós, A/T).
A szén-dioxid-kibocsátása 214 gramm/kilométer, az átlagfogyasztása a sajtóanyag szerint vegyes üzemben 8,1 liter/100 kilométer. A teszt során erőltetett menetben, terepen és állóhelyzetben is sokat járatva 13,8 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép.
Az új műszerfal robusztus, funkcionális és geometrikus kialakítású; érdekessége, hogy egy erőteljes vízszintes formát a hangsúlyos középkonzol függőleges oszlopa szeli ketté. A középkonzol széleit fémhatású betétek díszítik, az audiorendszer és a klímaberendezés gombjai, illetve a 10,7 centi átlójú, TFT színes, multi-információs kijelző (vagy a 17,8 centis átlójú, színes multi-információs kijelző) toronyszerű, függőleges elrendezést kaptak. A Land Cruiser strapabíró, munkaautó-jellegű eredetére utal, hogy a műszerfal erőteljes vízszintes és függőleges hangsúlyai referenciapontként szolgálnak a vezető számára nehéz, egyenetlen vagy nagyon ferde terepen.
Az új Land Cruiser ötajtós változatainak második üléssora új, 40:20:40 arányban osztott, elfektethető és állítható háttámlájú üléseket kapott. Az ülőlapok külön-külön 135 milliméteres sínen mozgathatók. A harmadik üléssor nélküli autókban a második üléssor üléseit teljesen előre lehet buktatni, hogy maximális méretű legyen a raktér. Opcióban plusz két ülést is kérhetünk, a Land Cruiser harmadik üléssorának üléseit elektromos mozgatásúak, a fejtámaszok pedig automatikusan előrebillennek, amikor az üléseket elfektetik.
A Land Cruiser hátsó ajtajába épített szélvédő külön felnyitható; ez a megoldás az olyan szűk helyen is hozzáférhetővé teszi a csomagtartót, ahol esetleg nincs hely az egész ajtó kinyitására.
A Land Cruiser Pradóhoz legolcsóbban 11 millió forintért jutunk hozzá, igaz a belépőmodell háromajtós. A legolcsóbb ötajtós 11,78 millió forint, a légrugós, 14 hangszórós JBL-hifis, hátsó szórakoztatórendszeres full-full modell 18,155 millió forint - pont annyi, ahonnan a luxusterepjárók többségének kezdődik az ára. És azokkal nem ajánlott komoly terepre menni.
B. Cs.
Műszaki adatok
Toyota Land Cruiser Prado 3.0 D-4D | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2982 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 173 LE 3400-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 410 Nm 1600-2800 fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2790 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4760/1885/1845 |
Csomagtér (liter) | 621-1934 |
Saját tömeg (kg) | 2080-2400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 175 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 12,4 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 10,4 |
Országúti | 6,7 |
Vegyes | 8,1 |
Tesztfogyasztás | kb. 11-13 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 214 |
ÁRA | 11,78 millió forinttól (5 ajtós)
|