Amit egyszer elszalasztasz, visszatér – ezt tanultam meg az idén.
Amit egyszer elszalasztasz, visszatér – ezt tanultam meg az idén. Berlinben egy zöld rendezvényen sóvárogtam az Ampera után, de lecsapta a kezemről kollégám, így nekem meg kellet elégednem akkor egy még futurisztikusabb, még fenntarthatóbb autóval, az Opel Hydrogen4-el. És most, itt az amsterdami reptéren vár egy móka az Amperával. Nem hajt senki, kényelmesen, Katie Melua zenéjére kipróbálhatom. Steril tesztpálya helyett élő, nyüzsgő városban, autópályán, zöldellő mezőkön át, csatornák mentén futó országutakon vezethetem.
Úttörő az autópiacon az Ampera, nincs még egy ilyen középkategóriás villanyautó a kínálatban. Az Opel Ampera hosszú hatótávjának köszönhetően nem kell megváltoztatni az autózási szokásokat, ha van elég töltés az akkumulátorban, villannyal megyünk, ha nincs, benzinnel hajtjuk meg a villanyautót. Az Ampera kerekeit mindig villanymotor hajtja: 16 kWh kapacitású lítiumion-akku táplálja a korszerű 111 kW/150 lóerő teljesítményű motort. 40-80 kilométert lehet megtenni zéró emisszióval. Ilyenkor nem fogy benzin és nem keletkezik kipufogógáz. Nem kamu: előrelátóan vezetve, odafigyelve, klíma nélkül, visszafogott tempóval, a sík holland vidéken sikerült 86 kilométert kipréselnünk az Opel saját gyártmányú akksijából. Gondoljanak bele, az annyi mint Szentendréről leruccanni Székesfehérvárra. Nulla liter benzinnel. Persze az áramnak is ára van, feltéve, ha nem lopjuk, költség így is jelentkezik.
Hosszabb utazáskor benzinmotor hajtja az áramfejlesztő generátort, ezáltal 500 kilométernél hosszabb hatótáv adódik, anélkül, hogy órákra meg kellene állni akkut tölteni, vagy félni kellene, hogy lemerült akkuval maradunk az út szélén. A fogyasztás és a szén-dioxid-emisszió mérését megszabó ECE R101 szabályozás szerint az Ampera fogyasztása kisebb, mint 1,6 liter/100 kilométer, emissziója pedig nem egészen 40 gramm/kilométer szén-dioxid – állítja a sajtóanyag. Mi a 100 kilométeres ciklus négyötödét az akkumulátor energiájával tettük meg, 20,6 kilométeren át használtuk a belső égésű motort. 1,38 liter benzint és 10 kWh óra áramot etettünk meg így az autóval, az átlagfogyasztásunk a benzin tekintetében 1,4 liter körül alakult. Ha az összköltséget számoljuk ki, akkor 45,51 forint/kWh díjjal és 390 forintos benzinárral kalkulálva 100 kilométer 1001 forintra jön ki. Ez annyi, mintha 2,56 liter benzint fogyasztana az autónk 100 kilométerenként. Ha éjszakai árammal számolunk (30 Ft/kWh), akkor 850 forintból megússzuk a 100 kilométert, átszámított átlagfogyasztásunk pedig 2,17 literes benzinfogyasztásnak felel meg 100 kilométerre vetítve. A fenti adatok egy fogyasztási verseny során születtek, tehát mindent megtettünk azért, hogy keveset fogyasszon az autó (nem használtunk klímát, csak nappali fény világított, nem húztuk le az ablakokat és minden sebességhatárt betartottunk), azaz minél tovább kitoljuk a 40-80 kilométeres elméleti hatótávot. A versenyben a vezess.hu-s kollégával párban a második helyet csíptük el. Az elsők észtek voltak, nekik 18, nekünk 16 kilométer maradt még az akkumulátorban a mérési pontnál. De ha az Opel által megadott átlagos fogyasztási adatokat vesszük, azaz a 16 kWh/100 kilométert és az 1,6 liter/100 kilométert, akkor 1352 forintba kerül a 100 kilométeres kiruccanás, azaz 3,46 litert eszik átszámítva benzinre a kocsi. Éjszakai árammal ugyanez 1104 forint, illetve 2,83 liter/100 kilométer.
A fenntartási költségekről a hágai prezentációban német példát szerepletettek. Ott 20 centért adja a szolgáltató a kWh-ként az áramot. Száz kilométer villanyautózás 16 kWh-val számolva tehát 3,2 euróba kerül. Éves 15 ezer kilométeres villanyautózással ez a költség 480 euró. Ugyanezt 5 liter/100 kilométeres fogyasztású dízelautóval kiszámítva (1 liter ára 1,43 euró), a 100 kilométer 7,25 euróra, a 15 ezer kilométer 1087,5 euróra jön ki. A megtakarítás szemmel igen jól látható.
Az autó hátránya, hogy csak négyszemélyes és átlagos méretű a csomagtartója, de a számtalan gazdasági előny mellett kiemelhető a vezetési kényelme, a lenyűgöző technikája, a gazdag felszereltsége (érintőképernyő, tolató kamera, Bose hangrendszer stb.) és egyedi, meghökkentően jól sikerült dizájnja. Csomagtere 310 liter. Mivel az akkumulátor középen és mélyen helyezkedik el, a hátsó üléstámlákat le lehet hajtani, így 1005 literre növelhető a poggyásztér. Kalaptartóként egy puha szövet takarót használhatunk.
Az Ampera akkumulátora négy óra alatt tölthető fel háztartási 220 voltos konnektorról, ami erősíti a mindennapi használhatóságot, és tisztán elektromos autózásra bátorít. Az Opel szerint az európaiak 80 százaléka 60 kilométernél kevesebbet autózik naponta. Az Amperával tehát olcsón és károsanyag-kibocsátás nélkül (illetve, ha nem megújuló áramot használ, alacsony kibocsátással) autózik.
A beltér és a középkonzol űrhajós, a csillagháborús dizájnt rontja a Chevrolet-féle kopogós, fényes és kevésbé prémium anyagok használata. Ezt el kell néznünk az Amperának, a kocsi a Chevy Volttal egy gyártósoron készül Detroitban. Az összkép kellemes, bár szükség lenne egy opeles dizájner bevonására, rendbe lehet hozni még a dolgokat. Majd biztos lesz ráncfelvarrás. A műszerfali kijelző lenyűgözően technikás, csak digitális és annyi adatot megjelenít, hogy meg kell álljunk, hogy mindent leolvassunk róla.
Más villanyautó-gyártóktól eltérően az Opel Európa-szerte egységes 42 900 eurós (áfás ár) árért adja az Amperát – az egyes piacokon eltérő felszerelési kivitelekben. Már több mint ötezer előrendelést vettek fel az autóra kontinensünkön, így akár még sikeresnek is nevezhetjük az autó idei piaci indulását. Az Ampera nem kerüli el Magyarországot, hozzánk jövő júniusban érkezik. Első évében, 2012-ben 8-10 ezer autó eladását tervezik Európában. Flottában is divatos az Ampera, már megállapodtak a Coca Colával, az Athlonnal és a Europcarral.
Aki fél az új technológiától azt talán megnyugtatja, hogy az Ampera garanciája az egész élettartamra/vagy 160 000 kilométerre szól (Németország és Anglia), az akkura pedig nyolc év/160 000 kilométer a garancia.
Az Ampera vezeti fel az Opel e-mobilitási programját, amelyben lesznek kis, tisztán akkumulátoros hajtású városi autók és tüzelőanyagcellás járművek is – ilyen a korábban kipróbált Hydrogen4 -, amelyek maguk fejlesztik a működésükhöz szükséges áramot.
Szinte hangtalan 111 kW/150 LE teljesítményű villanymotorjának 370 newtonméteres nyomatéka álló helyzettől rendelkezésre áll, kilenc másodperc alatt százra gyorsítva az Amperát. A csúcssebesség 161 km/óra. A holland sebességhatárok miatt legfeljebb 125-el hajtottuk az Amperát, ami ebben a tartományban is igen csendes, még akkor is, ha a benzinmotor is dolgozik.
Az Ampera vezetője középkonzoli gombbal választhat normál-, sport-, hegyi- és hold- (energiamegtartó, töltésörző) mód között, amelyek a használat és az út sajátosságainak megfelelően optimalizálják az energiagazdálkodást. A normál mód az Ampera standard üzemmódja. Ha egy bizonyos küszöbérték alá süllyed az akku töltöttsége, generátor-funkcióban beindul a benzinmotor, és tölteni kezd. Szintén tölt a fékezési energia-visszanyerés, úgyhogy hosszabb lejtőn le is állhat a benzines generátor. Sport módban spontánabbak az autó reakciói. A hegyi mód megfelelő mennyiségű energiáról gondoskodik, hogy akár nagy sebességgel megmászhassunk egy hegyet (nem Hollandiában, nem Magyarországon, hanem például Svájcban), és már az akku lemerülését megelőzően engedélyezi a generátor belépését. Ezt a módot teljes feltöltés után, illetve a hegyi útszakasz kezdete előtt 10-15 perccel ajánlatos bekapcsolni. Hold módban a tipikus ingázó közlekedésre áll át az akkumulátorvezérlés. Amikor reggel gyorsan haladunk a város felé az autópályán, vagy az országúton, jár a generátor, hogy a városban aztán teljesen feltöltött akkuval kezdhessük meg az emisszió mentes közlekedést.
Motorja van, mégis elektromos
Az Ampera Voltec villamos hajtásrendszere szinte hangtalanul suhan, még a benzinmotor is kifejezetten csendes. A szokásos benzinmotor helyét a géptető alatt helyet foglaló elektromos hajtómű villamos hajtómotorból, elektromos generátor/motorból, illetve ezek fordulatszámát csökkentő bolygóműből áll. Többfokozatú sebességváltó nincs. Kiterjesztett hatótávú módban, amely akkor aktiválódik, ha egy bizonyos érték alá csökken az akku feszültsége, finoman belép a generátor, és áramot fejleszt a hajtómotornak. A generátort 1,4-literes, 63 kW/86 lóerős benzinmotor működteti.
A T-alakú, 198 kilós, 16 kWh kapacitású akkumulátortelep a középalagútban foglal helyet, nagy szilárdságú sínek védelmében. 288 darab hasáb alakú lítium-ion cellából áll. Iparági újdonságként folyadék szabályozza hőfokát; ez az első a tömeggyártású akkumulátorok közül, amelyet fűteni és hűteni is lehet. Az Ampera könnyen feltölthető a csomagtartóban tárolt hatméteres kábellel. Standard 230V/16A háztartási konnektorról négy óránál kevesebbet vesz igénybe a teljes feltöltés, és beprogramozható olcsóbb éjszakai áramra is.
A műszerfalba foglalt két interaktív, nagyfelbontású színes érintőképernyő jelzi az autó különleges pozícióját az Opel termékválasztékán belül. Az egyik a hagyományos műszereket helyettesítő vezető tájékoztató rendszer, egy konfigurálható grafikus kijelző. A másik a középkonzol tetején foglal helyet, innen kezelhető a rádió, a navigátor, a klímaberendezés, az energiagazdálkodás és a töltés. A gombjai nem tetszettek, inkább a hagyományos kapcsolók híve vagyok, viszont belátom, hogy ez nem egy hagyományos autó.
A menethatékonysági kijelzőn a sebességmérője mellett a egy forgó gömb látható, amely fel-le mozog, és a jármű sebességének, gyorsulásának, illetve fékezésének megfelelően változtatja a színét. Ha sikerül a kijelző közepén zölden tartani a gömböt, az optimális energiafelhasználást jelent.
Míg az automatikus klíma és a kormányról kezelhető rádió az alapfelszereltség része, a prémium Bose rádiót és a navigátort extraként lehet megrendelni. A hifi nagyszerű zenei élményt nyújt, ám energiafogyasztása csak fele egy hasonló teljesítményű hagyományos készülékének. Hat hangszóró és egy mélynyomó mellett 60 GB-os merevlemez tartozik hozzá, 30 GB feltölthető tárhellyel. A navigátor dinamikus célba vezetést kínál hangvezérlési funkcióval, valamint Bluetooth kihangosító is tartozik hozzá.
Elektromos fűtés és légkondicionálás, illetve fűthető első ülések gondoskodnak a mindig kellemes utazási körülményről. A háromféle klíma beállításhoz – csak ventilátor, eco és komfort mód – igazodik az elektromos módban megtehető távolság, illetve a fogyasztás is.
Az Ampera úgy viselkedik, mint egy feszes hangolású limuzin. Jó úton teszteltük, a fekvőrendőröket jól viselte, még a Hollandiában oly népszerű körforgalmat sávokra osztó rázóköveken is átküldhetjük, a macskaköves úton azonban zörög a kocsi. A MacPherson első felfüggesztés alumínium alsó lengőkart és hidraulikus perselyeket kapott, hátul csatolt lengőkaros megoldást alkalmaztak, amely könnyű, kis helyigényű, és állandó kerékgeometriát biztosít. A ZF elektromos szervokormány fogasléces. Egyik fogaskereke a kormánykerék mozgását viszi át, a másik a változó rásegítést adja. A fejlett fékberendezés maximális energiamennyiséget nyer vissza lassításkor az akku töltésére. Ha erősebben nyomja a vezető a pedált, mert hirtelen kell megállnia, észrevehetetlen fokozatossággal belép a súrlódó fék is. Van a D, R, N fokozatok mellett van egy L fokozat is, ez lassító motorfék üzemmódban jobban tölt vissza.
Bár ezt nem teszteltük, az Opel szerint a kocsi ugyanolyan biztonságos, mint a többi autó (igaz a tűzoltókat külön ki kell képezni arra, hogy vágjanak szét egy esetleges baleseti mentéskor egy villanyautót, hogy ne csapja őket és a sérült utasokat agyon az áram). Több mint ötven töréstesztet hajtottak végre különböző sebességekkel és irányokból, például frontális-, oldal- és ráfutásos ütköztetést, illetve fel is borították az Amperát. Ezek során ellenőrizték a lítiumion-akku biztonságát is, valamint tömítettségét nedves útviszonyok között. Vészhelyzetben a mentők is könnyen lekapcsolhatják az akkumulátort.
Az Ampera a General Motors Hamtramck üzemében készül, Detroitban. Az akku a GM saját gyáregységének terméke (Brownstown, Detroit mellett) – ez az első ilyen gyár az Amerikai Egyesült Államokban, amelyet egy nagy autógyártó saját maga létesített.
Biró Csongor
Opel Ampera | |
MOTOR | |
Benzin motor | 1398 köbcenti, 86 LE, 130 Nm, Euro 5 |
Elektromos motor | |
Max. teljesítmény lóerő | 150 lóerő |
Max. nyomaték: Nm | 370 Nm |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2685 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4498 / 1787 / 1439 |
Csomagtér | 310-1005 liter |
Saját tömeg (kg) | 1732 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 161 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | kb. 9 |
Energia | |
Hatótáv | kb. 40-80 km elektromosan összesen több mint 500 km |
Akkumulátor tömege/kapacitása | 198 kg/16 kWh |
CO2 kibocsátás (g/km), fogyasztás kWh/100 km és l/100 km | 40 16/1,6 |
ÁRA | kb. 12,5 millió forint |