A hidrogénes, tüzelőanyag-cellás járművek legnagyobb hátránya, hogy rövid a hatótávjuk. Nem úgy a Toyota szériagyártásra kész vízzel működő autójának, amellyel akár 690 kilométert is megtehetünk tankolás nélkül. A jövő különleges Toyotáját a Michelin Challenge Bibendum 2011 rendezvényen vezethettük.
Igazi, kompromisszummentes zöld autó a Toyota FCHV-adv, amely már a negyedik generációs tüzelőanyag-cellás fejlesztés a Toyotánál. Az FCHV rövidítés a Fuel Cell Hybrid Vehicle megnevezést takarja, az adv (advantage = előny) a továbbfejlesztett, kibővített hatótávolságú változatra utal.
A Toyota 1992-ben kezdte meg az FCHV-val kapcsolatos kutatásait házon belül fejlesztett hidrogénnel működő tüzelőanyag-cellával és nagynyomású hidrogéntartállyal. A cég szintén saját fejlesztésű hibrid technológiáját is alkalmazza a kutatásokban, mégpedig úgy, hogy a benzinmotort tüzelőanyag-cellákkal helyettesíti. A világ első sorozatgyártású tüzelőanyag-cellás járműve, a Toyota FCHV 2002-ben került a piacra, típusbizonyítványt 2005-ben szerzett. A Toyota új generációs üzemanyagcellás hibrid járműve, a továbbfejlesztett FCHV, amely már új, nagy teljesítményű Toyota üzemanyagcella-kötegeket alkalmaz, 2008. június 3-án kapta meg az illetékes japán minisztériumtól a típusbizonyítványt. FCHV-adv üzemanyag-hatékonysága 25 százalékkal növekedett a Toyota által kifejlesztett 70 MPa-os nagynyomású hidrogéntartálynak köszönhetően. Egyszeri feltöltéssel a hatótávolsága maximum 830 kilométer, vagyis kétszer annyi, mint elődjéé. Ráadásul a technológia –30 °C-ig üzemképes, vagyis a hideg időben tanúsított működése is nagymértékben javult.
Hogy milyen messze jutnánk, nem próbáltuk ki, tesztünk alatt 220-230 mérföldes hatótávot (kb. 360 kilométer) jelzett a fedélzeti számítógép, amely természetesen egyre jobban fogyott, minél inkább próbáltuk 100 kilométer/órás sebesség fölött tartani a kocsit. Ami nem is volt nehéz, a Toyota a tekintélyes tömege ellenére dinamikusa mozgott, természetesen nem feledtette, hogy SUV jellegű autóban ülünk. A Toyota hivatalos teszttel is bizonyította a hatótávot, egy autó Oszaka központjából indult el és a Meishin autópályán, a Tomei autópályán és a Tokió városi autópályán át a Tokió tengerparti részén található Mega Web autós szórakoztató központba érkezett meg. Az 560 kilométeres utat bekapcsolt légkondicionálóval, újratankolás nélkül tették meg. Amerikában San Diego és Torrance között 533 kilométert tettek meg egyhuzamban.
A titok nyitja a nagyobb teljesítményű tüzelőanyag-cella, valamint a 70 MPa nagynyomású szénszálas hidrogéntartályok, amelyek kétszer annyi hidrogént képesek tárolni (összesen hat kilogrammot), mint a Toyota FCHV korábbi, 35 MPa nagynyomású hidrogéntartályai.
Hogy működik?
Az elektromos energiát a járműben tárolt hidrogén és a levegőből vett oxigén kémiai reakcióval előállító tüzelőanyag-cella polimer elektrolit fóliát és elektródákat tartalmaz, amelyeket szendvicsszerűen préselnek egymás mellé. Az emisszió, vagyis a kémiai reakció mellékterméke csupán víz. Több száz cella sorba rakásának eredménye az üzemanyagcella-köteg.
Maga az autó az Amerikában honos Highlander korábbi változata: nagy, kényelmes, családi és baráti. Négy hidrogéntartályban van a sűrített gáz, az elektromos motor, a nikkel-metálhidrid akkumulátor és a teljesítmény-szabályzó a Priusban és az Auris HSD-ben megismert módon van összekötve. A 90 kW-os (122 lóerő) tüzelőanyag-cella 180 kilós, így a jármű tömege megközelíti a két tonnát. Alacsony sebességen csak akkumulátorról is megy az autó, hatótávja így 50 kilométer, a 21 kilowattórás egység padlógázra az elektromos motorra rásegít. A kocsi szinte hangtalan, csak a légkondi, a hidrogénes rendszer szelepei és a szék alól hallatszó, az akkumulátor hűtéséről árulkodó surrogás jelzi, hogy él a kocsi, plusz természetesen az, hogy 70-nel haladunk éppen. A néhány perccel korábban tesztelt Opel HydroGen4-nél sokkal halkabban működött a Toyota.
2013-ra a Toyota tervei szerint 100 ilyen autó fut világszerte, az ügyfelek között egyetemek, privát cégek és tartományi kormányhivatalok vannak. A kocsik ára hozzávetőleg 1 millió dollár, vásárolni még nem, de bérelni lehet őket, havi egymillió yen a lízingdíja (30 hónapos a konstrukció). 2015-ben vezetik be a piacra a kocsit, illetve a technológiát.
Míg Európában 9 euró a hidrogén kilója, addig Amerikában csak 5 dollár körül van. A japánok szerint 0,9 kilót fogyaszt 100 kilométerenként, azaz átszámítva 900 forintból megússzuk ezt a távot. Nagyjából ez 2,4-2,5 literes gázolaj mennyiségnek felel meg hazai árakon. A hidrogén infrastruktúra napjainkban még szegényes, de hónapról-hónapra adnak át új kutakat világszerte. A Toyota közreműködésével a kaliforniai Torrance-ban május 10-én avatták fel az első olyan hidrogén töltőállomást, amely ipari melléktermékként keletkező gázt használ, így nem drága vízbontással termelik a hidrogént. Hasonló létesítmény működik Hamburgban is.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.
Bizarr Toyota a Másnaposok 2-ben