VW Jetta teszt: minek vennék Passatot?
Ugyanolyan nehéz kikerülni a Passatot, mint a kupán vágott Mr. Waczaknak a náci témát a német vendégek érkezésekor. Akárhonnan nézzük, a Volkswagen Jetta egy Passat női méretben, egy olcsó Passat, light, ifjabb, bébi, netán junior. Nevezzük bárminek is, a lényeg, hogy jó kocsi, kiváló cégautónak, amit hamarosan megerősít szaporodó jelenléte a hazai flottákban.
Nem a BMW 3, nem az Audi A4 és nem is a Mercedes E-osztály a legnépszerűbb német autó az Egyesült Államokban, hanem a VW Jetta. Évi 100 ezer példány kel el belőle az Újvilágban, nem csoda, ha a gyártását áttették a tengerentúlra, a Jetta ezentúl Mexikóból érkezik hozzánk. A Jetta története 1979 óta íródik, ez már a hatodik generáció (9,6 millió példány kelt el az előzőekből), és ez a legjobb. Az új Jetta visszavág azoknak, akik évtizedeken csak csúfolták. A puttonyos Golf gúnynév előtt gyakran bélyegezték azzal is: elöl kisautó, hátul konténer.
A Jettát már nem tekinthetjük Golf-származéknak, sokkal inkább a nagyobb Passat területére merészkedett. Akkora, mint a kettővel korábbi Passat, hat centivel kisebb a tengelytávja az újénál, de 7,3-mal nagyobb a Golfénál. Nagyon jól kufárkodtak az ácsmértékkel, a Jetta szemlátomást alig kisebb a Passatnál. Óhatatlanul magyarázkodni kellett az érdeklődőknek, hogy nem ez az új Passat. Közel olyan széles, az orra kísértetiesen hasonlít, a sziluettje is ugyanaz, így nem csoda, ha keverik az utcán. A jettásoknak ez jól jön, az egy számmal nagyobb autó sokak érdeklődését felkelti a céges hierarchiában. A főnöki Passat mellett még izmosnak is tűnik majd a félárú, de szexisebb Jetta. Bent persze más a helyezet. A Passat prémium jellege semmivé tűnik, ha beülünk a kocsiba. A beltér még a Golfénál is szegényesebb, ugyanakkor kellemes az egyszerűhöz szokott szemnek és ergonomikus a kéznek. Az anyagválasztás és a hangulat ugyanakkor inkább a Polo felé lejt. A műszerfal kissé a vezető felé hajlik, de ez sajnos nem párosul béemvés dinamizmussal.
Aki a Golfot szereti, nem fogy csalódni a Jettában, kormányzása precíz, váltója pontos, fékei harapósak. A kuplung-, a gáz és a fékpedál nem azonos magasságban vannak, így szokni kell a lábemelgetést.
A Jetta új dimenziót magas emberek is élvezhetik, a jó mélyre leültethető vezetőülésben bőven van hely (csak a térdemet ne vertem volna be folyton beszálláskor a kormányba), akárcsak a hátsó utasoknak is. Soha nem látott méretekkel büszkélkedhet az utastérben a Jetta, a csomagtartó nagy, de az elődöknél kisebb. Az előző Jettában 527 literrel, a Borában 550 literrel gazdálkodhatunk, ezúttal be kell érnünk 510 literrel. Ami óriási a Golf 350 literjéhez mérten. Ezért is hívják a Jettát hátizsákos Golfnak. A csomagtartóból is ledönthetjük a hátsó ülések háttámláit, ám nem olyan elegánsan, mint a Passatban. Kioldja a kis kar a reteszt, de az üléstámlán lökni kell ahhoz, hogy eldőljön, ráadásul nem is kapunk sík padlót, egy tízcentis lépcsővel kell számolnunk, ha nagyobb cuccot pakolunk be.
A 105 lóerős kis motorral csak elégedettek lehetünk, ódákat nem fogunk zengeni dinamizmusáról. Halkan és kulturáltan üzemel, de erőt csak padlóig taposva lehet kicsikarni az 1,2 TSI-ből. Hamar kéri a hatos fokozatot, ám, ha haladni akarunk, jócskán vissza kell kapcsolni. Ha hagyjuk, hogy a váltásesedékesség-jelző diktálja a tempót – vigyázat, kerüli a turbó dolgoztatását –, bravúros fogyasztás lesz a jutalmunk. A 400 kilométeres vegyes (városban és országúton) fogyasztás nálunk 6,66 literre alakult száz kilométerenként. Pedig a klímának már mennie kellett.
Hétköznapi autókat, kis motorral szerelt Suzukikat, Renault-kat, Fiatokat és furgonokat könnyen megelőzünk, de komolyabb autókkal ne próbálkozzunk, csak akkor előzzünk, ha hagyják. Hatodik fokozatban 130-nál 2600-at forog a főtengely, 120-nál 2400-at, 100-nál 2000-et. 128 kilóval könnyebb mint az arasszal hosszabb Passat, ám ez nem érződik menet közben, sőt, kissé hajlamos az alulkormányzottságra, futóműve jobban elpattog az útról, mint amit a Golfnál vagy a Passatnal elvárhatunk.
Jó az alapfelszereltsége, dönthető üléstámlák, ESP, isofix-rögzítés, hat légzsák, klíma és elektromos ablakok mindenképpen járnak, ám motor- és felszereltség-fronton is jelentősen alulmarad bátyjával szemben a Jetta, véges az extralista, főleg, ami a vezetéstámogató rendszereket, vagy a xenonfényt, az állítható futóművet és a luxust illeti. 1,2-es motorral 4,948 millió forintért juthatunk a Jettához, a tesztautóért 400 ezerrel többet kértek (metálfény 116 ezerért, ülésfűtés 113 ezerért, esőérzékelős ablaktörlő, automatikusan felkapcsolódó világítás, coming home funkcióval 55 ezerért, tempomat 53 ezerért, dupla klíma 52 ezerért, könyöktámasz 50 ezerért).
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon