Ha a szürkeség hangot adna, akkor az új Volkswagen Touran ordítana. És nem azért, mert ezüst a színe. Steril családi autó, de ennél több rosszat nem mondhatunk róla. Kétgyerekes családoknak ideális kocsi, de akár hét személy szállítására is alkalmas. 1,4 literes kettős feltöltésű motorja könnyedén mozgatja, fogyasztása normális.
A megújult Touran szemből tetszetős, ám a hátsó lámpa kialakítása ismerőseimtől komoly kritikát kapott. Az alaphoz közeli felszereltség csak a legszükségesebbeket tartalmazza: négy elektromos ablakemelő, fűthető és elektromosan állítható külső tükrök, mp3-as rádió, tempomat, kanyarfény, ködlámpa. A kétzónás klíma felára 52 ezer forint, a hétszemélyes kivitelért 197 ezer forintot kérnek, az ülésfűtés téli csomagban 78 ezer forint. Metálfénnyel megspékelve Trendline felszereltségű tesztautónk a 6,68 millió forintos alapárról 7,1 millióra tornászta fel magát, ez még elfogadható ár egy jó minőségű Volkswagen egyterűért.
A Touranban összesen 39 rakodóhely áll a rendelkezésünkre, midben be-, illetve elfér. Többek között a szériafelszereltség részeként három különálló rakodórekeszt találunk a tetőkonzolban, és mindegyik ajtóborításban olyan rekesz van, ahol gond nélkül elhelyezhető az 1 literes üdítős palack.
A második üléssor három egyes ülésből áll, melyek külön-külön dönthetők, tologathatók és kivehetők. Sokgyerekeseknek rossz hír, hogy csak a hátsó két szélső ülés isofixes. Az extraként rendelhető 3. üléssorral akár 500-féle elrendezés közül választhatunk (ebből hármat próbáltunk ki csupán), így például 7-ülésessé is alakíthatjuk a Tourant. A plusz ülések a csomagtérben találhatók, lehajtva. Az ülések kivételével akár 1989 literes csomagtér is kialakítható padlótól a tetőig. Az ülések könnyűek, kiszerelésük egyszerű, pár perc alatt végzünk az összessel. A leghátsó sorban ülni nem kényelmes, kényszerítő erő hatására felnőttek is beférnek, de inkább gyerekekre gondoltak a tervezők. Az ötszemélyes kialakítás kényelmes ki- és beszállást tesz lehetővé.
Az autó vezetése annyira érzelemmentes és tökéletes, hogy ha behunynánk a szemünket (vezetés közben nem ajánlott), akkor semmi kétségünk nem lehetne afelől, hogy egy VW Golfban ülünk. A motor csendes, a kormányzás precíz, a futómű kényelmesen feszes, úttartása stabil, a váltó pontos, a menetzaj kellemes, az anyagok minősége kiváló, a kapcsolók elrendezése ergonomikus, az ülések kényelmesek. Kialakítása azonban sivár, de a célnak megfelelő.
TSI technológia
A VW által kínált TSI technológia a közvetlen benzin befecskendezés és a kettős feltöltés kombinációját jelenti. Két részegysége, a kompresszor és a kipufogógáz turbófeltöltő, funkcionális szempontból kiegészítik egymást. Az alapjárattól körülbelül 2400/perc fordulatszámig, ha gázadással igényeljük, folyamatosan a kompresszor működik. A percenkénti 2400 és 3500 közötti fordulatszám tartományban a kompresszor csak szükség esetén (például előzéskor) kapcsol be. Hogy ne erőlködjék a motor, besegít a kipufogógáz turbófeltöltő. A hengerben 3500/perc fordulatszám fölött egyedül a turbófeltöltő teremti meg a megfelelő töltőnyomást.
A TSI motorok a nagy teljesítmény mellett sokat is fogyaszthatnak. Ettől féltem én is a teszt kezdetén látott átlagfogyasztási adatok alapján. Átvételkor lenulláztam a számlálót, amely az előző 4400 kilométer során 9,3 literes átlagot tárolt el. A kicsit sem biztató átlag napról-napra javult, a 700 kilométeres teszt végén 7,7 litert mutatott a fedélzeti számítógép. Az elfogyasztott benzin alapján ennél is jobb eredmény, 7,3 literes átlagfogyasztási adat született, ami az autó méreteit és 140 lovas teljesítményét tekintve dicséretes. Igaz, sokat autóztam országúton és csak ritkán használtam ki jó személyszállítói képességeit. Amikor öt személlyel terheltem meg, kiderült, hogy kell az 1,4-es turbós motor, az 1,2 literes változat túl halvány hozzá.
2000-es fordulat alatt gyengén húz, 3000 fölé kell pörgetni, ha haladni akarunk. Száznál 2200-at forog a főtengely, 80 kilométer/óránál 1600-1700-as fordulat környékén szuszog a motor. 130-nál már 2900-et forog. Városban átlagosnak minősítem a teljesítményét, nem érezzük benne a 140 lovat. Autópályán azonban jól kihúzatva sportos vénáját is bemutatja, komoly sustorgással cáfol rá a fizika törvényeire és a belső sávot uralja. Doboz formája és családi autó mivolta nem kényszerít arra, hogy mutogassuk a foga fehérjét, így inkább ráérős poroszkálással múlatjuk a kilométereket.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.