Melyik a legjobb akkumulátor? Teszt
Az ADAC terméktesztelői hat, 12 voltos és közel 70 amperórás teljesítményű indítóakkumulátort vizsgáltak meg.
Az ADAC terméktesztelői hat, 12 voltos és közel 70 amperórás teljesítményű indítóakkumulátort vizsgáltak meg. Szomorú eredmény született: minden szempontnak csak a Moll márkájú akkumulátor felelt meg, ami azonban árban is a legdrágább.
Módszer és háttér |
Mindegyik akkumulátorból öt darabot vásároltak és költséges laborvizsgálatokat végeztek velük. Indítási képesség: kapacitás, hidegindítás Műszaki vizsgálatok: vízfogyasztás, töltésfelvétel, rázkódásállóság, teljes lemerülés Tartósság: ciklusállóság, korrózió |
Mik a legfontosabb tulajdonságai egy akkumulátornak? Természetesen sok energiatartalék alacsony hőmérsékleten is és hosszú tartósság. Emellett fontos, hogy az autóban az extrém igénybevételt – mint az extrém hőmérsékletek, lemerülés és rázkódás – is károsodás nélkül túlélje. Ahhoz, hogy ezeket a tulajdonságokat objektíven meg lehessen ítélni, az ADAC terméktesztelők több vizsgálatot végeztek a vonatkozó normákra alapozva. Mindegyik akkumulátor modellnek például pontosan meghatározott töltési és lemerülési ciklusban és meghatározott hőmérsékleteken kellett a teljesítőképességét igazolnia. A stresszteszt a laborban minden akkumulátor esetében közel hat hónapig tartott.
Csak a Moll márkájú M3plusK2 típusjelzésű akkumulátor tudott pozitív eredményeket az egyes kritériumok többségében elérni és így megérdemelten kapta a „jó” osztályzatot az ADAC teszten. A Bosch Silver akkumulátor teljesítménye csak a második helyezéshez volt elegendő. Az indításnál és a tartósságban gyengélkedett, de még éppen megkapta az ADAC kielégítő minősítését. A tesztben résztvevő mindkét Arktis akkumulátor ugyanazokban a kritériumokban gyengélkedtek, mint a Bosch és ez még hiányos tartóssággal is párosult, és így összességében ez csak elégséges minősítésre volt elegendő. A teszt utolsó két helyezettje az Expide Premium EA 772 és a Banner márkájú Power Bull akkumulátorok. Mindkettő már a hidegindításnál elvérzett – még megközelítőleg sem nyújtották azt a teljesítményt, amit a gyártó a külső burkolaton feltüntetett. Ezzel mindkét akkumulátor diszkvalifikálta magát a további tesztmenetből és ezért a hiányos minősítést kapták.
2007-ben az aktuális teszt összes akkumulátorát már egyszer bevizsgálta az ADAC. Elszomorító volt a felismerés: sok gyártó időközben jelentősen spórol a minőségen. Ezért ADAC a jövőben is ígér rendszeres akkumulátor teszteket.
Jó tanácsok a felhasználóknak:
- Feltétlenül nézzük át az aktuális teszteredményeket a vásárlás előtt
- Ne vásároljunk pótakkumulátort, amit nem használunk
- Lemerült akkumulátort külön töltővel és alacsony feszültségű árammal mentsük meg
- Elektrosztatikus kisüléseket kerüljük az akkumulátoroknál
- Először mindig a negatív pólust oldjuk ki és utolsónak is kössük vissza
- Az indítóakkumulátor veszélyes hulladéknak minősül, ezért a szakszerű megsemmisítésről gondoskodni kell
Az ADAC akkumulátortesztjének eredménye
Gyártó/modell | ADAC-ítélet | Indítási teljesítmény | Műszaki vizsgálat | tartósság |
Súlyozás |
| 30% | 35% | 35% |
Moll M3plus | Nagyon jó | Jó | Jó | Nagyon jó |
Bosch Silver | Kielégítő | Kielégítő | Nagyon jó | Elégséges |
Arktis Batterie High Tech | Elégséges | Elégséges | Jó | Hiányos |
Arktis Qualitätsbatterie | Elégséges | Kielégítő | Nagyon jó | Hiányos |
Banner Powerbull | Hiányos | Hiányos | -1 | -1 |
Exide Premium | Hiányos | Hiányos | -1 | -1 |
1 a megadott hidegindítási teljesítmény nem volt elegendő, ezért nem tesztelték tovább